Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Jag behöver hjälp med en av många av mina profiler.

    Om jag lägger telefonen ned, så vill jag efter 30sek att den stänger av vibrationen. Så långt är allt lugnt.
    Däremot vill jag inte rakt upp och ned att den ska slås på när den inte ligger ned, det beror på övriga aktiva profiler.
    T.ex. är vibrationen alltid avstängd när jag är hemma eller på natten, och alltid på annars.
    Teoretiskt sett så ska väl Tasker gå tillbaka till förra läget om man inte har ngn "End task", men det verkar inte funka? Ibland slås vibrationen på igen, ibland inte.

    Hur löser jag detta enklast enligt någon kunnig?
     
  2. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Om det inte funkar ordentligt så kan du ju säkerställa att de blir som det ska.

    I profilerna hemma och natt så sätter du en variabel, t.ex. KillVibrate = 1 och en exittask med KillVibrate = 0.

    Sen gör du en exit task för din ligger-ner-profil där du helt enkelt kollar - if KillVibrate == 1 -> Stäng av vibratorn
    Else -> Sätt på vibratorn.

    Det ska funka så att den går tillbaka till det tillstånd som var innan, men om du t.ex. lägger ner telefonen innan det blir natt, då återgår den till det tillstånd som var innan när profilen aktiverades - dvs på.
     
  3. Jensa86

    Jensa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan man göra rena TCP anslutningar och skicka vad man vill med tasker? Funderar på om det är en bra kombination till min global cache IP2IR för att sätta på kaffebryggaren och dimma upp belysningen när larmet ringer på morgonen :)
     
  4. northwest

    northwest Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag har försökt fixa så telefonen automagiskt sätter på/stänger av wifi enligt denna tutorial: http://tasker.wikidot.com/turnonwifiathome

    Det fungerar ändå inte. Någon som lyckats?

    Edit: nu fick jag det att fungera. När jag lagt till "At home" i profilen "Wifi at home", så var det bara till att trycka och hålla nere på tasken, och välja "add exit-task".

    Nice!
     
    Last edited: 18 feb 2012
  5. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kan man, som under en viss tid på dygnet få tasker att vidarebefordra till alla inkommande sms till ett specifikt nummer? Jag har tvillingkort från Telia, men bara samtal vidarebefordras till bägge kort, och sms går endast till huvudkortet.. Går detta lösa? OM möjligt, kan tasker lägga till avsändare i smset? Väntar med spänning på svar!
     
  6. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det borde inte vara några problem att få till det. Tasker kan nog inte göra så att det ser ut som att det är skickat från ett annat nummer, men att lägga in "Från: xxx" i början på sms:et är möjligt.
     
  7. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Precis det jag söker.. Att det står vem det är i från duger gott.. Nån som vet hur man gör?
     
  8. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Testade nyss något som borde fungera skapa en profil där du sätter event recived sms. Ochden tid du vill att det ska gälla.

    Sen skapar du en task där du sätter phone send sms till ditt andra nummer och sen den här texten i meddelande


    SMS från %SMSRN: %SMSRB

    Då kommer den skriva ut kontraktnamnet om personen finns i din kontakt lista och annars numret.och sen meddelande texten.

    Vill du alltid att numret skrivs ut så ändra SMSRN TILL SMSRF istället.

    Testade för mig och det verkar fungera bra.dock har jag inte tvillingkort.

    Gick inte att ladda uppprofilen och tasken från mobilen men hoppas du förstår hur jag menar.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Statsminister gillar detta.
  9. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Haha fy fan vad bra, tack funkar perfekt! Nu får jag samtliga sms till bägge telefonerna! Tusen tack
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Observera dock att Tasker endast kan vidarebefordra sms som är max 160 tecken långa. Om du kommer på något sätt att dela upp ett längre sms i flera delar och sedan skicka dessa får du gärna skriva här i tråden :)
     
  11. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Haha, har stött på ett problem igen :)

    Tyckte detta va så smidigt så jag la in det på både telefon 1 och två, vilket så klart resulterade i att förut när jag var ute och fick ett sms, så small det till och bara öste in medelanden. Då började ju, SÅ KLART begge telefonerna bounca smsen fram och tillbaka! Det är ju självklart, men tänkte ju inte på det tidigare :o


    Så, detta borde lösas genom att ställa in att MOBIL1 inte vidarebefodrar meddelanden när dom kommer från MOBIL2 och vise versa? Eller vad säger expertisen? Samt, hur lösa detta?

