P7310 Segar/laggar som tusan

Diskussion i 'Samsung' startad av patman, 19 jan 2012.

  1. patman

    patman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej alla Samsung-/Anroidvänner, hoppas nån av er kan hjälpa mig då jag är rookie på området.

    Har nyligen införskaffat en P7310 och efter att jag läst på en hel del på forumet här så var det första jag gjorde att jag stängde av animationerna samt bytte launcher till GO Launcher EX. Efter detta förväntade jag mig en riktigt rapp platta med bra flyt men..jag har tyvärr fått en platta som segar/laggar som tusan vid såväl "flippning" mellan "startskärmar", uppstart av appar samt i öppnade appar.

    Har installerat en hel del appar och hade till en början även en hel del widgets på startskärmarna och trodde att segheten kunde bero på det men nu har jag tagit bort dom allra flesta widgets men segheten består tyvärr.

    Är det någon kunnig på området som kan ge mig tips om vad jag ska göra för att bli kvitt segheten? Kan nämna att jag enligt GO:s minneshanteringswidget allt som oftast ligger på just över 100M ledigt minne, är detta normalt eller borde jag ha mer minne ledigt?

    Som sagt var, är tacksam över alla tips jag kan få för just nu är det ingen vidare upplevelse att använda plattan.. :cry:
     
  2. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det där med minne över låter normalt.

    Däremot så är ju inte plattans beteende normalt & det enklaste är nog att göra en fabriksåterställning för att sedan installera launchern igen. Om den efter det beter sig likadant så vet jag inte, har dock svårt att tänka mig att den kommer att göra det.

    Har du förresten testat en annan launcher? Kan vara värt ett försök. Min mobil tex lirar inte riktigt bra med vissa launchers som andra lovordar till sina mobiler.

    Via Tapatalk.

    Edit : Testade go launcher lite snabbt på min platta & det flöt mycket fint vid swipe & övrigt.
     
    Last edited: 19 jan 2012
  3. patman

    patman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack _z_!

    Får väl testa en fabriksåterställning nån kväll när jag har tid. En liten fråga angående just fabriksåterställning, visst är det väl så att alla appar också försvinner då va, att den cleanar plattan helt så att den blir som när den va ny?
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja men alla hemdragna appar skall sedan återfinnas under "mina appar" på market. Jag skriver "skall" för att det tyvärr fungerar sådär emellanåt.

    Via Tapatalk.
     
  5. patman

    patman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Noterade det själv jo, av alla appar jag laddat hem till min SGS 2 så var det bara betalapparna som fanns under mina appar på market när jag gick in via tabben.
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja det vetegudarna vad Google sysslar med i det fallet, fungerade klockrent förr?

    Via Tapatalk.
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    ADW Launcher EX är den enda launcher jag testat när jag kört HC på min platta och det blev märkbart bättre flyt mot samsungs sega standard launcher.

    Men hursomhelst. Även om du tagit bort widget:ar så kan vissa tänkas ha bakgrundsprocesser som ligger och synkar saker (typ väder app:ar m.m.) så länge du inte också har avinstallerat dem.

    När det gäller minne ledigt så kör jag alltid Taskiller (finns i både fri och betal variant) och sedan kör jag den enklaste widget:en som visar ledigt minne och som man petar på när man vill döda alla sovande app:ar. Jag vill minnas att mitt lediga minne efter "dödning" brukade ligga strax under 500Mb. Jag har dock ingen platta just nu så jag kan minnas fel, men bara 100Mb ledigt betyder en hel del "sovande" app:ar i minnet.

    Androids minneshantering fungerar så att den håller app:ar kvar i minnet när du byter app så länge inte minnet behövs till annat. Detta gör att det går snabbt att byta mellan app:ar som man använder ofta och är i grunden en god idé. Min erfarenhet är dock att en Android enhet faktiskt blir slöare när mycket ligger och skrotar i bakgrunden. Testa taskiller free och döda gamla avstängda app:ar regelbundet och se om det gör någon skillnad.

    Vet inte om det är någon tröst men när plattan får officiell ICS tror jag att det kommer att bli ett rejält lyft.
     
    patman gillar detta.
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag måste verkligen protestera mot detta dödande av appar, sovande appar stör inte & de går snabbare att starta än om de är stängda.

    Finns spaltmetrar skrivet om varningar för taskkillers. Android idag är duktig på att sköta minneshanteringen & att konsekvent döda appar gör mer skada än nytta. Annat var det för några år sedan men det var en annan sak...

    Via Tapatalk.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, det brukar vara ett hett ämne och många task killers gör mer skada än nytta men just den jag länkade till har jag kört sedan jag började med Android när 2.1 var hyffsat nytt och jag labbade med Android på en gammal HTC TyTN II (HTC Kaiser) och den har ännu inte ställt till med några bekymmer för mig.

    Men säkert så har Android blivit bättre på att hantera detta sedan 2.1 men jag vill ändå ha möjligheten att slänga ut lite skrot från minnet när jag själv vill det. Det är ingen automatiskt task killer, iaf inte i grundutförandet, utan man bestämmer själv med ett tryck på widget:en när man vill städa lite i minnet.
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En faktor till att ta i beaktande är att Tegra chippet är långsammare i roterat läge än i oroterat och 8.9 plattans skärm är likt de flesta mobilskärmar oroterat i portträtt-läge till skillnad mot de flesta (om inte alla) 10.1 plattor som har skärmar som är oroterade i landskapsläget. Detta gör att en del grafiska operationer går snabbare i porträtt läge på våra plattor medans problemet är det omvända på 10.1 versionen av plattan.

    Vad jag förstått främst uppspelning av HD-material i landskapsläge som blir lidande av detta.
     
  11. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Ett tips är att stänga av animationerna under display i settings. Läste på XDA att det hjälpte något vad gäller flytet.
     
  12. Heffa

    Heffa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    ...vilket patman skrev i andra meningen att han redan har gjort ;)
     
  13. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Oops. Får skylla på att det var lite sent när jag skrev:o