[App] Skidspår beta - Kritik sökes

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Zooklubba, 7 feb 2012.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hej,
    DXApps har på uppdrag av Skidspår.se utvecklat en app för Skidspår.

    Den listar de närmaste anläggningarna och om de anläggningarna har några spårstatusrapporter. Det går även att se anläggningarna på kartan eller söka fram de med fritext.
    Det går att läsa om olika spår på diverse anläggningar, läsa spårstatusrapporter och även skicka in egna spårstatusrapporter.

    Lite skärmdumpar:

    [​IMG]
    Visar listsök som är startsidan och kartan när man har tryckt på en plupp.

    [​IMG]
    Visar Skatås, en anläggning, och dess spår. Tryck på ett spår för att få fram info. Tryck på knappen rapportera spårstatus för att rapportera in en ny spårstatus för anläggningen.

    [​IMG]
    Listar spårstatusrapporter och fritextsökning.

    QRkod:
    [​IMG]
    Nerladdningslänk: https://market.android.com/details?id=se.dxapps.skidspar.beta

    Ni kan läsa mer på http://www.dxapps.se/portfolio/skidspar-beta/

    Changelog

    02/19 kl 17:53 version 1.0.3
    Kompassnålen är borta.
    Två bugfixar för krascher
    Rättat stavning
    Ikonerna i detaljvyn för spår är alltid vid kanten
    Saknas information i detaljvyn för spår syns döljs raderna.

    02/11 kl 10:08 version 1.0.2
    Två buggar som orsakade FCs för vissa fixade.

    02/05 kl 23:58 version 1.0.1:
    Kartan syntes inte, bara pluppar. Fixat nu.

    02/05 kl 22:08 version 1.0
     
    Last edited: 19 feb 2012
  2. Boten

    Boten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt, som flitig användare av skidspår.se så kommer det här komma till nytta. Kommer med feedback när jag har kört den ett tag.
     
  3. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Trevligt! Testat lite snabbt och det verkar snabbt och smidigt... Hittade ny status om Ursvik :)
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Någon som känner av sig att heta Björn och kommenterat? Är ute efter vad som gick fel och som hände.

    Eller om någon har en S2 och har haft problem med appen. Skicka gärna ett pm eller mail. Om ni nu har haft problem.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    1.0.2 är uppdaterad och ligger ute på market!
    Två buggar är fixade som orsakade tvingade avslutningar för vissa användare. Så uppdatera gärna!
    Saknas position från början så är det bara att vänta, den ska söka automatiskt när den får en position.
     
    Last edited: 11 feb 2012
  6. sveijk

    sveijk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Mycket bra grej faktiskt! Detta är någonting som verkligen är användbart.

    Följande är saker jag kommer på efter att ha testat lite:
    * När man klickar på ett spår tar informationen upp flera rader även om fältet egentligen är fullt. Det verkar fixa till sig ibland när man scrollar.
    * Om namnet på spåret är långt lägger det sig över drop-down knappen till höger.
    * Listsök är ett konstigt namn. "Senaste", "Rapporter", "Live" eller liknande är kanske mer passande?
    * Hur sorteras listan på "Listsök", via namn eller senaste rapport eller liknande?
    * Möjlighet att sortera listsök, möjliga kriterier kan vara "Namn", "Underlag/Spårkanter" (typ vägt betyg)...
    * "Kartsök" är också lite konstigt, räcker det inte med "Karta"?
    * Jag tycker kompasspilen är lite svåravläst på kartan. Vilken ända av pilen ska man titta på så att säga? Behövs kompassen?
    * Kartsök visar bara träffar nära mig eller hur fungerar det?
    * Nu får man inte fram Navigator när man trycker på vägbeskrivning. Visserligen når man den genom Maps men det kanske går att få fram den i listan direkt? Har för mig detta var lite knepigt när jag höll på med det.
    * Man kommer inte till "Sök" när man trycker på sök-knappen på telefonen.
    * "Sök" kommer inte ihåg vad man sökt på tidigare.
    * Skuggan vid scroll är annorlunda på "Sök" gentemot "Listsök".
    * Hur sorteras sökningen, på namn eller något annat?
    * Ingen indikation på att man klickar på saker i listan efter sökning.
    * Man borde kanske kunna spara undan favoriter eller nåt liknande som visas som default när man startar appen. Då har man alltid koll på vad som händer i de spår som är aktuella.
    * Felstavat vid förklaring till underlag: "Gansa dåligt" istället för "Ganska dåligt".
    * Modala informationsrutor vid laddning av data är lite irriterande ibland.
    * Om du öppnar detaljsidan i porträttläge och sedan vrider telefonen till landskapsläge så hamnar knapparna mitt på skärmen. Om du öppnar detaljsidan från landskapsläge och sen vrider telefonen till porträttläge så försvinner knapparna ut i periferin.
    * Navigationen med tab bars i botten likt Ios är inte rekommenderat för Android: http://developer.android.com/design/patterns/pure-android.html

    Bra jobbat iallafall, tror det kommer bli bra!

    /Sveijk
     
    Zooklubba gillar detta.
  7. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    But till ett mörkt tema eller ge valmöjlighet att ändra i appen. Jag hatar vita bakgrunder.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag tackar för en väldigt utförlig och fin lista. Ska korrigera några saker direkt, sätta upp några på en förslagslista och diskutera det här med några andra.