    Tack på förhand, Jonas
     
  12. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Borde fungera att sätta en if på send sms där du har %SMSRF doesn't match numret på andra telefonen eller? Så hade jag löst det i alla fall
    Edit: kan även vara så att du behöver ange +46 istället för noll i början på numret
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Last edited: 26 feb 2012
    Statsminister gillar detta.
  13. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hur importerar man profiler? Jag sparade ner alla mina profiler som XML filer på SD kortet för jag var tvungen att ominstallera Tasker men nu vet jag inte hur jag ska få tillbaka dem :/
     
  14. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Tryck en stund där det står profiler då borde du få import som ett alternativ

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Sorid gillar detta.
  15. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Du skulle kunna göra som qnorsten sa, men eftersom det kräver att man ska matcha ett +-tecken är jag inte helt säker på att det funkar. Enligt Taskers userguide går det inte att matcha +-tecken, * och kanske något mer som jag inte kommer ihåg. Men prova och kolla om det funkar :)

    Jag har själv en liknande profil och jag har löst det genom att lägga till en kontakt i telefonboken och låter sedan Tasker kolla om sms:et kommer från den kontakten. Hittills har det funkat bra i alla fall.

    Men prova det qnorsten sa. Annars kan du göra som jag gjorde, om du inte tycker det är irriterande att ha dig själv i telefonboken
     
  16. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Gjorde ditt alternativ, men funkarfin fint! En Fråga till, går det göra en task som aktiverar vidarekoppling för Samtliga samtal till ett Förutbestämt nummer genom ett tryck på genväg på skärmen?
     
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det går bara fint! Du ska inte göra en profil i det här fallet utan bara en task. Gör sedan en widget eller en genväg på din hemskärm som startar den. Det kanske finns andra alternativ men jag har gjort följande:
    Call: *21*0701234567# Bocka för Auto Dial
    Wait 5 sec
    End Call

    Det som händer är alltså bara att ett telefonnummer rings. Det behöver du nog inte ens Tasker för att fixa. Jag har Telia och då är det *21*nummer# som gäller för vidarekoppling och #21# för att sluta vidarekoppla. Jag vet inte hur det är med andra operatörer men det borde vara något liknande.

    Jag har ett inlägg (https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=882426#post882426) där jag har lite tips på profiler. Där har jag några stycken som har med vidarekoppling att göra. Kolla där så kanske du får några idéer :)
     
    Statsminister gillar detta.
  18. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Fy fan vad bra, tusen, TUSEN tack! Älskar Android, och framför allt
    Tasker
     
  19. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag skulle behöva lite hjälp.

    Jag försöker fixa så att jag kan byta låt genom att skaka telefonen. Så långt inga problem. Problemet är att jag bara vill att detta ska fungera när en låt faktiskt spelas upp. Jag använder tasken Media Control -> next, och det kommandot startar även musikappen ifall den inte är igång. Så nu råkar jag sätta på musikappen i fickan stup i kvarten vilket inte är så roligt.

    Min tanke var att jag skulle försöka använda %MTRACK på något fiffigt sätt, men den variabeln verkar inte fungera alls med den inbyggda musikappen på min telefon (Galaxy Nexus). Så om någon kan få den att funka eller sitter på en annan fiffig lösning så vore det tacksamt.

    Någon skulle också gärna få förtydliga vad "simulate media button" som finns på vissa media-tasks innebär mer exakt.
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har ett störande problem på min SGS. Då och då startar av någon anledning Röstkommandon, jag ser det inte visuellt mer än att batteriet dräneras när det händer. Problemet kommer då o då, kanske någon gång i veckan. Röstkommandon ligger då i topp under Batterianvändning. Då får jag gå in i program eller Batterianvändning och stoppa processen för att lösa det. Skulle man kunna använda en Tasker för att lösa detta så att Tasker stänger av det programmet så fort det startas? Vet inte varför det startas eller vad jag gjort för att det ska startas men är irriterad över följderna med batterydrain pga det.

    Har testat att göra en men vet inte om den kommer fungera ;).Hoppas på lite hjälp av någon med bättre kunskap än mig på Tasker.

    Jag har skapat en Context och valt applikationen Röstkommandon och sparat
    sen har jag valt en Task och där valt Kill app och sen valt Röstkommandon applikationen.

    Nu är frågan, kan detta fungera så att om appen startas i bakgrunden dödas den av Tasker ?