Remote desktop via SSH-anslutning

Diskussion i 'Applikationer' startad av dixipix, 19 feb 2012.

  1. dixipix

    dixipix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag behöver komma åt min jobbdator på distans och gör det idag på min mac via Microsofts egna "remote desktop connection for mac"

    Det jag vill kunna göra är att även kunna komma åt den från min android-telefon.
    Det finns en hel uppsjö av appar som klarar av detta, men det finns ett problem.
    För att ansluta till jobbet så måste jag öppna upp en SSH-anslutning för att sen kunna ansluta till min dator på jobbet.

    Jag har sökt och sökt men kan inte hitta någon app som klarar av att ansluta till datorn genom att först öppna upp en SSH-anslutning.

    Det finns många som stödjer VPN, men det är uppenbarligen inget som går att använda då IT-avdelningen inte har aktiverat stödet.

    Så min fråga är, hur gör jag för att ansluta till datorn? Finns det appar som stödjer detta?

    Tack på förhand!
     
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
  3. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    http://bit.ly/zqPlTv

    Jag har inte prövat den då den kräver root men kan säkert fungera för att koppla via SSH-tunnel. Möjligt dock att programmet inte har något remote funktion så du får väl leta ett sådant som går via det här programmet.
     
  4. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har tidigare använt ConnectBot för att sätta upp SSH-tunnlar att använda till diverse saker. Det blir förvisso en tvåstegsraket men det borde i alla fall fungera och man kan göra genvägar på hemskärmen till SSH-anslutningar så de går snabbt att öppna.
     
  5. Jensa86

    Jensa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Att ingen portat putty till android är ju lite underligt :)
     
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Vadå "portat"? Att konvertera en applikation skriven i C till java för Android innebär ju mer eller mindre att skriva om från scratch. Vad är det för fel på ConnectBot? ConnectBot är ju just en ssh-klient för Android, precis så som putty är en ssh-klient för Windows.

    m v h Henrik