Fråga: Backup/Rooting/Ny ROM

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Pejkalejk, 16 feb 2012.

  1. Pejkalejk

    Pejkalejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hejsan allihopa!

    Jag är ny på Android, och har knappast inte en susning om hur man gör någonting, så jag tänkte ifall någon snäll liten själ har lust att hjälpa till lite...
    Jag har lite frågor, hade gärna velat lägga in Android 4.0.3 på min Galaxy S2.
    Vad finns det för risker med att göra det? Finns det mycket buggar i 4.0.3 ROM:arna?
    Och framförallt, vilken är den bästa ROM:en för Galaxy S2?

    Sedan undrar också, ifall någon kan länka till en guide på hur man gör en backup av sin telefon.

    Och sedan också hur man rootar sin telefon innan man lägger in en ny ROM i telefonen.

    Förlåt för jag är ställer sådana dumma frågor, men hoppas någon som har lite tid över har lust att hjälpa till! :-)
     
  2. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Satt i samma sits som dig igår kväll, men nu har jag fått ett hum om det hela efter att ha spenderat en större del av kvällen av att läsa på om allting. Flashade i alla fall en custom Gingerbread-rom, CheckROM, och en ny kernel, Darkknight. SGS2an var snabb med stockrom, men blev ännu snabbare efter flashningen. :cool:

    Guiden som finns klistrad använde jag mig till en viss del av, men det borde funka när du ska flasha in en ny kernel som i sin tur installerar Clockwork Mod, där du kan göra en fullständig backup på din enhet som du har idag.

    Annars, ifall du vill fördjupa dig mer om kernels osv, så finns ju Swedroid och XDA-forumet till ditt förfogande!

    /S
     
    Pejkalejk gillar detta.
  3. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Pejkalejk gillar detta.
  4. Pejkalejk

    Pejkalejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack så mycket, ska läsa igenom lite och se om jag hajjar något. En snabb fråga till, måste man ha ett SD-kort i telefonen, eller går det göra detta med intern-minnet?
     
  5. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Behövs inget externt minneskort. Finns gott om plats på det interna för att fixa med detta.
     
  6. Pejkalejk

    Pejkalejk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Okej, tack så mycket för all hjälp.. Nu ska jag försöka testa mig fram lite... Så man gör ingen "BACKUP" på telefonen innan man börjar roota? När du vill återställa den till orginal så använder du en orginal firmware?
    Är det engelska på ROM:arna man kan ladda ner, eller går det fortfarande att använda svenskt språk?
     
  7. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Beror lite på vad du menar med backup. Om det gäller kontakterna så ska du alltid ha dom synkade mot gmail så slipper du oroa dej för dom. Då loggar du bara in på ditt konto när du startar luren första gången med ny firmware/rom så kommer kontakterna per automatik. Tror däremot inte det finns någon app som kan ta backup på program och systemappar utan att roota, men jag kan ha fel.

    Finns en bra tråd om firmwares o.s.v. här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=54375 men tyvärr funkar inte alla länkarna till orginalfirmwares så du kan gå in här i stället: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278 Sök på NEE i din webbläsare så kommer du till senaste nordic firmware (KI8) efter några klick.

    När det gäller språk så finns de flesta på svenska. MIUI är den enda jag är säker på som inte finns.