Fråga: Funderat på att köpa Galaxy Nexus men sättet man kommunicerar med minnet skrämmer mig

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av donaldduck, 23 jan 2012.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Har funderat på Galaxy Notes eller Nexus. Notes är stooooor och det har börjat svänga in mot Nexus. Började läsa om detaljerna och sättet man kommunicerar med minnet skrämmer mig. Jag har jagat runt på nätet flera timmar men inte hittat svar på frågorna. Nedan vad jag kommit fram till. Hoppas ni kan säga att jag oroar mig i onödan.

    Notes har möjlighet till traditionell lagring av data, både ”inne” i telefonens minne och på ett SD-kort. Nexus tar inget SD kort och kommunikationen med det inre minnet är via Media Transfer Protocol (MTP). Det finns flera goda skäl att ha detta protokoll men jag går inte in på dessa här. Det jag inte hittat svar på är följande:

    Bara man t.ex. byter namn på en fil så lagras den först som en helt ny fil i sin helhet. Först när detta skett raderas den gamla filen. Filer hanteras alltid i sin helhet, namnbyte bara ett exempel. Antag t.ex. att man byter namn på en fil på tre gigabytes. Man behöver då tre gigabytes ledigt bara för namnbytet. I praktiken innebär detta att man inte kan använda allt minne man har, måste finnas manöverutrymme för att jobba i. Desstutom tar det tid att skriva en sådan stor fil. Använder man vanlig masslagring, SD-kort, så flyttas aldrig filen. Man bara ändrar adressen till den.

    Om man får ett fel på ett SD-kort kan man ta ut det ur telefonen och ofta reparera det med något program. Har man kört en backup så är det inte hela världen om man måste kasta kortet. I Nexus kan man inte utifrån köra något felreparationsprogram mot minnet. Vet någon om det finns sådana program i telefonen. Det bör bara enda chansen om något sådant skulle ske. Annars kan telefonen vara brickad.

    Senaste tiden har SD kortet i min HTC Desire blivit allt långsammare. Det berodde på att jag hade kortet nästan fullt i kombination med att många filer blivit fragmenterade. Både läs och skrivhastigheten går då ner. I extrema fall kan skrivhastigheten gå ner till 1/50-del enligt tester och läshastigheten till under hälften. I mitt fall löstes det enkelt; kopiera informationen på kortet, snabbformatera det, in med data på kortet och det var återigen som en oljad blixt.

    Hur blir det i Nexusen när kortet börjar bli fullt och filerna fragmenterade? Det går inte att utifrån defragmentera. Efter mycket jagande på nätet verkar det som om minnet har filsystemet ext4 vilket minskar chansen för att det blir fragmenterat. Detta dock så länge man inte fyller det för mycket! Dessutom kräver ext4 mer overhead för lagringen än andra filsystem. Läste 25 % mer vilket återigen minskar det användbara minnet. Vad händer när minnet börjar bli fragmenterat? Kan man göra något åt det? Ext4 tillåter defragmentering i realtid, finns detta i Nexusen.
     
  2. curse

    curse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag beställde först en Galaxy Nexus men ändrade mig sen till en Note. Jag har INTE ångrat mig. Iofs kör jag med custom ROM utan massa Samsung skräp, men den var bra innan oxå.
    Note har bättre hårdvara!
    Som du nämnde, SD kort är bra.
    Den är stor!!! Men man vänjer sig fort. Jag tycker den ligger bättre i tex jackfickan då den inte lägger sig på tvären som mindre mobiler gör, så lättare att få upp.
    Enda minuset jag hittat är att högtalaren när man pratar i telefon sitter allra längst upp, så man måste ha telefonen på halva örat för att höra nåt. Men jag använder oftast handsfree, så det gör inget.

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
  3. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    MTP används väl enbart när man kommunicerar mellan dator och telefonen?
    Så om du är orolig för att den ska behöva extra utrymme om man byter namn på en fil så borde man väl bara kunna göra det på själva telefonen.

    Sen problemet med att det interna minnet skulle gå sönder har man ju med alla telefoner och det går ju inte att enkelt byta det på nån.
    Orsaken till att data har blivit korrupt på SD-kort i andra telefoner för mig är att det har blivit glapp i dem eller att man tappat telefonen och telefonen tappat kontakten till sd-kortet.
    Det behöver du ju inte vara orolig för i galaxy nexusen eftersom det inte finns något SD-kort.

    Sen angående fragmentering så ska ju ext4 lösa det bra själv vad jag förstått så det inte ska behöva göras manuellt.
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Snö, du har rätt; man slipper problemet med långa tider för vissa filoperationer om man kör det i telefonen och inte via MTP. Tänkte inte på det. Har läst om de som har problem med att det flaggas slut på minnet innan det är slut och, framförallt om, långa transaktionstider från de som kör via MTP. Finns ett informationsbehov här vilket dock är ett annat problem.

    Angående fragmentering så löser det sig inte själv med ext4, läget förbättras men kräver en del ledig plats för att fungera vettigt.

    Både angående fel i minnet och fragmentering i allmänhet så har jag läst på ytterligare. Under den logiska nivån, som ext4, finns en hårdvarunivå, styrd av en krets i minnet vilken lever sitt eget liv. Lägger bland annat ut data över minnet på ett sätt som inte går att se utifrån. Man vill bland annat sprida skrivandet över olika delar av minnet för att förlänga livslängden, felhantering sköts där också. Hur detta sker är ingen öppen information och därmed är det inte möjligt att bedöma hur fel hanteras respektive eventuella problem med fragmentering. Vänta och se, framförallt när ni börjar få minnet fullt.
     
  5. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    För det första varför denna oro över Ext4 är inte det ett helt förträffligt filsystem?

    Mmm och det inbyggda minnet på en annan mobil/er har fördel för att filsystemet på dom hanterar fragmenteringen bättre? för visst ligger många program bara på telefonens interna minne. Sen vilket filsystem har andra mobiler på sina minneskort NTFS FAT32 vilka fördelar/nackdelar har dom?

    Åter igen och det inbyggda minnet och ett löst minneskort i en annan mobil lider inte av detta problemet?
    Borde inte alla minnen vilja öka på minnes livslängden?

    Dessutom finns nu mera ssd diska till datorer vilket fungera som du beskrev ovan med felhantering, förlänga livslängden osv. Där fungerar väl tekniken rätt ok enligt mina erfarenheter. Sen finns ju Optimizes SSDs using Trim functionality på såna diska så borde inte detta även i någon form finnas i Nexusen för att hålla prestandan i topp.

    En stor fördel med MTP är att du kan rycka sladden när du vill (va jag förstått det) utan att riskera att minnet pajar. I min andra mobil så glappade USB sladden till 1 sekund under en skrivning till SD kortet med resultat att hela minnet pajade och gick inte att läsa eller skriva till mer.
     
  6. fcarlsson

    fcarlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Platta 2:
    Sony Z3 Tablet Compact + Z2 Tablet
    Övrigt:
    Chromebook ASUS Flip c302, Chromecast, nVidia Shield
    Hur kommunicerar jag med telefonens minne från en dator? Det jag vill göra är att kopiera filer från datorn till den nya telefonens minne. Från telefonen ser jag att det finns en mapp som heter /sdcard men den ser jag inte när jag kopplar upp mig med datorn.

    Det verkar som om endast vissa mappar visas via USB/MTP.
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det är sdcard mappen du ser över mtp. Fungerar mao precis som förut förutom att man slipper "koppla ufrån" innan man drar ut usb sladden.