Varför inte Vanilla Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tobby, 17 feb 2012.

  1. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kan förstå varför tillverkarna vill sticka ut lite. Men varför gör de det inte frivilligt? För mig känns det lite som om man köper en dator som redan har windows. Då smäller tillverkarna in massa skit som ingen vill ha och det slutar med att man installerar om win bara för att slippa skiten. Borde va lika enkelt på en brandad telefon. Sense och alla andra borde va installerade som en app så man kan välja att ta bort skiten.
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men det är väl vise versa om man vill bort från AOSP-"skiten" som du uttrycker det....;)


    För den som sedan är läskunning och kan följa en guide så är det ju mycket enkelt att göra precis vad man vill med en lur.
     
  3. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Stor skillnad på att kunna läsa och att vilja roota sin telefon och slänga in en hemma byggd version av android.

    Smaken är absolut som baken när det gäller tillverkarnas pålägg. Just därför borde det va frivilligt. Jag vill bara ha vanilla och vill inte roota det gör att det i stort sett bara finns en telefon att välja på. Hade det varit frivilligt så hade andra tillverkare nog tilltalat en större kundkrets.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det skulle vara så enkelt fixat med ett paket i market som dessutom är låst och bara kan installera på resp tillverkares telefoner. done...

    Men nej det är bättre att göra epa-conf av allting ... zzz
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men gillar man inte Sense så är det ju bara att låta bli att köpa en HTC.... busenkelt...;)

    Sense var okörbart med min gamla Hero... är helt kanon i nuvarande ver 3.6 skepnad och en riktig kraftfull lur :teeth:. Sense 4 blir ännu bättre, ser kanon ut i en första läckt version som hackats.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Fk5dvE9bT3c#

    Samsung har dragit samma slutsats att AOSP INTE är någon hit och behåller Touchwiz.....
     
    zaragon och Spaderess gillar detta.
  6. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    +1 på den Plun.

    En av de stora fördelarna med Android är ju att alla mobiler inte ser likadana ut. Man kan välja en med Vanilla, Motoblur, Sense, eller Touchwiz helt efter eget önskemål. Min mobil kan ha samma operativsystem som din, men den behöver inte se likadan ut.

    Själv gillar jag Sense, kanske mest för att jag tycker HTCs dialer och kontaktwidget är överlägsna allt annat

    //Spaderess
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag trodde att den bittra mannen TripNRaVeR hade lagt ner, Android-communitys största Copy-Paste-utvecklare som tar betalt för uppdateringar till sina roms. :)

    När jag kom i kontakt med Android första gången och testade en HTC Magic med Android 1.5 för några år sedan var det inget som direkt tilltalade mig, men när HTC visade upp sin HTC Hero med HTC Sense UI blev jag destomer imponerad och köpte mig en Hero ganska omgående.

    Dock tog det inte lång stund innan man tröttnat på HTC Sense UI och jag gick ganska snabbt över till CyanogenMod 4 efter en kort visit med MoDaCos rom. Sedan dess har jag alltid kört vanilla roms eftersom jag tycker att det tilltalar mig mest, jag hade MIUI ett tag på min O2X, men tröttnade rätt snabbt på det med, då det är lite för mycket "bling bling" för min smak.

    Android har inte haft det mest upphetsande gränssnittet genom åren, men funktion före form tycker jag. I och med Android 3 och 4 har dom lyckats dessbättre tycker jag. Och nu är det en fröjd för ögat med vanilla Android. :)
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det är för mig obekant att han har copy/paste talanger....däremot är han förmodligen en av de skickligaste att hacka kod men är samtidigt den största skithögen av alla "cheferna".... lyckats med konstycket att bli utesluten från både XDA samt Modaco...:P

    Nu har han lyckats samla några "likasinnade" i Rootwikis boningar där man gemensamt försöker hacka upp den läckta Endavour-versionen. De lyckas troligen.... men de kommer nog inte att dela med sig av resultatet...;)

    Sen är då "smaken som baken" och som jag tidigare skrev är det mycket intressant att även Samsung underkänt ICS AOSP gränsittet och behåller Touchwiz.......
     
  9. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Både Sense och Touchwiz fungerar ju bättre out-of-the-box än Vanilla gör. Med Vanilla blir det en del pill med att hitta och installera appar för att ersätta stock-apparna (de flesta ärr ju rätt rejält kassa), medans Sense och Touchwiz har rejält mycket bättre stock-grejer.
    Folk som inte orkar/vill/kan bör ju då föredra tillverkarnas egna gränssnitt framför Vanilla, och jag skulle tro att det är fler som inte orkar pilla än vad det är som faktiskt gör det. (Då pratar jag inte om att roota eller installera andra ROMar)
    En gyllene kompromiss vore ju då, som några sagt, att göra det möjligt att plocka bort tillverkarnas gränssnitt för att kunna använda Vanilla istället. Personligen skulle jag antagligen ha valt nån HTC istället för Nexus S, om det hade funnits med Vanilla istället för crap-sense.
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Själv gillar jag stock dialern, kontaktlista mm i min Galaxy Nexus bättre än den i Sense och TouchWiz. Det som är bra med Android, man kan välja. :-)
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo jag förstår inte den logiken.... gillar man att "pillra" så lägger man ju enkelt på "AOSP-crapet".... i övrigt så är det ju "branding" som Samsung samt HTC håller på med och det är bra...;)
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja uppenbarligen så finns det olika åsikter om huruvida vanilla är bra eller inte. Det är väl då tur att tillverkarna sticker ut så att de som gillar sence kör HTC, de som gillar SE:s telefoner köper de telefonerna och de som gillar vanilla kör telefoner "direkt ifrån" Google...

