Fråga: Hur uppdatera Note om man använder Linux?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Sandman, 6 feb 2012.

  1. Sandman

    Sandman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag funderar på att lämna min HTC-telefon till förmån för Galaxy Note, som verkar vara en väldigt trevlig telefon. Eftersom jag använt HTC är jag van vid att alla uppdateringar kommer OTA. När jag läser om Note så verkar det som att man ska använda något slags program från Samsung som heter Kies, som tydligen finns för XP och Mac.

    Jag använder enbart Ubuntu och undrar hur jag ska uppgradera Galaxy Note när det släpps ny version. Har ej smidig tillgång till vare sig XP eller Mac.

    (Ledsen om detta redan är avhandlat, trots idogt sökande hittade jag inga trådar skrivna i modern tid om detta. Länka gärna om jag missat en relevant tråd.)

    Marginalnotering, ej del av frågan: Det känns verkligen 1980 att behöva använda ett datorprogram för att uppdatera sin mobil, om det nu är så alltså. Och om man kräver Win/Mac för att uppdatera så borde det vara ett stort klistermärke på kartongen: "Kräver XP eller Mac för att du ska få tillgång till framtida förbättringar"
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    heimdall är din vän. seek and find ;)
     
    Sandman gillar detta.
  3. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    XP har inget med detta att göra, Kies går attt köra på samtliga pc operativ.
     
  4. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Jag har plockat hem alla uppdateringar som kommit till min tyska Note OT, antar att samma funkar på den svenska modellen.
     
  5. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Uppdaterar också OTA min polska(kör nu tyska koden DBT så den är nog mer tysk än polsk atm.).

    Det går säkert också med en svensk note. Annars går ibland det att byta regionskod, till lite olika beroende på var man köpt den. DBT(Tysk) är den som får flest och snabbast uppdateringar hittills.

    Sedan är ju frågan om ICS update kommer over the air. Svårt att veta.
     
    Last edited: 7 feb 2012
  6. Sandman

    Sandman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I soaked, and I found! ;) Tack, det gav ju helt klart hopp. Det verkar dock inte som att Heimdall officiellt stöder Note (än), men om man läser på forumen på interwebben så verkar det som att det fungerar bra i praktiken.

    Till förmån för andra som kanske läser denna tråd har jag här länken till Heimdall: http://www.glassechidna.com.au/products/heimdall/

    @Ewr och @Dave999:
    Bara så jag inte missförstår: Att ni har bra framgång med OTA, det är inte för att ni kör rootat och därmed får det att fungera? Och att de andra som kör orootat har problem?
     
  7. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Kör orotat tills jag får se hur samsung ICS och TW ser ut.

    Har inte hört någon som haft problem med updates ota. Men kolla med någon här som kör svenskköpt note.
     
  8. Sandman

    Sandman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra tänkt, det ska jag. Tack.
     
  9. Ewr

    Ewr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Har inte modifierat mobilen på något sätt. Det dök bara upp ett meddelande om ny uppdatering en dag, efter det har det kommit fler...