Köpa eller vänta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jördis, 6 feb 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är inte intresserad av senaste highend-telefonen (av ekonomiska skäl). Hade tänkte att köpa en Nexus S om två veckor när jag kan förnya mitt abonnemang, men den har tagit slut hos alla butiker där man kan skaffa abonnemang (förutom hos mobilgigantan, men där kostar den över 4000 kr!!!).

    Men vad tror ni händer med priset på ex SGS2 och liknande lurar som snart är ett år gamla? Nu kommer ju fler telefoner presenteras vid nån stor mässa i slutet av månaden. Brukar förra årets modeller sänkas ganska omgående när nyare presenteras, eller sjunker de i pris först när 2012 års highend-lurar börjar säljas?

    Jag har ju fram till slutet av maj på mig att bestämma mig, men vill helst byta upp mig så snart som möjligt.
     
  2. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  3. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  4. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Nä, tvärtom. Du kan antingen köpa nu eller vänta. Det du väntar på då är det som lanseras i Barcelona, men det mesta som lanseras där kommer inte att börja säljas förrän i Maj och innan dess har det lanserats en massa andra häftiga saker som kommer senare i sommar. Och innan de sakerna blir tillgängliga på marknaden börjar det ryktas om höstens och vinterns fetaste modeller. Men när vinterns hetaste modeller börjar säljas, säger folk att man ska vänta på nästa Barcelona-mässa.

    Det är aldrig läge att köpa, det är alltid bättre att vänta en månad till. Men om en månad är det inte heller läge att köpa utan då bör du också vänta en månad till.

    Slutsatsen är: Köp! För du kommer aldrig sluta vänta, annars.
     
  5. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej någon gång måste jag ju slå till. Men vad som vore bäst för mig vore ju om SGS3 lanserades och SGS2 sjunker en tusenlapp i pris på nolltid, så även jag kan ha råd med en sådan. Vad jag "väntar" på är således att förra årets übertelefoner ska gå ner i pris så jag har råd med dem.

    Så tänkte mest om någon har koll på hur prissänkningarnas tidslinje brukar se ut. Just nu är det inte många telefoner som lockar av de jag har råd med iaf.
     
  6. flyttkarl

    flyttkarl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är i samma sits, ingen pengabegränsning men ändå inge kul att köpa dyra prylar.
    Tvivlar på att S2 sjunger till nåt slumppris. Varför gynna konsumenter när den ändå säljer så enormt? Den försvinner helt o hållet istället när tiden gör sitt.
    (undantag för driver och tillfälliga erbjudanden)
    Funderar på Galaxy W, känns den vettig måntro?
    sry om jag kapar tråden ;), men den skulle kunna vara nåt för dig med kanske. Kolla den.
     
  7. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Det är såpass nära till MWC i Barcelona så det är lika bra att vänta. 20 dagar liksom
     
  8. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo, lite så jag känner med. Men bara för att Tillverkare X presenterar sin nya Superdupertelefon S (ingen tillverkare har fantasi som sträcker sig längre än att sätta ett "S" efter föregångaren) i slutet av februari så sänks väl inte priset på Supderupertelefon förrän S väl kommer ut i marknaden? Eller påverkar det priset mer omgående än så?
     
  9. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Mjao, telefonerna som visas där komme knappast börja säljas i Sverige förrän i maj. Det är lite mer än 20 dagar till maj...
     
  10. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Om du inte är ute efter state of the art-lurar utan mer väntar på att förra generationen toplurar ska droppa i pris, så tror jag inte det är lönt att vänta. Du kan vänta i 2 månader men jag är tveksam till att du kommer tjäna något på det(inte mer än en femhundring). Om du kollar prisjakt och prisutveckling på populära highendlurar så brukar de inte sjunka så mkt på slutet(första månaderna är de väldigt dyra sen, planar de ut).

    Såvida du inte ska köpa en appleprodukt, där de sänker priset drastiskt på förra generationen när nya kommer för att anpassa priset och samtidigt sälja gamla, så tror jag inte det är lönt att vänta. Verkar mera som om Androidtillverkare fasar ut sina modeller ist för att rea ut dem.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.