Fråga: Hur fuktkänslig är den..

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Ekman, 10 feb 2012.

  1. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Läst om det och undrar lite om den är extremt känslig. Idag vid lunchen så hörde jag prat vid grannbordet om att en pappa skulle till elgiganten med sonens idag. Jag citerar vad han sa: Min son var igår på badhuset och hade mobilen med sig i omklädnings skåpet alltså ej i själva pool området. När han sedan kom hem funkade den ett tag sedan la den av helt. Kan det vara så att värme/fuktiga luften i badhuset kontra kylan ute sedan gjort så den la av. Slutciterat där. Jag tror det blir svårt för verkar ju vara kört att lämna in för verkar ju som många får tillbaka med svar på fuktskadad fast den ej ens varit det enligt ägare..

    Frågar för jag har ju nu en SGS II och har alltid tagit med mina andra mobiler till badhuset men aldrig märkt av nåt. Är det bäst att lämna den hemma? Om den är känslig så är det ju risk för det även om man är ute i kyla o sen kommer in..

    Om så är fallet så är det ju ruggigt dåligt:(
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ingen elektronik mår särskilt bra av snabba temperaturförändringar då kondens ofta bildas. Det jag rekommenderar är att om du har telefonen i en jackficka tex är att du låter den ligga kvar där kanske 30-40 minuter efter att du kommit in - för att minska risken för kondens.

    Jag har däremot inte riktigt gjort så, jag har kommit från -20 till +25 utan några problem alls. Men vissa telefoner är ju känsligare än ändra, skulle ju kunna vara den fuktiga luften i badhuset till kyla till värmen hemma som gjort något...eller inte för att misstänka något så skulle ju hans son kunnat stänka vatten eller något på den men vill inte säga det - jag har själv lyckats göra så när jag var lite mindre och då försökt undanhålla det eftersom jag visste att det var fel.

    Ska kanske även tillägga att jag utan problem även haft telefonen med mig in i badhus-området och sedan gått direkt ut i kylan utan några problem.:)
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 165

    MINA ENHETER

    Kan ju också vara så att grabben undanhållit viss information till Farsgubben :eek:
     
  4. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ok tack för svar. Ja den är väl kanske inte mindre fukttålig än andra smartfones. Så sunt förnuft räcker långt då;) Har ju haft defy som gick att bada med men roligare med bättre prestanda lurar som tex denna.

    Ja som ni säger kanske grabben ej vågade säga hela sanningen..:)
     
  5. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Aldrig hört något om att S2an ska vara mer fuktkänsliga än andra mobiler. Tvärtom så har jag hört att tryckskärmstelefoner ska vara mer fukttåliga(iofs var det spill och dropptest) än vanliga featurephones då det är mkt färre öppningar(inga knappar). Var något test för något år sen.
    Däremot är det ju en annan sak att fuktindikatorn kanske gett utslag, fastän telefonen fungerar än. Hört att det ska vara ett problem med iphone då fuktindikatorn sitter väldigt ytligt och många som lämnar in telefonen för andra problem får inte ut något på garantin då fuktindikatorerna gett utslag(ska tydligen gå genom att bara prata i telefonen).
    Fast denna grabben påstår att telefonen gått sönder genom att bara ha den i ett skåp på badhuset, vilket låter väldigt suspekt imho.

    Inte fuktrelaterat, men intressant att S2 ska vara väldigt tålig mot kyla(klarade sig ganska otippat bättre än Nokias lurar).
    http://www.macworld.co.uk/ipad-iphone/news/?newsid=3334539&pagtype=allchandate
     
  6. FlügelBullen

    FlügelBullen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Innan jag skaffade mig en smartphone så trodde jag aldrig att det skulle hålla i mitt yrke. Jobbar som stenmontör och är ute konstant i vilket väder som helst, Telefonerna får utstå kyla,värme,vatten,lera och slipdamm från sten och annat. Har kört igenom väldigt mycket olika telefoner genom åren . Kan säga att jag är väldigt imponerad vad SGS2 klarar av. Har inte haft något problem överhuvudtaget hittils. Där arbetskollegers telefoner hängerup sig , fryst sönder i displeyen m,m .
     
  7. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Låter ju bra:) Tack för era svar:)
     
  8. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 554
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    tappade min i ..hrrrm...:*( toaletten för ett tag sen. Den höll. Iofs så la jag den i okokt ris, det kanske räddade den..

    Men annars har jag inte märkt något, och jag har med varit på badhuset med mobilen många gånger :)
     
  9. Lieutenant

    Lieutenant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skriver här istället för att skapa en ny tråd.

    Jo, jag ska snart norrut, nära tromsö i norge. Och jag kommer i princip bara vara utomhus.

    Det lär vara jävligt kallt där uppe, så jag undrar ifall det kommer bli jobbigt med temperaturskillnaderna för telefonen? :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Enligt ett test klarade SGS2 -35c innan den slutade fungera..det mättest dock inte hur den klarade temperaturförändringar

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Skärmenen kan börja krångla för sedan när det är varmt återgå till normalt
    Mitt tips använd fukt/vatten tätt fodrall det hjälper desutom om du tappar den så kommer den inte kontakt med sn/fukt

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  12. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    En kompis hade med sin till Thailand, själva touchen kunde visst balla ur pga värmen/fukten men annars tror jag inte han hade några problem.