Problem: GPS slår på sig själv?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av AndersE, 9 feb 2012.

  1. AndersE

    AndersE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har på senare tid märkt att GPS symbolen längst upp plötsligt börjar blinka av sig själv, precis som den gör när man har nåt gps program eller maps igång.

    Drar jag ner menyn o stänger av gps o sätter på den igen så slocknar blinket.

    Sen kan den ligga ett tag sen plötsligt blinkar den igen.

    Inga inställnings ändringar är gjorda och telefonen är på 2.3.5 stock är det väl bäst o skriva.

    Jobbigt när den gör så för batteriet går ju snabbare åt om jag inte upptäcker det i tid.

    Plötslig bugg? Virus? ;)
     
  2. Moomin

    Moomin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har inte märkt av något sådant iaf. förmodligen en bugg... elller virus :P iofs inte så vanligt med virus i luren.. men man vet ju aldrig!
     
  3. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Pröva stänga av mobilen o ta ut batteriet först! Det är nummer 1 vad man bör göra :D
     
  4. AndersE

    AndersE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tja får väl se vad som händer.

    Men en smartphone är ju som en dator. I början av en nyinstallation fungerar allt perfekt.
    Sen ju mer man installerar desto fler fel kommer *av sig självt*. Program slutar spontant att fungera, konstiga omstarter mm.. hmm
     
  5. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Om du använder wifi för att förbättra din positionering (vilket i princip alla gör) så har du också godkänt att du ska rapportera positionen för wifinätverk (det kommer upp en lång text första gången och du måste godkänna).

    Din telefon rapporterar helt enkelt positionen av närliggande nätverk någon gång ibland så att vi alla kan få bättre positioneringsresultat i framtiden. Utöver det så ber vissa webbplatser begäran till din plats som du har möjlighet att godkänna elelr inte, google.se är ett exempel som använder din postion för att förbättra sökresultaten.
     
  6. AndersE

    AndersE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har alltid haft wifi positioneringen på och den har aldrig gjort så innan.
    Det är ju så att när väl "nåt" har satt igång gps'en så stängs den aldrig av, inte förrän jag gör det manuellt.

    Vad jag har förstått så används bara mobilnätet för den positioneringen som du talar om.
    GPS'en kan ju inte rapportera nåt då GPS är enkelriktat bara. Dvs din telefon kan inte skicka nån data TILL satelliterna.

    Wifi positionering är bara ett komplement till 3g positioneringen för att snabbare få grov position, tills gps'en låst.
     
    Last edited: 10 feb 2012
  7. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Näe, nu vart det nog lite missförstånd här. GPS går igång för att pricka in exakt vart du är när du har nätverket inom räckhåll.
    Information skickas sedan till Google så att de kan skicka ut info till dig och andra nästa gång positionering görs i närheten. När jag flyttade trodde min telefon att jag var på min förra adress eftersom jag tagit med mig mitt wifi. Efter några dagar hade google visst fått in ny info och helt plötsligt prickade den precis rätt. Någon hade alltså gått förbi med gps-fix och rappoerat nätverkets position.. Triangulering vi telemaster ger inte i närheten av den precisionen..

    Är gpsen igång ofta så är det gissningsvis nån annan app dock, nån som försöker visa riktad reklam kanske?
    -- Tapatalked --
     
  8. Ampakin

    Ampakin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Telefonens rätta ägare kanske spårar dig genom dive?

    ... ;)
     
  9. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Inget av ovanstående är sant.

    Det är helt enkelt en av dina appar som efterfrågar en FINE location vilket innefattar att den använder gps:en.

    Jag minns inte vad den heter men det finns någon app som kan detektera vilken app det är som efterfrågar din gps från tillfälle till tillfälle.