Ta bort bloatware från orootad Xperia-telefon: hur göra?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Xboy, 5 feb 2012.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Titeln säger allt, som det brukar heta. Jag köpte nyligen en Xperia Ray från tyska Handy Attacke. Allting fungerar i sig bra och telefonen är dessutom operatörsolåst och helt utan operatörsbranding. Trots det står det på kartongen att telefonen är anpassad för den franska marknaden, vilket i praktiken betyder att någon på Sony Ericsson ansett att det är en god idé att skicka med en bunt franskspråkiga appar som av någon obegriplig anledning låsts så de inte går att avinstallera överhuvudtaget.

    Min frågeställning är därför följande:

    1. Finns det någon väg runt problemet utan att behöva roota telefonen?
    2. Om inte, går det att hämta hem "rena" Xperia-ROM:ar direkt från Sony Ericsson som inte innehåller bloatware alls, utan endast Androids standardappar samt de rena, "äkta" Timescape/Xperia-apparna?
    Eftersom jag gärna vill ge Xperias GUI en chans är jag (ännu) inte beredd att ersätta allt med CyanogenMod eller motsvarande, så därför är jag intresserad av ett "rent" Timescape-gränssnitt utan en massa franska tillägg.
     
  2. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Du kan själv flasha in en officiell nordisk rom på telefonen om du vill.

    Använd Flashtool och ladda sedan ner en .ftf-fil som du lägger i mappen "firmwares" på stället du installerade flashtool.
    http://www.multiupload.com/WBSOKNTWYT
    Sedan startar du flashtool och flashar (flashar du i flashmode är det exakt samma metod som när man uppdaterar med SEUS).
    Efter detta kan du uppdatera med valfri officiell metod för att få allra senaste mjukvaran.

    När du flashat är telefonen som vilken telefon som helst som köpts obrandad i norden ;)
     
    Last edited: 5 feb 2012
    Xboy gillar detta.
  3. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    mikrokiwi, tack för hjälpen - jag anade att det fanns någon lösning liknande den du beskriver, så jag uppskattar din förklaring (och hoppas att fler än jag får användning för den). Stort tack!

    Förresten, och vid närmare eftertanke: var hittar jag de nordiska ROM-filer som finns för just Xperia Ray?
     
    Last edited: 5 feb 2012
  4. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    http://www.multiupload.com/WBSOKNTWYT som jag länkade är för Xperia Ray aka ST18i aka Urushi, kärt barn har många namn ;)
    Såg inte att du hade svarat förrän nu, så ledsen för lite segt svar :P
     
  5. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    mikrokiwi, ingen orsak alls - jag är ju bara tacksam för att du tar dig tid att reda ut allting för mig (och förhoppningsvis också alla andra som köpt en franskanpassad Ray i Tyskland :) ).

    Tack för förtydligandet! En sak gör mig dock aningens rådvill - länken du hänvisar till avser nedladdning för filen ST18i_4.0.1.A.0.283_(1252-5332 ).ftf. Kruxet är att 4.0.1.A.0.283 inte är den senaste ROM-filen. Om jag gör en sökning med hjälp av Sony Ericssons egen uppdateringsapp framgår det att den senaste versionen skall vara 4.0.2.A.0.62?

    En sak till, förresten (om det går bra) - får jag fråga var du hittar länkarna till multiupload någonstans? Kalla mig (med all rätta) lätt paranoid, men jag vill ju gärna ha en så bra garanti som möjligt på att den som laddat upp ROM-filen inte samtidigt fyllt med alla möjliga olika sorters spyware :).
     
  6. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ingen fara, som jag skrev så får du uppdatera via officiella metoder (SEUS, PC Companion, OTA eller hur du nu vill). När du väl fått in en nordisk rom så kommer den leta upp senaste nordiska och uppdatera till den.

    Länken är från XDA, och du behöver inte vara orolig för man kan bara flasha officiella firmwares via flashtool (det går inte att lägga in nåt konstigt för då förlorar de en signering som krävs).

    Brandingen sitter i själva numret "1252-5332" som i det här fallet innebär Nordisk generisk, och det är det numret som de officiella SE programmen letar efter när de söker uppdateringar. Det går att modda in ett annat nummer om man rootar så att man kan uppdatera till en nordisk rom, men det är lite krångligare.
     
  7. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Ah, nu är allting betydligt mer klart för mig (och extra tack för XDA-länken och förtydligandet gällande signeringen). Allting låter jättebra!

    Angående brandingen så är en generisk ROM precis det jag tänkt mig (jag tolkar det som att den är kliniskt befriad från olika tillägg liknande det som Sony Ericsson fyllt den franska ROM:en med - därbland de oinstallerbara apparna "PagesJaunes", "WarnerVOD" och "CANAL+").

    Av din beskrivning att döma verkar det som att hela det här förfarandet inte ens nödvändigtvis kräver att man rootar telefonen, även om Flashtool (vars officiella hemsida ser ut att vara androxyde.github.com) verkar reducera hela det förfarandet till ett par snabba handgrepp :).
     
