Ny Betapet-app!

Diskussion i 'Spel' startad av odin, 30 jan 2012.

  1. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    OK :-). Nu får du dock vit! :-)
     
  2. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Tyckte tvärtom att det var bra att den var grön, Då visste man vad det var och att det i mitt fall inte är något viktigt som jag kunde ta när jag hade tid lixom... men men löser sig nog med vit lampa med..
     
  3. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Vit verkar rätt för ändamålet om man ser till hur det verkar som att google gör: Icke brådskande noteringar är vita, brådskande är röda. (Gmail = vitt, gtalk = rött). Man borde be Matias Duarte att skapa designregler för även detta.

    I övrigt håller jag med mina medmänniskor att androids vackra designspec bör användas framöver. Tycker att ios designelement är en styggelse och i ärlighetens namn fruktansvärt fula. Men Betapet är absolut inte värst i stan. Kolla in apparna från Stockholms stad som gör att även den lyckligaste människan vill skära sig i handlederna.

    Tänkte kolla hur svårt det är att knåpa ihop en snygg mockup med avseende på mallen. Jag har inte mer utbildning i det än att jag vet skillnaden mellan design, formgivning och semantik, samt att jag kan rita ett och annat streck här och där.

    Många klagar, men ingen gör något åt det heller.
    Odin, skulle ni uppskatta desigförslag om man fick tid att knåpa ihop ett?
     
  4. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Absolut. Men lägg inte ned för mycket tid på det då jag inte kan lova att vi använder det, men vi kanske kan få idéer!
     
  5. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Upptäckte det i samband med att jag uppdaterade appen tidigare idag. Plus i kanten. :)
     
  6. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    :-)

    Skall fixa lite topplistor nu tänkte jag, plus de features som folk påpekat tidigare i tråden.

    Förhoppningsvis en ny release inom någon vecka med något av ovanstående.
     
  7. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Laddade nyss upp en app där detta skall vara fixat.

    Plus ett antal stabilitetsförbättringar.

    Prova gärna och återkom med feedback!
     
    jedi gillar detta.
  8. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Fungerar fint nu. Det tackar vi för.

    Efter veckans inköp av Motorola XOOM måste jag dock medge att en surfplatteanpassad app för Betapet vore guld värd. Är det något som finns i planerna framöver?
     
    Last edited: 8 feb 2012
  9. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Måste bara säga att det är guld värt att tillverkaren hänger på såna här forum.
    Alla mina störnings moment som jag märkt har fixats nu :)
     
  10. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag vaknade upp klockan 3 igår natt (sjukt men sant! :-) och insåg att jag hade en rejäl bugg när det gäller att spara brickorna. Har därför laddat upp en temporär version utan denna funktion för att inte riskera spelarnas matcher.

    Kommer åtgärda problemet ASAP dock och ladda upp en ny version i slutet av veckan.

    Angående surfplatta så håller jag på att anpassa appen så att proportionerna blir korrekta. Även om nuvarande layoutupplägg knappast kommer utnyttja plattornas fulla potential.

    Har även en annan app i pipen som kommer se ut mer som Betapet på nätet. Den kommer på ett bättre sätt att utnyttja storleken på surfplattan.
     
  11. Ood

    Ood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    har testat en del sedan i går och i det stora hela - mycket bra! mycket bättre än gamla betapet för mobilt bruk.

    några detaljer som kan förbättra spelupplevelsen:

    * spelplanens bakgrund är alldeles för ljus gråfärg. blir jobbigt för ögonen, och oöverskådligt.
    mörkare grå, nära svart vore mycket bättre.
    bäst kanske vore om man fick välja själv. eller implementera teman? (mörk, ljus, himmelsblå, sandbrun, nattsvart..?) skulle kunna bli en hit om man kunde skapa och ladda ner egna teman tänker jag (gäller både bakgrund och brickor). jag skulle vilja ha marmor eller trä...

    * bokstäverna borde vara centrerade på brickorna för att öka läsbarheten. och gärna en aning större.
    jämför gärna med wordfeud, har så mycket mera lättläst och överskådlig spelplan enligt mig.

    * förkortningar är en styggelse och borde förbjudas. (PST,VD,DJ....) pst? vad f-n är det? man skriver väl psst, eller pssst möjligvis. men pst?
    detsamma gäller alla dessa vederstyggliga genitiv-s böjningar, har redan hunnit möta folk som med fegt och fult läggande av s bildat orden VEMODS, och PLACKS. hur kan de leva med sig själv?
     
  12. Ood

    Ood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    och just det, den sista punkten i mina härjningar var såklart inte direkt riktade mot utvecklarna eftersom jag vet att ni utgår från en befintlig ordlista.
    vill dock ändå hävda att det optimala vore att ha en ordlista som inte inkluderar förkortningar och underliga genetiv-s former.

    bra jobbat!
    ser fram emot vidare uppdateringar
     
  13. JonteeU

    JonteeU Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2011
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skriv gärna era namn!
    Jag heter herruhrjr :)
     
  14. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    * Angående spelplanen så håller vi på att kolla så att man kan få välja ett tema med högre konstrast.

