Fråga: problem med sense

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av antstrm, 6 jan 2012.

  1. antstrm

    antstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är det bara min Sense som brukar starta om sig väldigt ofta?, t.ex om jag varit inne och kollar på Facebook och ska sedan gå in på en ny app så när jag trycker på hem knappen så kommer HTC symbolen upp och sensen måste ladda om?
     
  2. Lunatico

    Lunatico Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    111

    MINA ENHETER

    Jag hade samma som dig, det är precis som att dom inte tänkt på att sense behöver hållas i minnet så när är slut måste det laddas in igen...jag löste det med att installera AWD Launcher och sedan dess så har jag inte haft det problemet.
     
  3. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag hade precis samma problem, det hände fler gånger om dagen. Jag kontaktade Htc Support och dom bad mig testa göra en soft reset av telefonen vid att ta ut batteriet medan telefonen är på och lämna det ute i ungefär 2 min.
    Jag gjorde det för några dagar sedan och än så länge har den ej startat om Sense en enda gång.

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk
     
  4. antstrm

    antstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    ska testa det!:)
     
  5. Lobac

    Lobac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar att du prövar en annan launcher, som tex: AWD, eller GO, även om du får ordning på Sense. Det blir som en ny Mobil, fast bättre. :)
     
  6. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jo det är en lösning och det finns fler riktigt bra launchers på Market, men vissa av oss gillar faktiskt Sense. Jag tycker Sense är ruggigt bra, tveklöst bästa stock launcher imo (förutom kanske aosp ics som jag inte än har testat).

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using Tapatalk
     
  7. Lobac

    Lobac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag håller med Xaviez att Sense är överlägset bästa stock!!
     
  8. gneter

    gneter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hejsan Ja och min sambo har varsin Sensation som när man gjort något surfar eller bara haft nåt program igång å man stänger ner så får vi en vit bild med HTC loggan tar väl en 30 - 40 sek innan vi kan använda mobilerna igen , vi har gjort hårdvaru resset tagit ut batteriet vi har senaste mjukvaran hon har inga program installerde samt vi har olåsta mobiler mm , vi hade Galaxy s2 innan dem gjorde alldrig så är detta nått man får leva med ,
     
  9. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ni borde kontakta Htc via deras chatt support på hemsidan, dom svarar snabbt och är båda duktiga och trevliga. Kan inte dom hjälpa dig så lär du få besked om att ta dom tillbaks till återförsäljaren för garantiärende.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. MrSexor

    MrSexor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    håller med om att sense är skönt, men... så löjligt med begränsningar.. 4x4 rutmönster på hemskärmen, visserligen har andra det med.. men det får ju fan inte plats något.. får hoppas på att ics blir bättre
     
  11. finnen001

    finnen001 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ta inte detta som värsta kritiken nu men.. Har GO launcher på tabben och det funkar hur bra som helst men försökte köra det på min sensation ett tag och fick aldrig nån ordning på ett, det var nog det mest frustrerande lagg jag någonsin vart med om på en smartphone med GO på sensation. Blev aldrig bra..

    Kan för allt i världen förstå hur ni pallar av med GO på en htc, jag menar sense är ju så sablans snyggt så dessa sporadiska omstarter har jag hellre ibland än det fruktansvärda lagget som blev med GO.
     
  12. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Min uppfattning är att det är Android som kastar ut Sense (eller vilken launcher som helst) när mer aktuella program behöver RAM-minnet. Android tar ju själv hand om vilka appar som ska ha plats i RAM utefter hur mycket eller när de används. Om webläsaren du använder använder massor med RAM, slänger den ut det som behövs.

    Detta är alltså en prestandagrej. När jag hade min Hero, så hände detta ännu oftare, även med andra launchers.

    Men om det verkligen tar 40 sekunder innan Sense är laddat, ska ni nod fundera på hur mycket skräp ni har på hemskärmarna. Widgetar tar ju upp en del RAM, vilket både leder till att de behöver slängas ut oftare och att de tar längre tid att ladda om.

    Om man har färre widgetar (man ska såklart ha så många man behöver, men inte fler än så), är det alltså mindre risk för att webläsaren eller någon annan app, behöver låna RAM av launchern, och det går även fortare att ladda, de gånger launchern behöver laddas om.

    Detta är alltså min uppfattning. Jag är inte proffs på detta, men inte heller nybörjare. Jag kan ha fel, men det är inte säkert.
     
  13. kjellson

    kjellson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Finns det inget sätt att fixa detta då det är ganska drygt ibland..

    Sent from my HTC Sensation using Tapatalk
     
  14. antstrm

    antstrm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tog ut batterier i ca 10 min , blev mycket bättre!
     
  15. Koffeluring

    Koffeluring Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har aldrig upplevt det du skriver, allt flyter klockrent för mig. Kanske ett måndags exemplar av telefon du fick. Eller att du fyllt telefonen med skit! Peace
     
  16. finnen001

    finnen001 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du missupfattar mig nog..
    Jag har inget problem med lagg med sense, bara med go launcher. Sen så är det nog inte heller det att jag fyllt luren med skit eftersom jag knappt har alls många appar..

    Hur menar du måndags exemplar? Menar du då mjukvaran eller hårdvaran? Jag har svårt och se problem med något av det förutom då att sense startar om sig ibland. Men det har ju forumet redan kommit fram till att det förmodligen är att minnet som tar slut iom att det dedikeras till annat tungdrivet.
     
  17. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Revivar denna tråden.

    Min launcher har börjat starta om sig varenda gång jag klickar hem. Testade att byta till Nova launcher, men problemet kvarstår (dock laddar Nova tillbaka sig fortare). Har googlar lite på problemet och försökt dra slutsatser:

    - Det beror, som jag spått tidigare i denna tråden, på att launchern töms ur RAM för att ge mer minne åt en förgrundsapp.
    - Problemet är väldigt vanligt, kanske särskilt på ICS.
    - Problemet beror också på någon sorts minneläcka.
    - Därför blir lösningen att starta om telefonen lite oftare (vi snackar en gång i veckan upp till kanske en gång om dagen). Detta låter telefonen starta om med fräscht minne, utan spår av läckor som långsamt fyller minnet mer och mer under dagar och veckor.

    Så blir min slutsats. Inte hunnit testa mer än en omstart och två minuters test (utan omstarter av launcher), så vi får se hur det funkar i längden. (Min Sensation är förresten fabriksåterställd sen ett par veckor)

    Andra erfarenheter?
     
  18. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    gå in i inställning / utveckling ställ in antal aktiva prosesser o aktivera INTE "behåll inte aktiva prosesser" kolla så allt är sätt på standard. är det de testa öka gränsen
     
  19. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Det står på Standard. Vad är "öka" gränsen jämfört med standard? De andra gränserna är max 1-4. Var på den skalan ligger standard?