Hur bra är Xperia Pro?

Diskussion i 'Xperia pro' startad av dengroth, 22 okt 2011.

  1. dengroth

    dengroth Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror ni att det kommer en Xperia Pro S? Finns det något behov?
     
  2. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har själv en ray och det jag tycker saknas mest är mera ram minne. Löste detta delvis genom att fixa root och frysa allt som hade med timescape/facebook osv att göra. Jag låste även launcher till minnet och detta tillsammans gjorde att luren fått mycket bättre flyt.

    Resultatet blev att jag nu kan ha alla widgets aktiva i ram och ha runt 80-100mb ledigt när den är vilande.

    Om SE haft 512mb istället för 355 så hade de funkat mycket bättre utan root och frys.

    Sent from my Xperia ray using Tapatalk
     
  3. w4kk0

    w4kk0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre

    Dom har 512mb ram. Grejen är den att Adreno205 tar minne av ram istället för att ha eget minne.
    Nån HTC (Desire S tror jag(?)) Har 1gb ram men det står 7xxmb just för att Adreno205 tar sin del av minnet.

    Men jovisst, lite mer ram hade in skadat. Det är ju inte dyrt med ram idag heller om man säger så :P
     
  4. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Hej

    Är det någon som har haft problem med 3G-täckningen ?

    Har idag en mini pro som har kass 3g-täckning och funderar på att byta om det går till en pro istället.
     
  5. Bacardi_AVT

    Bacardi_AVT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte på grund av telefonen, faktum är att denna hanterar hoppen mellan GSM och 3G mycket bättre och drar inte lika mycket ström som min gamla lur (Xperia X1).
     
  6. steevoo

    steevoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har idag letat efter telefonen i 3st Tele2 butiker i hopp om att få ett bra pris när jag förlänger mitt abonnemang men ingen hade den och verkade inte veta när dom skulle få in den, 3-butiken sa att dom inte hade den och antagligen inte skulle ta in den för att den är för dålig.
    Man ser aldrig någon person ha den(i Sthlm iaf) samt att den inte ens fick en recension på swedrod(och att denna forumdel är rätt död) gör att man undrar hur bra/prisvärd denna lur är? Jag vill ha en mobil med t-bord men vill inte betala överpris, frågan är hur lång tid det tar innan priset går ner till vad den är värd eller om det kommer komma någon ny lur med t-bord inom snar framtid.
    Ångesten var för övrigt total när jag trodde mig hade förhandlat till mig en Pro utan kostnad för att jag förlängde mitt abonnemang med 24 månader och dessutom fått en extra skärmskydd på köpet, och då tar försäljaren fram Mini Pro..
     
  7. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Lite skämtsamt så är denna luren en Arc med tangentbord. Det är inte allt för mycket som skiljer i hårdvaran. Det mesta som gäller för Arc, gäller även för Pro. Så jag känner ingen vidare panik över att äga en Pro :-)

    Sent from my MK16i using Tapatalk
     
  8. steevoo

    steevoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har nu äntligen skaffat en Pro och är hittills sjukt nöjd, går inte att jämföra med den första Mini Pro som jag hade.
     
  9. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag får välkomna dig till familjen ;-) Jag har haft min sedan den släpptes och kan bara säga att jag är sjukt nöjd. Spelar inte så mycket, men har testat vissa krävande spel, och den presterar riktigt bra.

    Ha det bra med din Pro nu.

    Sent from my MK16i using Tapatalk
     
  10. steevoo

    steevoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack tack!
    Har du rootat din?
    Det jag är mest nöjd över är nog batteri-tiden, har använt den hela dagen och haft på datatrafik hela tiden(omöjligt med Mini Pron) och har ändå 45% kvar.
     
  11. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har rootat den och även kört detta sciptet. Se länk.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=843077

    Sent from my MK16i using Tapatalk
     
  12. halvars90

    halvars90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är riktigt nöjd med min. Det är ju bra att mobilen har en HDMI men har faktiskt inte fått någon användning utav det då DLNA är så himla smidigt.

    Tangentbordet är riktigt bra dock så skulle jag vilja ha dedikerade siffer-knappar. Mobilen har ju också riktigt snygg design.

    Tycker dock att de kunnat bytt plats på hörlursutgången och USB, det hade varit mer praktiskt när man har mobilen i fickan med inkopplade hörlurar då.
     
  13. mippen

    mippen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Då var min Pro iväg på lagning :-(
    Tangentbords detekteringen har glappat sen start.
    Ruggigt trevlig lur men tråkigt när skärmtangentbordet går "ivägen" när man endå har den det riktiga framme.
    Lite orolig när anovo skriver "Vi väntar på teknisk upplysning om produkten från tillverkaren"
    Saknar luren.. hoppas åtgärden inte drar ut på tiden.
     
  14. steevoo

    steevoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fortfarande riktigt nöjd med telefonen, ett bekymmer är dock att den är så jävla hal. Fick smärtsamt uppleva det när den halkade ur handen ner på golvet..
    Ett annat bekymmer är bristen av tillbehör som finns, skulle vilja ha silikonskydd till den men har inte hittat något.
     
