Lära sig koda

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av x10_minipro, 10 mar 2011.

  1. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Den verkar funka helt ok
    Tack ;-)

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  2. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja se en 4th edition då 3rd bara sträcker sig till Android 2.1. Eller är det inte så stor skillnad kanske? Har tidigare haft problem med material skrivet till XNA 3.1 som jag försökte köra på 4.0. Fick massvis av errors när jag skulle koda.
     
  3. keyser5053

    keyser5053 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad jag har hört så gav IT-gymnasium inte så mycket i längden för de flesta.

    Det verkar som att de flesta gymnasium håller en väldigt låg nivå vad gäller programmering.

    Men utöver det, plugga på fritiden med hjälp av internet så lär du/ni hitta rätt.

    Använd Stackoverflow (eller google) till samtliga problem ni stöter på. Det är en mycket bra hemsida.

    Själv lärde jag mig java genom boken "Objects first with Java", vilket gick helt okej, men vi läste ungefär halva, och kompletterade sedan med ett antal separata övningar kring datastrukturer (binära sökträd, hashtabeller, sorteringsalgoritmer m.m.)

    Så, boken får inte högsta betyg, men den är väldigt funktionell i ca 9 kapitel (av 12 eller nåt).

    Mitt tips är dessutom, som andra påpekat, att UNDVIKA att lära sig android innan man lärt sig java och därmed lära sig båda samtidigt. Först java, sedan android.

    Att lära sig båda är kanske trevligt eftersom man "kommer igång" med android direkt, men jag tror att det går långsammare i slutändan.
     
  4. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Last edited: 11 mar 2011
  5. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej, roligt att du vill börja programmera i Android.

    Jag skulle rekommendera att du startar med en plattform där du kan prova dig fram, såsom
    jQuery Mobile (http://jquerymobile.com/) och/eller AppInventor (http://appinventor.googlelabs.com/about/).

    Båda har fördelen att man ganska snabbt ser resultatet av vad man gör. Även webbprogrammering i t.ex. PHP är enkelt att komma igång med, där det oftast går att hitta en code-snippet och modifiera för att förstå hur det fungerar. Sen kan man titta på resultat även i Android telefonen.

    Denna väg in programutvecklandet hjälper dig över de första trösklarna och ger en snabb återkoppling. När det gäller programmering av Android och att starta från 0, så är det viktigt att förstå att det finns tre olika områden att bemästra: (1) att kunna programmera (oberoende av programspråk), (2) att kunna objekt-orientering och språket Java, samt (3) att förstå hur Android API:et hänger ihop och är tänkt att fungera.

    Att kunskapsmässigt vandra hela den sträcka tar sin tid. Man skulle kunna jämföra med att kunna spela i en hockey match, men behöver starta med att lära sig åka skridskor.

    Så ge inte upp, utan ha rätt perspektiv (jmf hockey). Starta med det som känns roligt och ger snabb återkoppling, så kommer resten automatiskt i och med att du har kul och blir mer och mer intresserad.
     
  6. Kalimania

    Kalimania Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra bok: "Objects First with Java" skriven av David barnes & Michael Kölling

    Jag lärde mig java med hjälp av denna bok, den går igenom språket grundligt och kommer med en cd skiva ,ed massor av kod exempel. Detta är den bok som används på datateknik programmet på KTH.
     
  7. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Introduction to java programming - comprehensive version täcker typ allt om java. Specifikt för Android har jag använt Pro Android 3 som har varit bra.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. selektha

    selektha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har aldrig gett mycket beröm för Dummies böckerna men fick Java for Dummies av tjejen häromdagen då jag hade problem med vissa "koncept" i java, döm av min förvåning men den var riktigt bra för att lära sig grunderna i java och förklara de sakerna jag tyckte var onödigt krångliga, 4 timmar senare var det bara att börja läsa Android API'er och skriva testkod(köpte för säkerhets skull också Apress "Begining Android 2.0" för att ha någonting att luta mig mot :)
     
  9. chawan

    chawan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har själv läst lite guider på http://www.vogella.de/ och har hittills tyckt dom är rätt ok, har i alla fall hjälpt mig rätt skapligt att komma igång med just Android.
     
  10. abdullah97

    abdullah97 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    jag är också 14 år

    och jag codade java förrut

    och då codade jag en rsps (runescape private server)

    och jag vill också börja med att coda appar