    Ang listsök så sorteras listan på närmaste anläggning. Har du några fler specifika frågor så är det bara att hojta till.
    Kartsök och listsök (namn kanske byts snart) listar bara de närmaste. Man kan trycka på menyknappen för att hämta flera. Den listar 10 närmaste och hämtar 10 nya om man väljer att hämta fler.

    Är du enbart ute efter ett mörkt tema eller ex grå-gradients eller liknande för att få lite fler färger i listor och sådant? Eller helt enkelt mörkt som http://developer.android.com/design/static/content/migrating_ios_settings.png?
     
    Last edited: 12 feb 2012
  9. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag skulle bli glad om man kunde välja det mörka temat som ics! Mörka teman är ju bra till telefoner med oled för att spara på batteritiden men också skönt när det är mörkt ute tex. Det blir jobbigt åt ögonen när man läser i mörker med ett ljust tema. Det är min erfarenhet.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Skriver upp det på förslagslistan.

    Kan även informera om att servern som tar emot rapporterna från appen "mår lite dåligt". Appen säger att det har misslyckats utan anledning men jag kan säga att det fungerar ändå. I alla fall nu när jag testade två gånger.
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nu är problemet löst och alla rapporter ska gå igenom.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    1.0.3:
    Kompassnålen är borta.
    Två bugfixar för krascher
    Rättat stavning
    Ikonerna i detaljvyn för spår är alltid vid kanten
    Saknas information i detaljvyn för spår syns döljs raderna.

    Lades precis upp på market. Mycket utav de sveijksveijk; påpekade, tack!
     
  13. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag installerade just och kollade snabbt.
    På hemsidan finns en funktion för att visa spårkarta, även om det nästan aldrig finns nån så vore det trevligt om det skulle finnas i appen också. Önskvärt vore att få se vart på spåret man är. Då kan man få en uppskattning av hur långt man har kvar.
     
  14. atteso

    atteso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Här kommer några ord från mig som är "beställaren" av denna app.
    Först och främst ett stort tack till David på Dxapps, som varit/är mycket bra och lätt att samarbete med, trots att inte alltid förutsättningarna varit de bästa (hela tiden förskjuten tidplan från vår sida, p g a förseningar med API:t osv).

    SkidsparBeta är en förenklad version utifrån den ursprungliga app-skissen, helt enkelt för att hinna få ut den under säsongen och då samtidigt få bra testmöjligheter och kommentarer. Flera av de funktioner som efterfrågas är planerade, medan ytterligare några säkert kommer att läggas till utifrån den feedback som kommer här och från andra användare.

    Appen kommer med största sannolikhet att delas upp i en premiumversion som kommer att kosta några kronor och har "det mesta" och en gratisversion som är mycket enkel, gratis och med annonser.
     
  15. atteso

    atteso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Här kommer lite kommentarer på några av förslagen:

    * Listsök är ett konstigt namn. "Senaste", "Rapporter", "Live" eller liknande är kanske mer passande?
    >>> Både ja och nej. Man söker ju anläggningar och får dem presenterade i en lista. Alltså listsök. Eller möjligen bara lista. Vi får fundera vidare

    * Hur sorteras listan på "Listsök", via namn eller senaste rapport eller liknande?
    >>> Avstånd, tycker det framgår och är logiskt, eller?

    * Möjlighet att sortera listsök, möjliga kriterier kan vara "Namn", "Underlag/Spårkanter" (typ vägt betyg)...
    >>> Namn kan man ju söka efter i vanligt sök. Vägt betyg säger tyvärr inget. Vad är en 3,4:a egentligen? Man måste ändå gå in och titta på rapporten. Jag hade själv funderingar på detta när jag gjorde om spårbetygen och kom fram till just detta att vägt eller ihopslaget betyg inte ger någon information, med mer än att man måste läsa rapporten. 1:a i spårkanter och 5:a i underlag skulle ge samma total-/vägda betyg som tvärtom, och det är ju väsenligt olika förhållanden. Däremot så har jag sedan tidigare för avsikt att man ska kunna filtrera på att tex endast visa anläggningar som har rapport eller som har rapport med vissa minsta-betyg. Det är tänkt som en del i en kommande premiumapp.

    * "Kartsök" är också lite konstigt, räcker det inte med "Karta"?
    >>> Samma som listsök egentligen. Å andra sidan så är ju karta ett begrepp som används när man väljer att visa en viss anläggnings placering på kartan. Vi klurar vidare.

    * Jag tycker kompasspilen är lite svåravläst på kartan. Vilken ända av pilen ska man titta på så att säga? Behövs kompassen?
    >>> Ja, den är redan borttagen

    * Man kommer inte till "Sök" när man trycker på sök-knappen på telefonen.
    >>> OK det har jag inte testat, eller rättare sagt så vet jag inte om jag har någon sök-knapp på min telefon. David tar sig an frågan.

    * Man borde kanske kunna spara undan favoriter eller nåt liknande som visas som default när man startar appen. Då har man alltid koll på vad som händer i de spår som är aktuella.
    >>> Ja det är ju tänkt som en feature i den kommande premiumversionen.

    * Navigationen med tab bars i botten likt Ios är inte rekommenderat för Android:http://developer.android.com/design/...e-android.html
    >>> Ok det är utanför mitt kompetensområde. David tar sig an frågan.