  8. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Att flasha en firmware med flashtool är innebär precis samma sak som att flasha/uppdatera med ett officiellt SE program. Enda skillnaden är att du själv väljer vilken firmware du vill installera ;) (filerna man flashar är hämtade från SEs servrar, det går inte att att flasha inofficiella firmwares med den här metoden)
     
  9. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack, mikrokiwi. Jag uppdaterar gärna den här tråden så snart jag fått in den nya ROM:en, vilket antagligen blir ett lämpligt helgprojekt med tanke på de SMS-backup:er et cetera som måste göras först! :)
     
  10. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag är rätt säker på att du får sk bloatware även med en nordisk generisk ROM. Det man slipper är ju tex Telias eller 3:s kladdande på telefonen. Men du kommer ändå få en bunt appar du inte kan avinstallera utan root. Dock får du ju dem på svenska istället för franska, det är kanske ett litet lyft ändå?
     
  11. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    AtEase, nu hoppas jag så klart att den officiella och generiska ROM-filen för Norden är helt strippad på bloatware och att Sony Ericssons designteam i Kista haft den goda smaken att lansera en distribution de själva skulle vilja använda, men det återstår givetvis att se om det stämmer eller inte.

    Tyvärr kan jag inte rapportera någonting alls eftersom länken som mikrokiwi hänvisade till (http://www.multiupload.com/WBSOKNTWYT) dessvärre inte alls fungerar :(. Eftersom "multiupload.com" låter allt annat än seriöst undrar jag därför om någon kan tipsa om alternativa nedladdningsmöjligheter för ST18i_4.0.1.A.0.283_(1252-5332).ftf? Google är tyvärr inte till någon vidare hjälp, och några torrent-filer verkar av oklar anledning inte heller finnas?
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Du kommer aldrig få en helt ren version från en tillverkare.
    Vill man ha det är det Nexus som gäller.
    Annars får du låsa upp bootloadern och lägga in CM.
     
  13. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Kort uppdatering:

    Jag hade hoppats på att kunna ersätta min franska ROM-fil med "Nordic Generic"-ROM:en nu i helgen, men tyvärr har det inte alls gått. Orsaken är att multiupload.com legat nere sedan i fredags, varför länken som mikrokiwi hänvisade till (http://www.multiupload.com/WBSOKNTWYT) inte alls fungerar :(. Google-sökning efter filnamnet ST18i_4.0.1.A.0.283_(1252-5332).ftf ger några träffar, men allting går till sidor som tagit ned materialet alternativt aldrig någonsin erbjudit det (olika slags bluffsajter, om man så vill). Av någon anledning verkar filen inte heller finnas som torrentnedladdning.

    Min frågeställning är därför om någon har kännedom om var jag kan hämta hem en generisk och nordisk ROM-fil för Xperia Ray?
     
  14. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Kolla på xda/raydevelopment så hittar du bla .62 eller vad den heter fast om dom har senaste nordisk däremot vet jag inte.

    Sent from my Ray S
     
  15. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Var hitta nordisk ROM-fil för Xperia Ray?

    Tack för tipset. Länken som du hänvisar till avser den här forumposten, men tyvärr heter ROM-filen ST18i_4.0.2.A.0.62.RU_1252-3744.rar. Enligt vad jag förstår skall siffrorna "1252-3744" beteckna regionen Mellanöstern/Nordafrika, och eftersom hela poängen med den här tråden är att ersätta min franska ROM med en nordisk kvarstår dessvärre min frågeställning :(.

    Så - om någon har något tips på var man kan hitta en nordisk ROM-fil för Xperia Ray så är jag (och antagligen alla andra Ray-ägare som läser den här tråden) tacksam(ma)! :)
     
  16. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har den här mappen i datorn :ST18i_4.0.1.A.0.283 Generic _Nordic:
    Filen är på 272Mb och heter :ST18i_4.0.1.A.0.283_(1252-5332+).ftf:
    Är det den?
    Har även en som heter :ST18_4.0.A.2.368_GENERIC_(1248-9545).ftf:
    Vet i fan hur man laddar upp såna på nån sida!
     
  17. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Yes sir, enligt vad jag förstår är det precis den som jag är ute efter! :) Om det inte är för mycket besvär kanske det kan vara möjligt att skicka upp den på Dropbox?
     
  18. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Är det inte lättare att bara flasha via wotan-server? Gå till hemsidan och välj vilken mobil samt firmware du vill ha. Väldigt lätt.

    http://www.wotanserver.com/en

    Edit. Om någon skulle undra, sidan är legit och har använts av personer med SE-mobiler länge!
     
  19. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för tipset thorstenn, men som andra påpekat känns det minst sagt tveksamt att behöva ladda ner någon slags "klient" då jag egentligen bara ber om någonting väldigt enkelt - en enkel FTP- eller HTTP-baserad nedladdning av en vanlig ROM-/FTF-fil. Att vara helt i händerna på Wotan och lita på att han eller de som har sidan inte tillägger något alls är helt enkelt ett förtroende jag inte är beredd att ge dem, i synnerhet inte när de kräver att man skall använda sig av deras "klient". Den dagen de däremot erbjuder ROM-/FTF-filer mot reklamvisningar lovar jag att tänka om, men där är vi inte ännu.

    Den som har Nordic Generic ROM för Xperia Ray får med andra ord mer än gärna göra en torrent av den alternativt ladda upp den på Dropbox eller annan jämförbar nedladdningssajt :).
     
  20. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    4.0.A.2.368 = Första firmware som kom vid release (och den jag kör med)
    4.0.1.A.0.283 = Första uppdateringen om jag inte är helt ute och cyklar vilket adderar "3D" kamera + videozoom + annat
    4.0.2.A.*.*.56/62 är dom senaste uppdateringarna med bugfixar.

    Kan dock tillägga att min kör den första och den fungerar som den ska, saknar videozoom men älskar CRT animationen mer :)