  15. bekkra

    bekkra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fortfarande bra. Jag valde luren på grund av tangentbordet, och det hjälper en del. Daglig användning och lite utveckling visar dock lite skavanker.

    Som det skrivits tidigare, är telefonen lite för rundad. Tack vare detta går den fint ner i fickor, men det är ofta riskabelt att öppna den, för de två halvorna är rundade och erbjuder lite motstånd. Kraft+låg friktion=haaaalt!

    Sedan kommer plastljudet. Luren knakar när tangentbordet är utfällt, och det gör att paketet känns billigt.

    Tangentbordet blir snabbt ett kärleks/hatobjekt på samma gång. Mappningen är lite knasig; de skandinaviska tecknen sitter oväntat och viktiga tecken saknas. (|${[]}~`)

    Fortfarande bra. Jag valde luren på grund av tangentbordet, och det hjälper en del. Daglig användning och lite utveckling visar dock lite skavanker.

    Som det skrivits tidigare, är telefonen lite för rundad. Tack vare detta går den fint ner i fickor, men det är ofta riskabelt att öppna den, för de två halvorna är rundade och erbjuder lite motstånd. Kraft+låg friktion=haaaalt!

    Sedan kommer plastljudet. Luren knakar när tangentbordet är utfällt, och det gör att paketet känns billigt.

    Tangentbordet blir snabbt ett kärleks/hatobjekt på samma gång. Mappningen är lite knasig; de skandinaviska tecknen sitter oväntat och viktiga tecken saknas. (|${[]}~`)
    En extra obekväm sak är att både Ctrl och Esc saknas; vilket naturligtvis tar bort en del av CUA funktionerna.

    Visst har jag mappat om tangentbordet för effektiv skriptning, men det blir ändå lite omständigt. Jag saknar verkligen klipp och klistra och navigering med tangentbordet.

    Alla dessa problem till trots är denna en mycket bra smartphone. Bild och ljud håller hög klass, även om fotokvaliteten vid dåliga ljusförhållanden inte är så bra som reklamen säger.

    Jag har inte ångrat mitt köp, men ser fram emot lite större skärm någon gång :)

    //
    ---
    Sent from my MK16i using Tapatalk
     
  16. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Specialtecken finns på snabbknapp eller nås genom longpress. Funkar bra tycker jag :)
     
  17. Mart

    Mart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    För att använda andra Headset behövs bara en sån här ---> http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...rtnr=265928&title=Headset Adapter 3,5-3,5 mm&
     
  18. Rower

    Rower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mina åsikter om Xperia Pro

    Bakgrund:
    Har tidigare haft en ZTE Blade, vart dock rätt kortvarigt eftersom jag tyckte att det var för struligt att skriva på ett mjukvarutangentbord. Skaffade mig därefter en HTC Desire Z. Intrycket av den var att den kändes väldigt tung till en början (180g) men i övrigt väldigt gedigen, man kan dock inte leka allt för mycket med den eftersom batteritiden inte är allt för bra.

    Xperia Pro:

    Negativt:
    Känns otroligt plastig och "billig"
    Hal att hålla i ifall man är fuktig om fingrarna
    Hårdvaruknapparna på framsidan (home, back, menu), trevligare med touch
    Laddanslutningen är på ovansidan, vilket gör det otroligt krångligt när man tex laddar telefonen i bilen och ska prata samtidigt, vem fan är så jävla dum och sätter den där?

    Positivt:
    Tangentbordet är så mycket bättre än på Desire Z
    Batteriet, sjukt bra!
    Vikten (140g)
    On-knappens placering (vänster sida bredvid SE-loggan)
    Väldigt rapp
    Ljudet
    SE håller på att släppa en officiell release av ICS till Xperia Pro

    Desire Z:

    Negativt:
    Tangentbordet, väldigt hårt att trycka på och inte alls speciellt bekvämt om man ska skriva längre noveller. Dock är placeringen av tangenterna riktigt bra!
    Batteriet, håller knappt en dag ifall man leker lite, tråkigt!
    Vikten, 180g för en telefon är för mycket!
    Ganska seg processor.
    Ljudet på högtalaren, bland det sämre jag har hört, usch!

    Positivt:
    Mekanismen för att fälla ut tangentbordet känns lite ostabilt i början men gör att skärmen kommer närmare tangenterna, vilket gör det skönt att hålla i och surfa med.
    Känns otroligt gedigen och är riktigt snygg!
    Home, menu, back och searchknapparna är mjukvaruknappar, skönt att slippa trycka ner något fysiskt.
    Laddhålet sitter på rätt ställe, man stör sig i princip aldrig på att det sitter där och laddar.
    Minnet, går i princip inte att fylla det fullt :D riktigt skönt!
    Rom'sen, finns otroligt mycket rommar att prova till den här telefonen.

    Så, om jag fått välja någon av dom här telefonerna idag och valet hade stått fritt. Ingen aning faktiskt, båda har sina för- och nackdelar.
    Skulle dock ha varit trevligt med en nyare telefon med ny processor. Men antar att det får vänta till Tactila skärmar kommer :)