Problem: Fel build efter garatiärende!

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Mr_Hero, 28 jan 2012.

  1. Mr_Hero

    Mr_Hero Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick min Nexus ganska precis till nyår och allt var frid och fröjd, men vibratorn skallrade lite ovanligt (skrev en tråd om det här) så lämnade in den på service hos deltaservice i kalmar. Det gick på ca 2 veckor, men nu när jag fick tillbaka den så fanns inga gapps alls! När jag går på systeminfo står det på version: full_magro-eng 4.0.1 ICL23D 288 test-keys
    Även "testappar" av skärm och gps ligger kvar. Men det finns ingen chans att logga in på google! Så jag antar att de har glömt att återställa mobilen efter servicen. Helt otroligt, ska ringa på måndag och klaga, men borde väl fungera att roota och köra in orginal själv. För jag anar att de vill att jag ska skicka in den till dem igen, och det känns ju otroligt onödigt och lite drygt. Så har suttit nu i en timme och donat med drivers på datorn för att komma i kontakt med mobilen men det vill inte fungera. Men tror ni att jag bara kan nollställa den via att på något sätt lägga in googles orginal rom? Så kan jag bara följa "Gör om din yakjuxw till en yakju"? Men jag har ju inte yakjuxw...
     
    Last edited: 28 jan 2012
    FED gillar detta.
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Du bör kunna följa guiden för att lägga in in yakju, men jag hade inte rekomenderat att göra det förren du pratat med deltaservice eftersom då kan dom alltid hävda att du själv gjort något fel om den behöver in igen.

    Måste säga att det är jäkligt slarvigt av dom att inte återställa telefonen efter att dom haft in sina testversioner.
    Hade jag varit dig hade jag krävt någon form att kompensation från deltaservice eller återförsäljaren ;)
     
  3. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ladda ner original-ROM härifrån: http://code.google.com/android/nexus/images.html

    Sen flashar du bara dom med fastboot.

    Kod:
    fastboot flash bootloader bootloader-maguro-primekk15.img
    fastboot reboot-bootloader
    fastboot flash radio radio-maguro-i9250xxkk6.img
    fastboot reboot-bootloader
    fastboot -w update image-yakju-icl53f.zip
     
    Mr_Hero gillar detta.
  4. Mr_Hero

    Mr_Hero Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu har jag försökt att installera stock på den, men jag har en massa strul med drivern... Jag har lyckas så att den dyker upp som Samsung android phone i fastboot mode. Men när jag kör Gnex toolkit, så känner inte programmet av mobilen iaf... Finns det något kommando i windows commander jag kan köra för att kontrollera anslutningen? Och om den svarar kan jag bara köra ovanstående kommandon då? Men var lägger jag då stockrommen på datorn?
     
  5. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag har alltid jobbat med SDK och CWM, fastboot är jag inte så hemma på.

    Vill du kolla om dina drivers fungerar som de ska så anslut (med usb debug), öppna CMD och skriv "adb devices", ser du siffrorna (ditt device ID) ovanför kommandot fungerar andlutning/drivers som de skall.

    Sedan gör jag som så att jag lägger ROMs på SD-kortet, bootar i recovery och väljer install zip from SD-Card. Här gör du dock något annat om du ska installera med fastboot, eftersom du installerar från din dator.
     
  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det vore intressant att få en kopia på test-apparna. Lär räcka att kopiera dem med adb pull då man har läsrättighet till /system även utan root.
     
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Du testar anslutningen genom

    adb-windows.exe devices om du bootat upp telefonen, eller
    fastboot-windows.exe devices om du startat telefonen i fastboot-läget. Det är fastboot du kommer att jobba i när du flashar.

    Observera att det heter fastboot-windows.exe endast i Superboot. Om du laddar ner Android SDK istället heter det fastboot.exe.

    Filerna från Google lägger du med fördel i samma map som fastboot(-windows).exe
     
    Mr_Hero gillar detta.
  8. Mr_Hero

    Mr_Hero Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ok, kanske var bra det här, nu har jag lärt lite om fastboot och drivers. Var ju inte så svårt efter man installerat rätt saker på datorn... Men hur gör jag för att dra ut testapparna via fastboot. adb pull funkar väl inte i fastboot? Men tänkte göra det innan jag kör in stock.
    Sen har jag läst att "fastboot.exe" måste vara i samma mapp som googel stock filerna. varför? Det enda kommandot jag hittils har kört är fastboot devices och det fungerar utmärkt utan fastboot.exe i samma mapp.
    Edit: såg nu att otto faktiskt skrev att jag behöver fastboot i samma mapp. Då gör jag bara så. Behöver inte veta varför.... Trodde bara inte att det var nödvändigt.
     
    Last edited: 30 jan 2012
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du kan inte kopiera apparna från telefonen med fastboot utan måste använda ADB eller liknande. ADB fungerar när du bootat telefonen normalt och aktiverat USB debugging.

    Sammanfattning: Att folk rekommenderar att man har image-filerna i samma mapp är för att slippa lägga till SDK-mappen i sin Path-variabel i OS:et, eller att ange full sökväg till image-filerna.

    Förklaring: Path är en OS-variabel som anger på vilka ställen operativsystemet ska leta när du skriver ett kommando i terminalen/cmd. För att veta vad du syftar på genom att skriva "fastboot" måste cmd antingen stå i samma mapp eller ha mappen med fastboot inlagd i Path.

    Den andra anledningen är att folk vill kunna skriva enbart namnet på filen. Se förklaringen nedan.

    Exempel: "fastboot flash boot boot.img"

    fastboot : hittas enligt ovan via Path eller mappen cmd står i.
    flash : är en flagga till fastboot.exe
    boot : ytterligare en flagga till fastboot som anger partition
    boot.img : filen du vill flasha eller boota. Om inte cmd står i samma mapp som filen måste man ange full sökväg.
     
  10. godlike100

    godlike100 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ladda ner "galaxy nexus root toolkit" om du känner att du inte får det att funka med sdk.

    Väldigt enkel att använda och har en knapp för "drivers" som installerar rätt drivers på din dator. (du bör ta bort de du har installerat sedan tidigare och sedan plugga ur telefonen innan du kör det)

    Sen en knapp för stock. (4.0.2, yakju, för närvarande)
    En knapp till för OEM lock, sen är du tillbaka till "stock", även om du inte får den svenskanpassade.

    Applikationen drar ner de senaste (reserverar mig för att det inte alltid är det absolut senaste men...) av de här grejerna on the go så det är ganska shysst också.
     
  11. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Visst är detta smidigt och tidsbesparande. Men jag anser att man bör ha såpass stor koll att man klarar att göra det manuellt om man ska pilla. Hur gör du annars när det slutat fungera? To each his own, men det tar inte så lång tid att läsa igenom någon guide som förklarar vad man faktiskt gör, och vad man kan göra om något går snett.

    Sedan när man väl vet vad Toolkitet gör så spelar det förstås ingen roll om man skriver kommandon/installerar drivers själv eller låter Toolkitet göra det åt en.
     
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag håller med. På det sättet undviker man att få panik och skapa mer problem när något går fel. Ofta är det ganska enkelt att fixa eventuella problem, förutsatt att man tagit sig tid att förstå vad man gör.