    Det är som allt annat. Menysystem i bilar, TV, TV-spel, radioapparater och så vidare. Alla tror sig göra det bästa på marknaden.
     
  13. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Man kan ju alltid installera något annat över, typ launcher pro, ADW, GO launcher eller Nova launcher. Då är det på sin höjd låsskärmen eller några appar du får kvar... Sen jag började med launcher pro så blir jag knäpp på att inte ha någon launcher installerad, för få dockor och för många hemskärmar, kommer inte åt de genvägar jag vill ha osv. Så vilket tillverkargränssnitt man än råkar hamna med så går det ju alltid att fixa!
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo och sen måste man då även vara medveten om att det finns krafter som pga att Touchwiz samt Sense är sluten kod med alla medel sprider FUD och "crap"-surr !!

    Kan vara svårt att genomskåda dessa troll som ofta är mycket slipade och pålästa från Linuxforum.
     
  15. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag tror att alla kan i alla fall hålla med om att man BORDE kunna välja mellan vanilla och tillverkaranpassad. Varför?

    Det räcker inte med bara en modell per OS-variant (Nexus). Just mjukvarudelen är mer flexibel än hårdvarudelen och det borde inte vara så att hårdvara är låst till mjukvara; för att frambringa den totala flexibiliteten android är till för bör man kunna justera hårdvara, genom att t.ex. hitta en mobil man tycker ser bra ut, och kunna välja mjukvaran själv. Speciellt när mjukvara är det man kan efterhand justera utan att det kostar - man ska inte behöva köpa ett helt paket för att komma åt specifik mjukvara man vill ha.
     
  16. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det jag inte förstår är varför folk får för sig att Vanilla inte har en anpassning?
    Vanilla har en launcher, dailer osv osv vilka är tillägg till systemet.
    Tillverkarna ERSÄTTER vanillas prylar med sina egna.
    Det är inte så att vanilla ligger i bakgrunden och tar emot anpassningarnas önskemål
    såsom en wrapper eller liknande - vilket skulle slöa ned.

    Det är ungefär som att säga att surfen går långsammare för att man byter ut Explorer
    mot Chrome eller Firefox.

    Så, vad är det då som säger att tillverkarens kod måste vara långsammare eller
    sämre än vad Googles kod är?

    SE har ju visat att de kan göra en jävligt snabb launcher medelst dess tillbehör.
    Tjejens arc är rappare än min Nexus S och i vissa fall även min Galaxy Nexus.

    Resten sen, hurvida det ser ut ligger alltid i betraktarens ögon.
    Jag föredrar vanilla MEN tjejens arc ser betydligt mer ombonad och hemtrevlig ut
    att använda än vad mina saker gör..

    // A
     
    zaragon gillar detta.
  17. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    De blir i vissa fall segare för att tillverkarna, särskilt HTC, slänger på så mycket extra som är svårt att få att fungera ihop så mjukt som vanilla gör

    Sent from my HTC Desire HD
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att det blir segare i precis alla fall.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  19. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Påståendet i förstainlägget stämmer inte i mina ögon. Det är detdär om att alla som bryr sig om gränssnittet kör Vanilla. Så är det verkligen inte i mina ögon.

    Nu är det viktigt att vi gör en uppdelning - Före och efter ICS.

    Jag vet nog inte en enda som kör vanilla i sin lur (nu snackar vi före ICS, alltså). Alla som bryr sig har, om inte Custom ROMs, åtminstone custom launcher och locker. De som orkar och vill pilla gör det för att Vanilla inte riktigt duger. Det Sense och Touchwiz gjort, t ex, är bättre widgetar, bättre genvägar i launchern, bättre genvägar i lockern, osv. Tillverkarnas anpassningar har inte bara varit för att deras telefoner ska "sticka ut" mer, utan för att göra mjukvaruupplevelsen bättre. Samsung har inte lagt till pusselbiten som tar en direkt till det olästa SMSet för att det inte ska se likadant ut som på SE eller HTC, utan för att telefonen blir bättre av en enväg till olästa SMS.

    Så, innan ICS, är det ingen som kör Vanilla. De som inte bryr sig, kör tillverkadeanpassat, de som bryr sig kör antingen tillverkaranpassat eller egenanpassat, men aldrig eller mycket sällan Vanilla.

    Efter ICS vet vi fatiskt inget om än. Det finns bara en enda (eller två?) telefoner med ICS ute. Allt vi säger är bara spekulationer och ingen vet om ICS-gränssnittet verkligen är oslagbart, eller om tillverkarna kommer att ha Vanilla som ett alternativ.
     
  20. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Förstår att tillverkarna vill ha något eget så att de inte bara blir en "androidtelefon".
    Men jag tycker fanken att om de gör så dåligt UI som tex. Samsungs Touchwiz så borde man ha möjlighet att köra vanilla utan att behöva roota och byta garantin.