[Guide][GEN2] Flasha in en ROM till din ZTE Blade.(Uppdaterad den 22/1-2012)

Diskussion i 'Blade' startad av Saibot, 5 aug 2011.

  1. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Kan väl bara bumpa den här tråden och säga tack för 10k visningar. :teeth:
     
  2. qviz

    qviz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det är du fan i mig guld värd! :D

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
    Saibot gillar detta.
  3. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Kan väl bumpa den här ifall någon vill installera en ny rom på ens Blade. :teeth:
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Grattis Saibot och tack för en fin guide.

    MOD; Ännu en tråd som skulle vara klistrad!!!
     
  5. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Skulle jag vara mod så skulle jag satt klister på nästan alla av kallt_kaffes trådar, sjukt användbara med oss som har en Blade. (OneClickRecovery och Återställningsrommar bl.a.) :innocent:
     
  6. estaz

    estaz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tja, bra guide. Första gången jag rootar, följde guiden och när ja var klar tog jag reboot. Nu står den still i bootscreenen, vad har jag gjort fel?

    Edit*
    fixades! bra guide tackar!
     
    Last edited: 17 dec 2011
  7. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    En möjlighet är att du glömde göra en wipe. Starta telefonen med volym ner och power och gör en wipe om du glömde bort det.
     
  8. gerhard

    gerhard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för guiden, hjälpte mig. Det jag saknar är något om partitionering för att utnyttja telefonen optimalt. Lite erfarenheter, om inte annat för en kollega som blev trött då jag pekade på de olika länkarna jag använt.

    Dagens mod varierar hela tiden. Jag valde att uppgradera till Moldovan Mile High
    [ROM][GEN1-2-3] Moldovan Mile-High-Mountain-Pie RLS7 (Android 2.3.5) - Android @ MoDaCo
    Då jag letade runt lite verkade detta vara den med bäst stabilitetsrykte och batteritid. Jag antar att CM7.1 stable hade varit liknande (men jag fastnade i val mellan 7/7.1, stable/nightly, samt att CM har gått vidare mot CM9 och ICS, tjohoo!)

    Det problem jag hade som jag inte hittade bra svar på var hur jag skulle partitionera min gen2. Jag ville också göra en Nandroid backup innan partitionen.
    (En stor del av tiden gick åt till att jag hade ROM ledigt, z4root etc tog bra med plats och sd var också fullt. Jag trodde också busybox krävdes)
    z4root fungerade bara med temporär rootning för mig, permanent resetade telefonen, sedan var inte root aktiv. Behövde uppdatera superuser också, vet inte om det egentligen behövdes.

    För att göra Nandroid backup körde jag guiden till 2, förberedde partitionering enligt (lade in stock_recovery, vet inte om det egentligen behövdes)
    [Guide] Flashing firmware to Blade/Libra via windows - Android @ MoDaCo
    Sedan körde jag backup enligt steg 3

    Jag hade egentligen velat köra TPT partitionering enligt länk högst upp på Windows flash sidan ovan, men fick det inte att fungera. Bara för att köra Windows flashning var lite pilligt, Jag hade lagt in stock_recovery och flashade in det på normalt sätt för att komma åt FTM. Fick ändå rycka batteriet och hålla in VOL+ då jag connectade USB för att få fram FTM. Sedan gick det bra. (kunde boota upp den för installera ClockWorkMod från Android? Kommer inte ihåg.)
    Just detta steg går säkert att göra mycket enklare.
    Jag lade in 160MB system, 2Mb cache, 290MB data layout. Räcker förhoppningsvis för ICS också.

    Resten gick lätt.

    Efter installation så installerade jag Titanium Backup och MyBackup från Market och installerade backupper. Antal klickande...
    Att lägga in program jag tillfälligt tagit bort före installationen och de jag dumpat av platsbrist tog längre tid.
    Antal inställningar att göra manuellt också, men inget mot en ny dator.

    Saknar nog ZTE Alarm notifiering på låsskärmen, men DeskClock har andra fördelar. Jag använde mestadels "ZTE" XT9 tangentbordet innan, men hade börjat föredra "Hexagon ICS" från market innan (skaffade SlideIT och Swift på rean också, så jag har alternativ).

