iOS & Android

Diskussion i 'Allmänt' startad av nire431, 29 feb 2012.

  1. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Vill bara börja med att punktera innan jag fortsätter, är ingen fanboy och vill inte starta en hat tråd emot android. Rena spekulationer.

    Jag har haft iPhone sedan 3G, och har ett flertal gånger tittat emot android,
    Och fallt för dom och köpt en. Men lika snabbt har jag fixat tillbaka en iPhone,
    Som t.ex hade en 4S var mer och mer sugen på en sgs2. Sagt och gjort gick och köpte en, använde den i 2 veckor började sakna min iPhone mer och mera det var ingen dålig telefon absolut inte, men den saknade det "där" som när man skrev sms t.ex så gick det inte lika smidigt och hackade till ibland, man liksom kände av något. Dom flesta applikationer finns ju där men varför är applikationerna till iPhone, så mycket mera välgjorda än till android?
    Tycker det är synd att det ska vara så här sgs2 slår iPhone lätt på papper men inte i känsla. Kanske är jag en person som gillar enkla saker och när allt bara funkar? Jag har ingen aning, men sagt och gjort nu sitter jag här med en iPhone 4s igen. Och allt känns så mycket smidigare skriva den hittar rätt ord direkt om jag stavar fel. Sgs2an valde väldigt ofta massa konstiga ord?
    När tror ni att man kan få iPhone känsla i en droid? Android 5.0?
     
  2. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Frågan är om den där kluddiga känslan någonsin kommer försvinna så länge de använder Java...
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    När får du BMW-känsla i en Merca?
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Finns mycket att säga om detta men till att börja med så är ju en Android inte lika färdig ur kartong. Ett exempel är bara det du skriver om att iphonen är bättre att skriva på, detta då med sgs2 originaltangentbordet då antar jag, det byter man ut mot något bättre.

    Bara ett exempel.

    Om du är en sådan som vill att det ska vara skräddarsytt direkt så är iPhone helt klart att föredra.

    Via Tapatalk.
     
  5. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Du borde ha testat SwiftKey. :)

    ~ Sent from my Google Galaxy Nexus using Tapatalk ~
     
  6. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Tycker nog att iPhone är hur dårlig som helst på och stava. Swiftkey är en dröm i jämförelse
     
  7. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kör själv android sedan två år tillbaka, innan dess vanlig "dumbphone". iPhone har egentligen aldrig tilltalat mig av olika anledningar som jag inte går in på här för att undvika fighter. Dock så finns det delar av iOS som jag kan bli lite avundsjuk på och det är just hur mjukt allt verkar flyta i en iPhone. Det andra som jag också kan känna saknad av i android är utbudet och möjligheterna att använda telefonen/plattan som ett verktyg i musikproduktion. Här kommer tyvärr android LÅÅÅÅNGT efter. Håller på en hel del inom det området och försöker hela tiden följa vad som händer i android där. Har till och med börjat fundera på om jag inte ska skaffa en iPad just av denna anledning.

    När det gäller "flytet" i telefonen hoppas jag på den nya Sony Xperia S som jag bokat. Har haft en Xperia X10 sedan den kom och det har inte varit en perfekt telefon men med diverse trixande med root och rom så har jag ändå varit nöjd med luren. Ska bli spännande att se om Xperia S närmar sig "iPhonekänslan" i och med uppdatering till ICS så småningom.

    Androids nackdel är ju, som många tidigare skrivit, att det finns så många aktörer på marknaden och os:et ska ju anpassas till respektive tillverkare. Det hade säkert varit bättre "flyt" i telefonen om endast en tillverkare hade tillhandahållit android, precis som iOS.
     
  8. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Förstår inte det där med "flytet" i IOS. Tycker inte att man upplever lagg i min incredible S.

    Fast oandra sidan, för att ha en bra iphone behöver du jailbrake:a och för att ha en fulländad android-lur så behöver den rootas ;)

    CyanogenMod är kärlek!
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det som apple är enormt överdrivet bäst på om du jämför med andra telefon eller datortillverkare är att apple skapar behovet av deras produkt. du har eg inget krav på en iphone men apple ser till att skapa det behovet åt dig ist. För gemene man som vill ha en mycket väl fungerande telefon utan något som helst krångel så är iphone bäst det är inte ens på kartan till diskuterbart. Dom har en perfekt produkt i mångt och mycket. Däremot tror jag android iaf sakta men säkert närmar sig en liknande modell.

