Problem: Problem med uppkoppling till WiFi

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av henning, 30 jan 2012.

  1. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag har problem med att koppla upp min mobil till WiFi ibland. Vissa nätverk (men inte alla) visas som hög signalstyrka, men när man försöker ansluta så går den ner på låg direkt och man blir aldrig ansluten. Ibland står det att den undvek anslutningen p.g.a dålig signal, trots att jag bockat ur det alternativet i inställningarna.

    Just nu sitter jag hos en kund till företaget jag jobbar på och här kan jag ansluta utan problem. Men hemma och på jobbet så går det inte alls. Jag testade till och med att ställa mig jämte min trådlösa router hemma men den kunde fortfarande inte ansluta. Jag försökte även ändra mellan b/g/n på routern men kunde inte hitta någon koppling om det blev bättre eller sämre.

    Jag har fabriksåterställt telefonen men har fortfarande samma problem.

    Någon som upplevt liknande problem? Kan det vara en bugg i ICS eller är kanske min radio sönder? Jag skickar ogärna in telefonen på reparation om jag inte behöver. Några tips?
     
  2. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det finns ett alternativ för att inte ansluta till nätverk med "dålig" internetaccess. Men det har ingenting med signalstyrkan att göra.
    Det är ju för att undvika att ansluta till nätverk som är just lokala utan internetaccess.
     
  3. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jaha ok.
    Faktum kvarstår dock, jag kan inte ansluta till mitt trådlösa hemma trots att telefonen ligger precis jämte accesspunkten medan andra trådlösa går hur fint som helst
     
  4. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ladda hem wifi analyzer gratis från market. Starta den och välj att visa ap list. Kolla vilken kanal ditt wifi sänder på och kolla även om du ser andra nät med samma kanal. Ser du flera med samma kanal kan du prova att byta till en annan kanal i routern.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  5. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det var satt på AUTO först men testade att ändra till Channel 6. Kollade dock inte upp vad andra trådlösa nät i närheten har så det ska jag göra! Tack för tipset
     
  6. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Som sagt, kanaler kan ställa till problem.. Ämnet och samma problem behandlas även i andra trådar här på forumet.
     
  7. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Absolut möjligt att det är det som är problemet! Dock så kan min flickväns HTC Legend koppla upp mot nätverket hemma utan problem så någonting är ju inte som det ska. Och beror det på kanalerna så är Nexus trådlösa antenn sämre än HTC Legends och det suger ju då. Ville mest ta upp ämnet här för att se om någon mer med Galaxy Nexus upplevt liknande beteende.
     
  8. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Nåja.. För att förklara lite snabbt. Olika länder tillåter olika kanaler för privat bruk. Exempelvis USA har ganska få, medans andra har väldigt många. Resten är stängda och får inte användas privat.

    I Nexusen kan det finnas restriktioner på grund av detta i mjukvaran, exempelvis om den är amerikanskt anpassad så kommer du inte kunna ansluta till nätverk som är på kanaler som inte är tillåtna i USA, även om din router, laptop och HTC Legend är anpassade efter de svenska kanalerna (som är betydligt fler). Det finns work-arounds och lösningar och som sagt är du inte ensam om att ha noterat fenomenet, en snabb sökning eller ett snabbt byte av kanal i routern till något under kanal 13 kan rekommenderas.
     
  9. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Min gamla Legend hade helt värdelös WiFI. Mottagningen på min GN upplever jag dock som bra.
     
  10. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Det handlar inte om att GN har sämre WiFi än Legend, det var en slutsats som drogs på, låt oss säga dåliga grunder.
     
  11. henning

    henning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det visade sig att ändra kanal hjälpte, så tack för tipset :)
    Grymt dåligt dock att Legend, Hero och Desire Z alla aldrig haft problem med mitt trådlösa nätverk medan Galaxy Nexus har det. Förmodligen inget fel på min radio iaf vilket var skönt, den verkar bara vara mer känslig än andra telefoner!
     
  12. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men vad ska man göra om exempelvis har liknande problem i en skola? Kan ju knappast be dem ändra kanaler. Någon lösning?
     
  13. ther

    ther Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Google Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4
    Någon som har haft problem med 5GHz bandet? Jag körde på det i några veckor, men helt plötsligt så vägrar den ansluta och nätet listas och försvinner växelvis bland tillgängliga nät.


    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  14. goggel

    goggel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min SGN ansluter på jobbet men ger mig ingen internetaccess(grå icon för wifi) längre, den har gjort det tidigare.
    Den ansluter fint hemma och på andra nät.

    Jag har kontrollerat alla inställningar jag kan hitta. Jag har gjort nätet synligt utan lösenord men inget funkar.

    Jag har låst den på specifika kanaler men det finns inga nät i närheten så det är inte problemet.

    Routern säger att den är ansluten och visar inga fel.

    Vad kan jag göra?
     
  15. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Funkar det att ansluta med andra enheter t.ex. en dator? Finns det någon DHCP på nätet och skickar den ut korrekt information om DNS etc?
     
  16. goggel

    goggel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, andra enheter fungerar som t ex två laptops som även de använder DHCP
     
  17. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    OK, klurigt. Då vet jag faktiskt inte, antar att du tagit bort nätverket från telefonen och lagt till på nytt. Provat att byta SSID? Det innehåller inga skumma tecken? Fungerar nätverket internt, kan du pinga routern/någon server från telefonen?
     
  18. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Läste om någon som fått detta skumma fel, h*n bytte SSID och då fungerade det igen. Dock känns inte detta som en helt logisk lösning.
     
  19. goggel

    goggel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Byte av SSID fungerade inte. Däremot blev jag lite intresserad av DNS, var i luren kan man se vilda DNS inställningar man fått från DHCP?

    Jag kan pinga luren från min PC
    Jag har tagit bort och lagt till SSID ett antal ggr.
    Jag har bytt kryptering
    Jag har provat med bara 2.4GHz och bara 5Gz men inget funkar.

    Om jag stänger av WiFi och sedan slår på det så blir ikonen i statusbaren blå i 2 sek, sen blir den grå igen.
    Slår jag av WiFi så går den på det mobila datanätet och det fungerar.
    Jag har fått uppdateringen till 4.0.2 som jag slängt på idag.
     
  20. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har du bytt SSID till något väldigt simpelt och utan blanksteg endast a-z? Bara för att vara säker...

    Jag vet inte om det finns något "bättre" sätt att kolla nätverksinställningar, men ett sätt är via den gömda info-menyn. Ta upp dialern och knappa in *#*#4636#*#*. Gå in på WiFi information -> WiFi config. Längst ner där ser jag mina DNSer. Tror inte man ska trycka på alla knappar i den där menyn utan att vara lite försiktig :)