Program för personlig budget

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tibbelit, 29 mar 2010.

  1. Tibbelit

    Tibbelit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Ska flytta hemifrån snart... Då känns det som att föra budget till en början är en bra plan. Någon som vet ett bra program för detta. Sökte på market och fick fram en del resultat. Men om någon har ett tips tar jag gärna emot det :)!

    Det är ju smidigt att kunna föra den på sin mobil eftersom att man har den med sig överallt. En exportfunktion till excel eller liknande hade inte heller varit helt fel så att man får in det i datorn efteråt :)

    Edit: Testade BudgetBuddy, verkar fungerar som jag vill :) Dock så är den lite beta. Så har ni bättre tips så är de välkomnade :)

    // Tibbelit
     
    Last edited: 29 mar 2010
  2. robbew

    robbew Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  3. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag kikade runt lite hittade jag inget som verkade passa mig till 100%. Jag knåpade ihop en egen istället. Förut hade jag ett kalkylblad i datorn med poster typ "Mat 2300 kr". Samma princip gäller nu i appen. Killerfunktionen är att jag automatiskt får notifiering om saldoförändring inom 10 minuter :)
     
  4. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    har du kopplat appen till banken eller vad menar du med saldoförändring?


    Jag kan rekommendera ett program till datorn om du har en Mac. Quicken Essentials, har kört det nån månad nu och det funkar skitbra. Kopplingen till banken funkar dock inte. Programmet stödjer bara amerikanska banker än så länge.
     
  5. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det stämmer. Jag har gjort ett eget API mot SEB som appen använder.
     
  6. wpr21

    wpr21 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Coolt, hur har du gjort det? vore intressant att se lite kod :)
     
  7. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    API:et som sköter all kommunikation med banken ligger på Google App Engine. Eftersom inloggningen baseras på dosa måste en etablerad session hållas uppe. API:et genomför varje steg precis så som en användare av Internetbanken skulle göra. Strax under var tionde minut körs ett schemalagt kommando som laddar en sida och på så sätt undviks timeout. I samband med detta kontrolleras också saldo för respektive konto.

    När en förändring upptäcks går ett SMS till telefonen. Budgetprogrammet tar hand om det automatiskt och visar en notifiering. Sedan är det bara att välja vilken post det gäller så är allt klart.

    Eftersom allt är serverbaserat behöver inte telefonen slösa batteri i onödan. Det händer att sessionen dör, men hur mycket som beror på App Engine-störningar respektive fel/underhåll hos SEB är oklart.

    Undrar vilken bank som först inser värdet av de fina möjligheter som finns och lanserar ett riktigt API ;)