    ICS är iaf i mitt tyckte ett helt otroligt stort lyft i användarvänlighet jämfört med tidigare versioner. Dock kommer dom helt enkelt aldrig kunna komma upp i samma knivskarpa marketing skills som apple det tror inte jag iaf.

    Android är en produkt för dom som vill lite mer tror jag... eller det är iaf för dom som VET att dom vill ha lite mer, som vill ha lite mer koll, som har ett intresse.... Vill du att det bara ska funka utan problem så köper du en apple-produkt.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    http://www.knowyourmobile.com/blog/1231235/study_finds_iphone_apps_crash_more_than_android.html
    Nu ska vi inte bli hatiska eller något. Så välgjorda i att krascha kanske inte men de ser snyggare ut och kan då tolkas som mer välgjorda. Det tror jag till viss del beror på designen och att Apple haft designguidelines och krävt dessa mer med tanke på alla deras appar måste godkännas.
    Men Dirk DigglerDirk Diggler; sade det bra:
     
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Smaksak ba sådär. Den ena kan lite, den andra kan lite annat. Jag gillar iPhone som tusan, har aldrig haft någon själv dock. Men gillar telefonen generellt. Smidig. Själv tycker jag att min Desire S klarar av mer än en iPhone och synkat mot mitt googlekonto automatiskt. Det passar mig bättre helt enkelt.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Man får ju kompromissa lite enligt vad man föredrar i en telefon. Förut har jag alltid prioriterat öppenhet. Det har Android gett mig i mängder och jag älskar Android av den anledningen. Man kan tametusan göra vad man vill med telefonen och dess system.

    Nu på senare tid dock så prioriterar jag flyt och användarupplevelse. Därför har jag nu själv gått bort från Android. Men inte till iPhone utan till WP, som faktiskt har ännu bättre/mjukare flyt än iPhone.

    Stör du dig mycket på dessa små hack som du nämnde så är jag nog ledsen att Android kommer nog aldrig bli av med det helt och hållet även om det blir bättre med tiden. Därför känns Android telefoner "trögare" än iOS och WP även fast dess hårdvara är mycket bättre. Mjukvaran är helt enkelt inte optimerad pga hur Android är uppbyggt från grunden. Det krävs en total rewrite av Android systemet för att få samma flyt som iOS och WP. Något jag tvekar på kommer hända.

    Jag vart i alla fall allergisk till slut mot allt små hackande i tid och otid. Men visst... det händer även på WP. Inget system är 100% hackfritt. Skillnaden är dock att när det väl händer på WP så blir man lite förvånad och tänker att nämen det kan hända här också och småler lite för sig själv. Medans när det händer på Android så tänkte jag alltid sura, negativa och destruktiva tankar för att det hände så ofta.

    Android = frihet/öppenhet
    iOS/WP = flyt/instängt
     
  13. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ska kanske inte jämföra äpplen och päron. Android innan 4.0 är laggigt. spelar ingen roll vilken telefon du använder. Innan dess va systemet inte direkt vackert heller. 4.x däremot flyter lika bra som ios och ser dessutom modernare ut. Ingen kan väl påstå att ios fortfarande känns modernt? Jag är egentligen en apple fan men har tröttnat på iphone för inget händer med varken telefon eller ios. De behöver modernisera allt lite för att locka tillbaka prylbögarna.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har provat Nexus med ICS och nej den flöt inte alls lika bra som iOS/WP. Tog mig några sekunder innan jag vart besviken när jag provade en kompis nya Nexus pga små hack. Men ett steg i rätt riktning helt klart.

    Som sagt Android kan inte bli kvitt det helt och hållet pga att mjukvaran inte är optimerad för att prioritera animationer. Processorn används till animationer/laddning av annat samtidigt. Därför klarar inte Android att ge ett mjukt intryck hela tiden. iOS stannar upp helt och hållet med laddning av app etc och så fort man rör skärmen för att helt prioritera animationer. WP vet jag inte hur det är uppbyggt men det är i alla fall mjukast av alla system.

