Server utan WLAN

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av claes, 1 feb 2012.

  1. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej,

    Efter några enkla experiment har jag förstått att det kan bli problem att skriva tex en http-server som servar på en publik ip-address, som man kan koppla upp sig emot om WLAN är avstängt på telefonen? Jag antar att Tre och andra operatörer kör någon slags NAT-lösning på sina nät?

    Finns det något sätt att koppla upp sig mot telefonen om man inte delar lokalt nät?
     
  2. ozp

    ozp Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Menar du att du vill köra en server på telefonen?

    För att kunna göra det behöver telefonen ha ett publikt ip, som du skriver, för att kunna ta emot anslutningar.

    Hos Telenor kunde man tidigare köpa till en sådan tjänst till sitt abonnemang, vet ej om tjänsten finns kvar där eller hos andra operatörer.

    Vad är anledningen till att du vill köra en server på telefonen? Den lär inte orka med så många klienter och datahastigheten är ganska begränsad.

    Du kanske kan använda Cloud 2 Device Message istället och skicka pushmeddelande när telefonen ska göra något.
     
  3. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Intressant. Har letat men inte hittat, hur pushar google meddelanden till telefonen? Använder dom binära SMS eller persistent TCP/IP?
     
  4. ozp

    ozp Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Det är en datauppkoppling. De använder den för att pusha notifications till sina egna appar, t.ex. Gmail.

    Men för att inte varje app ska behöva ha sin egen datauppkoppling konstant, vilket skulle dra massor av batteri släppte de tjänsten för tredjepartsappar i samband med Froyo.

    Här kan du läsa mer om tjänsten
    http://code.google.com/intl/sv-SE/android/c2dm/
     
    garm gillar detta.
  5. claes

    claes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Exakt

    Det är synd - men förståeligt kanske, särskilt med tanke på bristen av publika ip (v4) -adresser.

    Tänk server som serversocket, snarare än applikation att serva många klienter. Det öppnar nya möjligheter att göra information tillgängligt från telefonen. Bara som exempel - att skriva en chat-applikation som kan användas istället för SMS blir ju betydligt enklare. Nu kanske det redan finns sådana applikationer, min idé är lite annan, men den illustrerar idén.

    Ok, intressant, kände inte till detta. Men det verkar inte åstadkomma "äkta" peer-to-peer, eftersom det måste finnas en servertjänst som triggar pollning?
     
  6. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Tele2 (inklusive Comviq) ger ut publika IPv4-adresser. Testade precis att jag ser i tcpdump som kör i Android på mobilen att det kommer fram paket till TCP-port 80.
     
  7. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Nu är det ju så att det vi pratar om är en telefon, inte en server som har sin fasta plats i serverhallen. Det problemet du beskriver finns för alla klienter, inte bara telefoner. Tex. bärbara datorer byter fysisk plats och därmed nät, oftast bakom NAT, ibland med publik IP. Aldrig med fast och fix publik IP.

    Som sagt alla p2p måste börja någon stans och det är en klient som kontaktar en server. Undantaget är magnet URI som funkar lite annorlunda, men fortfarande har klienterna någon "plats" att kontakta. Har inte orkat läst igenom för att förstå men här e en länk till wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Magnet_URI_scheme.

    Du kan ex enkelt ha en server som klienten kontaktar, sedan håller du en sk persisten TCP/IP kanal öppen. Dvs du intitierar en TCP/IP session från klient till server. Sedan låter du den aldrig dö pga time-out, du skickar med jämna mellanrum tomma paket för att hålla sessionen öppen.

    Alternativt så låter du sessionen dö, och skickar ett meddelande till klienten, med Google C2DM när servern behöver ha kontakt.

    Vill du sen att dina klienter ska kunna prata med varandra, skickar servern ut en lista med klienternas IP-nummer. Problemet är när båda klienterna befinner sig bakom NAT. Men det går oxo att lösa, http://en.wikipedia.org/wiki/TCP_hole_punching.
     
  8. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Jag har läst att mobilnätet använder tunnling i flera nivåer. Gör inte det så att man kan använda samma IP-adress trots att man flyttar mobilen?