    Har mycket mer datautrymme nu. Dels så behövs inte lika många appar (som BatteryMix för att få batteri i % (och mer som jag inte använder längre). senaste stor GApps etc. Upplever att fler appar installerar på SD också(?)Det blir väl ändå fullt snart igen...
    Titanium Backup för 40kr är nog bra investering: Då kan man trycka ut tex Google Maps uppdatering på system partitionen.

    Jag har skaffat Bladen som leksak och har tänkt maximera tiden med att inte göra allt på en gång. Jag undrar ändå varför det tog 6 mån att byta ut standard ROM. Det kommer att gå snabbare till ICS.

    Bladen flyter mycket bättre nu.
     
    HasseY gillar detta.
  9. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Tack för din text och feedback! Kul att det flyter på bättre nu.

    Bumpar också denna tråd ifall några nya Blade-ägare vill testa sig på cumstom rom'arnas värld!
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  11. Secuthor

    Secuthor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah
    TACKAR !!!! fungerade utmärkt ..inget att tillägga...fungerade på första försöket..
    än en gång..tack
     
  12. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    chraist gillar detta.
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag har Flashat in senaste CM7 på min blade här. Jag har också CWM som recovery. Jag har skapat en 1024MB stor EXT partition på minneskortet.

    Har två frågor som jag tänkte se om ni har svar på.

    1. När jag installerar appar, flyttas dom inte automatiskt till SD-EXT partitionen eller måste jag ställa om någon inställning i CM7?
    2. Jag gillar 4Ext Recovery. Jag har den på min HTC Desire. Men när jag försöker installera den på Bladen så får jag Force Close hela tiden. Någon som vet något om detta? Kanske funkar den bara med Desire.
    3. Jag försöker även Flasha en annan Blade. Vi har lyckats knö in CM7 på den också. Men de skiljer sig lite. När jag kör ask mr pig så säger den att bägge enheterna är Gen2. Men när jag kollar hur mycket internminne de finns för appar så säger den: 316MB totalt på den ena och 162MB på den andra. Är det något skript man måste köra för att partitionera om system minnet? Vill kunna installera appar utan problem med att minnet tar slut.

    Edit:

    4. Jag har försökt flasha in en ny TPT med TPT Helper. Men den säger att den inte stödjer den rom jag har installerad. Jag har CM7 flashad just nu. Och på denna sidan står det att de inte går att ändra med en TPT om din enhet leverades med Stock 2.2 Gen2, vilket denna Blade gjorde. Så om jag fattar de rätt är TPT inaktiverat? PWR+VOLUp eller PWR+VolUP+Menu gör inget. TPT startar inte.

    "IT WILL NOT WORK ON NATIVE GEN2 DEVICE WHICH WERE SHIPPED WITH 2.2. sorry! but it does no harm since the TPT will not start."

    Några förslag hur jag går tillväga och ändrar partitionerna ändå?
     
    Last edited: 22 jan 2012
  14. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Kan svara på några av dina frågor.
    1. När jag installerar appar, flyttas dom inte automatiskt till SD-EXT partitionen eller måste jag ställa om någon inställning i CM7?
    Vad jag vet så brukar man använda sig av appen Link2SD: [App] Link2SD - xda-developers som då flyttar apparna till din ext4-partition.

    2. Jag gillar 4Ext Recovery. Jag har den på min HTC Desire. Men när jag försöker installera den på Bladen så får jag Force Close hela tiden. Någon som vet något om detta? Kanske funkar den bara med Desire.

    Säkert att den stöder Blade? Annars använder du appen jag nämnde ovan.

    3. Jag försöker även Flasha en annan Blade. Vi har lyckats knö in CM7 på den också. Men de skiljer sig lite. När jag kör ask mr pig så säger den att bägge enheterna är Gen2. Men när jag kollar hur mycket internminne de finns för appar så säger den: 316MB totalt på den ena och 162MB på den andra. Är det något skript man måste köra för att partitionera om system minnet? Vill kunna installera appar utan problem med att minnet tar slut.

