Varför inte Vanilla Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tobby, 17 feb 2012.

  1. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Kul att veta att man hör till undantaget då. Har sen jag gjorde misstaget att köpa en HTC Hero alltid kört med "vanilla" Android, på Heron via CM och sen orootade Nexus One och Galaxy Nexus. Tycker det fungerar mycket smidigare och är enklare att använda. Har ännu inte hittat någon alternativ launcher eller dialer som ger mig något jag har behov av. Tangentbordet har jag iofs bytt till SwiftKey så helt stock AOSP kör jag inte. :)
     
  2. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kan hålla med om att vanilla innan ics lämnade lite att önska. Det jag tycker är så tråkigt nu, är att ics är ett riktigt snyggt gränssnitt medans det vi fått se från andra användare hittills ser ut precis som 2.x och allt det som får android att kännas mycket modernare än t ex ios eller windows är borta.
     
  3. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    @monty - dessvärre är nog inte Samsung själva enliga med att Touchwiz skulle vara dåligt.
    Finns nog fler med samma åsikt misstänker jag.

    --

    Själv kör jag vanilla och har alltid gjort - stock. Och jag bryr mig. Men för min del är
    telefonen ytterst viktig och köra andra rommar har hittils bara resulterat i snabbare
    telefon men på bekostnad av driftdugligheten.

    Både Touchwiz och HTC Sense är onekligen tungrodda, speciellt Sense.
    Har lekt med nya telefoner med dessa system och de är ganska trötta.
    Framförallt med tanke på hårdvaran som driver bakom.

    LG's system verkade mest skräp :D

    Vanilla < ICS är inte direkt porr men ganska OK. Själv gillar jag nog mest UX men eftersom jag kör Nexus så får de bli stock.
    ICS däremot är riktigt trevligt. Det ska nog bli en match för tillverkarna att överträffa
    det då ICS har tagit mycket av vad de olika tillverkarna har gjort och med egna idéer
    gjort ett riktigt bra gränssnitt.

    Jag har iofs sett en tillverkares anpassning av ICS och det är inte illa :D

    // A
     
  4. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Det är ju fritt att rösta genom att köpa en nexus. Uppenbarligen så är det inte värt så mycket för de flesta ännu att ha vanilla.
    Finns det knäppgökar som gillar touchwiz, ux eller sense köper de telefonen som har det. Man gör ju inte anpassningarna för att man har gott om tid och pengar för att jävlas, utan för att man hoppas att det ska locka kunder.
    Vill du sen inte ha det så är det fullt tillåtet att köpa något annat.
    Man kan lika gärna pressa google på att släppa alla sin launcher på market om man hellre vill ha den.
    Jag tycker att det är viktigare att om man nu bryr sig, informera om att nexus är den enda som underhålls av samma företag som håller i trådarna för utvecklingen och att det gör att den ständigt blir bättre.
    Alla andra telefoner får man räkna med att de inte bjuder på några fler glada överraskningar när köplusten är över.
    Det finns ingen anledning för tillverkare att vara snabba med uppdateringar om ingen röstar med plånboken.