[TEST] Hur bra är android antivirus program?

Diskussion i 'Applikationer' startad av conny85, 2 feb 2012.

  1. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Goddag. Jag har under en tid försök luska svar på frågan som många säkert ställt sig: Hur bra och tillförlitliga är antivirusprogram till Android och dess användare?

    Kan vi lita på att dessa fria / betala antivirus program skyddar våra telefoner från hot på bästa sätt?

    Vad jag fann överraska mig en aning och resultaten av funktionaliteten var ganska chockerande ....

    Läs och döm själv.

    Du hittar test här http://www.av-test.org/fileadmin/pdf/avtest_2011-11_free_android_virus_scanner_english.pdf

    http://androidforums.com/evo-4g-support-troubleshooting/97505-anti-virus-do-i-need.html#post909050
     
    Last edited: 2 feb 2012
    milky81 gillar detta.
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Intressant.. tackar för info.
     
  3. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Gillar verkligen att Antivirus Free med 5 miljoner + nerladdningar hittar noll nada inget skadligt överhuvudtaget. gick in och kollade kommentarerna på appen och många var tydligen nöjda... :)
     
  4. Footy

    Footy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  5. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Varför inte bara titta på rättigheterna appar begär och hoppa över de som begär rättigheter som verkar konstiga, onödiga eller som man inte förstår? Känns ju betydligt säkrare än att förlita sig på att någon "antivirus" app ska kanske möjligtvis om man har jäkla tur skydda en.
     
  7. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Det är lite det som testat framhäver. Man klarar sig utan ett antivirus då dom inte "skyddar" på ett effektivt sätt där de dessutom släpper igenom ev hot. Det blir lite som en falsk trygghet. Sunt förnuft duger utmärkt i detta fall. Håll koll på vad man installerar och vad man besöker för hemsidor via tel.
     
  8. nattswe

    nattswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    som vanligt "glömde" dom att testa comodo vilket är helt gratis och kan jämföras med betal av-programmen.


    Är Mycket impad av deras android version.

    Liksom deras brandvägg på min pc
     
  9. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Och vilka tester har du genomfört för att veta att det kan jämföras med betalprogrammen?

    Eller om du inte gjort några tester själv kanske du har ett test du läst att bjuda på en länk till?
     
  10. nattswe

    nattswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Eftersom do är nästan bäst på PC( enda brandväggen som INTE läcker nästan) och inte drivs av samma vinstintresse som av bolagen gör jag min slutsats.

    Om du kollar tester ser du snabbt att nästan alla i topp dessutom har betalav att erbjuda, och jag lovar att "testarna" får lite pengar för vissa bolag som "norton" fsecure" mcaffee" avg" skall hamna i topp.

    dock har du ju diskussion här:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1452616
     
    Last edited: 3 feb 2012
  11. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vad snackar du om? Comodo säljer ju också "Pro" versioner av sina säkerhetsprogram och en massa andra betaltjänster både för privatpersoner och företag. Deras gratisversioner är reklam.
     
  12. nattswe

    nattswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    för företag japp samt ssl lösningar för företag.

    För oss vanliga dödliga är det gratis.

    Roande att folk uttalar sig utan att ens KOLLA vad denna helt NYA app är för ngt.

    för med hur många av alla större av kan DU snacka med deras ceo och föreslå ändringar och nya saker som på xda dev?:)

    Men okej jag ger mig, gamla drakarna (norton, avg och annat junk) är bäst och betala gärna för dom :)
     
    Last edited: 3 feb 2012
  13. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Tittade bara snabbt på comodo.com.

    När det gäller deras antivirus så går det bort. Skulle aldrig installera en app som vill kunna skicka sms eller direkt ringa nummer. Känns bara som onödig säkerhetsrisk.
     
  14. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jo det måste ju vara bra när man säger sig sjydda mot alla hot 100% "Breakthrough, patent-pending technology prevents all infections. 100%."

    Javisst är det gratis. Sålänge man inte skall ha support verkar det som. Sånt som ingår i priset och är största anledningen till att folk betalar för ett antivirus program. Att kunna få hjälp.

    Sen värdesätter många support på svenska och betalar lite för det. men har de det gratis är det ju jätte bra.

    Jaja Det är säkert bra och gör sitt jobb och jag är lite partisk eftersom jag jobbar för ett av betalprogramen. men man bör hänvisa till något sorts test eller liknande när man skriver att något är bra. För att kunna visa såna som mig. Det blir lite mer trovärdigt då.

    Som sagt i betal debatten som kom fram har de ju faktiskt betalalternativ för privatkunder upp till 69.99$ dock sänkt pris 11 dagar framåt men det var vad orinalpriset var.
     
  15. nattswe

    nattswe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    bara för att dom har inbyggd telenummer och sms block... men men.
     
  16. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    De behöver ju inte kunna ringa upp eller skicka sms för att kunna blockera inkommande samtal eller sms.
     
  17. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Man behöver inget antivirusprogram till Android. Sunt förnuft räcker bra.

    ~ Sent from my Samsung Galaxy S II using Tapatalk ~
     
  18. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad för inbyggda säkerhetsfunktioner finns det i android? Jag har googlat runt lite på OS:et sedan jag skaffade min telefon och en del som går in på det här med säkerhet verkar tycka att det är förvånande på hur pass dåligt det är men det kanske räcker att hålla koll på vad man installerar.
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det skrevs ju en artikel om detta även för pc-marknaden att i stort sett alla stora anti-virus företag hade mycket undermåligt skydd.. symantex minns vi säkert alla. eset samt norton... mcafee.. alla har dom varit extremt dåliga... just det.. avg med.. horribelt
     
  20. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    "Anti-virus" program på Android är inte riktiga antivirus program. Detta beror på att de inte har rättigheter i operativsystemet att fungera på detta sätt. Det antivirus programmen gör är att kolla alla applikationer som du installerat mot en namnlista på nätet med jämna mellanrum. Ifall du har installerat en app som är rapporterad som skadlig så skriker "antivirusprogrammet" till.
    Men installerar man alla sina appar får market och inte från tredje part (man måste aktivt göra ett val för att tillåta detta) så scannas alla appar som läggs upp av Google ändå.

    Sammanfattningvis så kan man säga antivirus program är bra för personer som gillar att installera appar utan för market (Som tex, testversioner, piratappar osv). Speciellt om du dessutom kör rootat. För andra anser jag att är det bara falsk säkerhet som ligger och tar prestanda.
    Möjligtvis kan antivirus programmen vara lite mer "aggressiva" mot appar i gråzonen som tex reklamappar mm.
     
    Last edited: 22 mar 2012