    * Angående brickorna så provade jag att öka storleken på bokstäverna. Problemet är att ordpoängen har svårt att få plats om det är en bokstav som har hög ordpoäng (Z med 10p). Men skall undersöka det hela lite till vid tillfälle.

    * Angående ordlistan så är det SAOL13, tyvärr får man stå ut med PST, VD & DJ då :-)
     
    Last edited: 12 feb 2012
  15. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ny release idag! Version 1.0.10 med,

    * Statistik-ruta för respektive spelare om man klickar på spelarens profilbild i spellistan.
    * Statistik-ruta för ditt eget konto när du trycker på din profilinformation högst upp i spellistan.
    * Rättade bugg där notifieringar ej fungerade korrekt om telefonen var i annan tidszon än Sverige.

    Tyvärr hittade jag en bugg med att spara brickor så fick revertar den ändringen, arbetar dock på det...
     
    Last edited: 12 feb 2012
  16. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ny release! Version 1.0.11 med,
    * Sparar brickornas position om man går ur appen.
    * Förnamn och efternamn är frivilliga när man registrerar sig.

    Knepigare än man tror att spara brickornas position. Jag hoppas jag inte införde någon bugg i sammanband med detta. Hojta till om ni märker något skumt :-)

    Närmast att göra:
    * Rensa avslutade spel explicit.
    * Topplista.
    * Variant av bräde med högre konstrast (kanske...)
     
  17. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ny release! Version 0.0.12

    * Enbart stabilitetsförbättringar (krascher som inkommit via Android Market Publish-sidan).
     
  18. SpionSkummis

    SpionSkummis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kul med en Betapet-app, det har varit mycket efterlängtat! Men med det sagt har jag mycket svårt att se mig själv använda den i någon större utsträckning. Låt mig utveckla:

    De kompisar jag har som jag spelar den här typen av spel med har redan Wordfeud, således måste jag alltså försöka övertala en hel vänskapskrets att byta till en annan mycket snarlik app utan några uppenbara fördelar (kursiverat för att visa att det alltså är här ert problem ligger), för att det ska vara värt ansträngningen att ha mer än en Scrabble-app. Ett exempel på vad som hade varit en sådan fördel är den vanliga Scrabble-spelplanen, då jag vet att jag är långt ifrån ensam bland polarna om att svära över Wordfeuds dåliga spelplan. Men nu när ni istället har någon annan underlig spelplan (som vid första anblick, men vad vet jag egentligen för jag har inte ens spelat klart mitt första parti än, till och med verkar vara tråkigare än Wordfeuds), har jag inte riktigt något bra argument för att få folk att byta, förutom möjligen de som tycker att det är värt att byta till Betapet på grund av namnet.

    Ponera istället att jag skulle strunta i polarna och spela mot främlingar, för då uppstår ett helt annat problem. För att jag ska ha roligt när jag spelar vill jag ha en motståndare på ungefär min nivå, en icke-slumpad spelplan och vanliga SAOL utan böjningar. Således är de kriterier jag vill kunna ställa in inför en spelsökning att motståndarens rating ligger inom ett visst intervall, att spelplanen är standard och att ordlistan är utan böjningar. Vilket kön motspelaren har och varifrån hen kommer spelar mig ingen roll alls. Och därför känns det mycket, mycket bakvänt att bara kunna söka på sådant som är fullständigt ovidkommande för matchen. (Låt gå för att det är bra kriterier att ha om man planerar att Scrabble-ragga, men i ärlighetens namn får det vara ett riktigt djävla kap för att det ska vara värt att stå ut med ett parti med slumpad spelplan och böjningar.)

    Edit: Det här sista förutsätter alltså att motståndarna för "Gå med i spel" paras ihop med motståndarna för "Skapa spel". Om man från "Skapa spel" också kan paras ihop med någon annan som valt "Skapa spel" försvinner ju problemet, och blir istället ett fall av dåligt valda termer.
     
    Last edited: 20 feb 2012
  19. odin

    odin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER


    Angående spelplan så har vi inte samma pga rättighetsproblematik.

    Vi förstår att det är svårt att locka över folk från WF. Dock är vår app en viktig pusselbit för att erbjuda ett helhetskoncept på Betapet där man kan välja olika varianter och ha allt samlat på ett ställe. Det skall alltså ses som en extratjänst i vårt community. Att inte erbjuda någon app alls för att WF är så stort och "det inte är någon mening" är för mig inte en anledning till att inte ha en Betapet-app.

    Av naturen är det svårt att skilja sig mycket från WF eftersom grundkonceptet är detsamma. Det man kan göra är att lägga på "extra-features" som gör att man får det där lilla extra, även om det inte är någon revolution. Det anser jag att vi gör.

    I ärlighetens namn tror jag att 99,9% inte bryr sig om om det är orginal-bräde eller annat bräde.

    Det sista stycket förstår jag inte helt. Man kan ju välja motståndare efter ranking/bräde & ordlista?
     
  20. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Funderade på en sak häromdagen. Vid beräkning av ny rankning så utgår ni väl från vad användarna hade för rankning innan spelet inleddes? Med tanke på att den ju kan komma att ändras när man vinner över/förlorar mot någon i ett annat spel.