    Håller med om att iOS ser grymt utdaterat ut. Det ändras ju inte mycket med tiden och det börjar kännas. Det är där WP kommer in dock. Det är modernt om något i dess utseende.

    Jag är ingen fanboy. Kör som sagt 2 system (skulle aldrig vilja köra iOS dock). Men jag personligen föredrar ju WP helt klart.
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    jag har väl förmodligen nåt fel på min iphone 4, det är helt enkelt inte samma flyt som det en gång varit. Kanske beror på nån JB-app eller liknande

    Android har sin form av stakning till och från, men i övrigt så är polarens SGS2 överlägsen faktiskt.

    Provade att starta fejjan samtidigt, SGS2 gjorde det på sådär 1/3 av tiden utan att tveka.

    iOS har varit mig troget, stabilt och mycket väl fungerande. Nu är jag sugen på att bestämma själv igen. Dessutom har Android gjort många bra förändringar detta år jag varit borta

    Kort och gott. Jag håller iOS högt, helt klart. Men det passar inte mig längre. Att t.ex mor och far bör ha iOS råder ingen tvekan om
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En kompis iPhone 3 har mer eller mindre laggat ihop den också. Verkar vara något som kan hända med dem i sällsynta fall. Återställning?
     
  17. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    En iPhone som gått i flera år utan återställning får ju även den problem. När sonen körde 3gs så köpte jag min Hero så med tanke på att många fortfarande kör 3gs så råder det ingen tvekan om att dom håller i många år, ja prestandamässigt menar jag då. Min Hero är förpassad till en byrålåda ;)

    Via Tapatalk.
     
  18. tom

    tom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det jag kan sakna i Android är hela "ekosystemet" du får med apples produkter.
    Har ett litet helsike att få min nas, router, mediaspelare och telefon att lira bra ihop.
    Blir inte så lite avundsjuk på kamraten som kör hela media och fotobiblioteket från sin padda.
    Kan även vara lite avis på att de flesta appar hamnar hos IOS först och långt ifrån alltid kommer till Android.

    Dock tycker jag att min Desire S ligger hästlängder före Iphone både i fysisk utformning och gränsnitt.
     
  19. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Fast ekosystemet är i mångt och mycket bättre för Android. Med iOS och Apple så funkar det helt klart, men du har så att säga ett val av 1 mobil, 1 dator, 1 NAS.

    Med Android så funkar det lite sämre, men du får ett val. Vill du lägg en extra 2 papp på din lur och istället snåla in på din NAS, så har du det valet. Fast sen får du pilla lite mer istället, kanske. För ibland funkar det faktiskt.

    Sen har du den andra sidan av Android, alla "fulhack". Ett exempel är när man tog Androids stöd för USB-enheter, Canons stöd för att styra deras DLSR med en PC och koda en app som gör att du kan styra din systemkamera med en mobil eller surfplatta. Inget officiellt stöd finns, men tack vare öppenheten löser man det. Vilket är det jag gillar mest med Android :-)
     
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    I princip alla trådar du skapat / skrivit i har du hatat Android och älskat iOS.
    Så, det första du säger tror jag ska tas med en stor nypa salt ;)

    Välgjorda appar hit och dit - jag vågar påstå att det knappast har med telefonen
    att göra utan snarare utvecklaren. Fing - ett bra program jag använder är betydigt
    trevligare på Android än på iOS. Ser likadant ut på båda hållen.

    Definitionen av "bara funkar" förstår jag inte. Allt funkar på mina Androidlurar.
    Vad funkade inte på din?

    iPhonen är känd för att ha väldigt dålig stavningskontroll. Däremot löser du detta lätt
    på en Android.

    Nej, det är mest dravel i ditt inlägg om jag ska vara ärlig.
    Det är nog bättre du håller dig till en lite lättare telefon som iPhone där Apple säger
    vad som ska gå och vad som ska fungera.

    // Anders
     
    blysprutan och Sleepwalk gillar detta.