    Vad jag vet så finns det en TPT som gör data-partitionen på Bladen till 315MB, kanske denna som har använts? Det kan du göra på den med mindre utrymme också: Gen 2/3 TPTs - Android @ MoDaCo

    Användbara länkar:
    [Guide] Flashing firmware to Blade/Libra via windows - Android @ MoDaCo
    Gen 2/3 TPTs - Android @ MoDaCo
    ClockWorkMod Recovery : "Could not mount sd-ext. sd-ext backup may not be supported on this device" - Android @ MoDaCo

    /S :)
     
    kendobendo gillar detta.
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root



    Tack för dina svar :)

    1. Jag tankar ner Link2SD här och provar mig fram :)

    2. Jag vet faktiskt inte. Ju mer jag kollar ju mer misstänker jag att den bara funkar med Desire. Fan, den va rätt schyst. Aja man är ju inte å rotar i recoveryn varje dag direkt :)

    3. Jag lyckades fixa de till slut. ZTE Blade Native Gen2: Jag laddade ner TPT Helper på Market och sedan valde jag Gen 2 v1a inne i tpt helper (de är lite pilligt man fattar när man ser programmet) sedan tog jag ur batteriet (vanlig reboot räcker inte) och stoppade tillbaka batteriet, höll inne menu+volup+pwr och då flashades min /sdcard/image/. Pang så hade jag över 300mb /data :)



    Nu efter allt jobb så har hemknappen lagt av dock :( Flashade in CM7 på nytt men nu vägrar den reagera inne i CM. I Recovery-läget funkar den ypperligt. Jag fattar inte varför. Jag får prova blåsa om den igen. Väldigt skumt.
     
  16. gerhard

    gerhard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Saibot hann svara före jag hann skriva klart, men lite extra info nedan.

    ext partition på minneskortet måste vara primary, annars kan inte a2sd aktiverat.
    ext version är inte så viktigt, men ext2 är osäkrare (ej journaling), undvik. ext4 något säkrare, möjligtvis något långsammare (oväsentligt). ext4 stödjs bara av nya kärnor (antagligen alla intressanta).
    Finns ext partition vid installation av ROM, används den automatiskt efter ROM installation (åtminstone KostaTs ROMar)
    Titanium visar hur mycket av ext partition som används (samt naturligtvis andra partitioner).
    A2SD GUI (finns på Market) kan flippa a2sd av/på.

    Notera att A2SD är antingen alla appar (utom system) på SD-ext partitionen, man kan inte välja några helt i /data, andra på ext partitionen. Som jag ser det har a2sd och app2sd olika fördelar.
    a2sd gör att app utrymmet kan göras mycket stort. Det är ett enkelt sätt att skaffa mer utrymme. Appar fungerar också då USB kopplas till dator och mass storage mode aktiveras.
    app2sd och andra sidan gör att appar helt i /data kan användas då sd kort tas bort.

    Jag ompartitionerade före installation av MMHMP och föredrar faktist app2sd.

    1. Hoppas ovanstående förklarar
    2. Vet ej
    3,4. ZTE defaultpartitionering har mycket oanvänd system partition, den ena telefonen borde ha ompartitionerats redan. TPT flashningar av GEN1 brukar ompartitionera. Jag beskrev ompartitionering med Windows flashning ovan.
    Vet inte om det är värt att ompartitionera, jag kanske behöver ompartitionera för ICS, 160 MB kan vara för lite. a2sd är ett bra alternativ.
    Jag hittade ingen TPT för gen2, men kolla Saibots länk, betydligt enklare än Windows flashing.

     
  17. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Har ett annat problem just nu.

    Jag får inte längre plats med att flasha Gapps efter jag har flashat in CM7. Tydligen så funkade inte denna TPT speciellt bra med CM7+Gapps. Vilken TPT tror ni är bäst? Vill ha så mycket /data som möjligt.

    Fick igång hemknappen igen efter en ominstallation av CM7. Skumt problem aldrig sett innan.
     
  18. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tankade ner TPT Helper igen och skrev mina egna värden. 140 System, 2 Cache och 299 Data. Flashade in TPT:n. Fick något error vid 98% klart. Sedan stod de successful.

    Startade sen om å flashade in CM7 och Gapps. Å se på fan. Allt funkar fint :)
    Ska sluta spamma tråden nu. Tack för hjälpen :)
     
  19. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root


    Link2SD = Guld! Tusen tack. Mycket smidigt och enkelt program att fatta. Uppfyller våra krav helt perfekt! :D Tack o Bock!
     
  20. Secuthor

    Secuthor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah
    Få se...rommen jag laddade ner hette cm_blade_full-257
    verkligen snabb och stor skillnad..kommer INTE att byta mobil...