Fråga: SII vs Galaxy Nexus

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Bazile, 3 feb 2012.

  1. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vad exakt är det som är så dåligt med TW förutom att uppdateringar kommer någon/några månader senare.

    Jag känner 5 personer som har sgs2 och ingen utav dom vet knappt vad ICS är för något eller vanilla. Dom är hur nöjda som helst med TW. Så den där majoriteten du pratar om är nog den kategorin som användare som håller till på forum mm.
    Känner dock bara en som har en nexus och han är förbannat att han inte har genvägar för gps/blåtand mm i rullgardinen.
     
  2. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    be honom slänga in CM9 så får han genvägarna i rullgardinen
     
  3. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ja han är väl medveten om om vad det finns. men frågan var Original TW vs Vanilla. Båda har sina brister som man löser genom att roota. Frågan är vilket man föredrar om man inte skall roota mobilen.
     
  4. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    varför göra det omständigt för sig? roota och var glad istället för att välja mellan pest och kolera :-)
     
  5. coolermaster99

    coolermaster99 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    97

    MINA ENHETER

    glöm inte att bildkvaliten på kameran är bättre i sgs2

    (även om galaxy nexus tar bilder lite snabbare)
     
  6. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Köpte en Galaxy Nexus häromdagen, men har mer eller mindre bestämt mig för att gå tillbaka med den och byta ut den mot en SGS2. Visst, den stora skärmen med 720p-upplösning på GN är trevlig på vissa sätt, men jag stör mig för mycket på alla mönster och dylikt som uppstår pga pentile matrix för att kunna njuta av den, så jag tror att jag hade trivts bättre med skärmen på SGS2 (har den några vanligt förekommande problem man bör känna till?). Tyckte aldrig att 480x800 var för låg upplösning på min ZTE Blade (som visserligen hade mindre skärm, men ändå), så jag klarar mig nog med det igen. Och ärligt talat är nog skärmen på GN (eller kanske snarare telefonen i sig) snäppet för stor för min smak.

    Sedan är det ju ett faktum att SGS2 har bättre hårdvara än GN på de flesta sätt, men ändå är 500-1000 kr billigare (beroende på var man köper den). Okej, GN har NFC, men det verkar väl som att det kommer dröja något år till innan det blir användbart på riktigt (förutom från telefon till telefon - och för det finns ju andra alternativ). Ice Cream Sandwich (och tidiga uppdateringar) är dock supertrevligt, men det kommer ju relativt snart till SGS2 också (och så lär det väl komma trevliga custom ROMs, som CM9, om man inte vill dras med Samsungs extra bling-bling).

    Sedan har jag lite andra problem med min Nexus också, som får mig att känna att det helt enkelt är en lite sämre sammansatt telefon (hårdvarumässigt) än SGS2.
     
    Last edited: 9 feb 2012
  7. Dot

    Dot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack alla trådare för att ni precis fått mig behålla SGS2an ett tag till. FM-radio, skärmteknik, och minneskortplats är viktiga för mig.
    Det jag verkligen tycker är dåligt med telefonen (sgs2) är utgående ljudkvalitet. Många har svårt att höra mig "ibland", under samtal. Det lär vara bättre om man använder bt-headset.
     
  8. Bazile

    Bazile Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Jag har iaf hunnit byta min SII mot en Google Nexus och har ännu inte hittat någon funktion jag verkligen saknar.. Har slängt in root och vilket var nästan lika lätt som till S2:an och är alltså helnöjd än så länge. :)
     
  9. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Du upplever inga av de problem jag gnäller om här?
     
  10. Bazile

    Bazile Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Har inte upplevt något av de problem som han nämner, har dock inte hunnit använda kompassen så är osäker på den.. Inget rosa på skärmen, vibrationerna påminner om S2:ans (inget konstigt med andra ord) och inget knäppande ljud från högtalaren heller :S så eeh... jag har fortfarande helt nöjd!
     
  11. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    NFC är fortfarande helt meningslöst i Sverige och näringsidkare och andra företag kommer inte köpa in dyr NFC utrustning förrän Apple släpper en telefon med NFC. Detta för att iphones har ett övertag i sverige och blir då styrande för marknaden. Finns knappt någon människa utanför detta forum som vet vad NFC är ens. (testa och fråga folk på tunnelbanan t ex) :P

    Annars precis som ovan så finns det egentligen bara en enda punkt där Nexusen slår SGS2 på fingrarna, och det är själva skärmupplösningen.
    I övrigt är det bara fördelar med SGS2 varav den främsta är minneskortplatsen. Är ju guld att ha 16+64 gb minne i en mobil istället för bara 16gb.

    Inom någon månad har SGS2 också ICS.

    Sen när blev TW kladdigt? Av alla 10 olika launchers jag provat ut så har jag bara hittat två som var värda att byta till från TW.

    Vilket fall som helst, så kommer jag byta till SGS3 i år ändå. Prylnisse som jag är :)
     
  12. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag fick min Nexus igår, så jag har ju inte hunnit granska sönder den ännu. :)

    Men ett första intryck kan jag väl dela med mig av:

    + Skärmen! Den är ju marginellt större, men det och en kombo av HD-upplösning gör att den känns way större. Jämför man rakt av så känns skärmen på min gamla telefon rätt dassig faktiskt
    + Ljudet, äntligen kan jag ha mer än en hack på volymen utan att bli döv
    + Byggkvalitén känns lite bättre, nu har jag inga plastiga volymknappar som knorrar när man trycker på dom. I övrigt är jag nöjd med byggkvalitén på min gamla och jag upplever den inte som plastig som andra gör
    + Trevligt med notifikations-LED som verkligen inte syns om den inte lyser
    ̈́
    - Att växla mellan program laggar lite, istället för en smooth animation, så hackar det till och "recent apps" är bara där helt plötsligt, vet inte vad det beror på men jag hoppas att det går att åtgärda
    - Att zooma bilder laggar lite, jag hoppas även att detta går att åtgärda

    Mer än så kan jag inte dela med mig av för tillfället, jag har inte kunnat testa den mer. Men hittills ångrar jag inte mitt köp, även om skillnaden bara är marginell. :)
     
  13. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    SGS3 blir intressant men med custom roms och utan TW. Stock TW är inte bra, inte snyggt och alltför låst men hyfsat snabbt. Samsung, gör om gör rätt!
    NFC används just nu inte alls men det kommer bli grymt! Men det tar tyvärr tid.