Statisitik-app för att spara daglig elförbrukning.

Diskussion i 'Applikationer' startad av johanb2b, 26 okt 2011.

  1. johanb2b

    johanb2b Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har försöker hitta en app som jag dagligen kan mata in info från min elmätare som visar hur mycket jag gjort av med per dygn,vecka,månad men den har ingen koppling till dator/telefon.

    Jag vill på ett enkelt sätt utan att slå på datorn spara info med följande parametrar:

    datum,tid,kw/h

    Att jag i mobilen kan se en kurva och gärna någon typ av export till excel. Har kört Evernote som är grymt för anteckningar men man får ingen kurva och osmidig synk med excel.

    Kanske enklast att skapa ett excelark och editera i telefonen men det är liksom lite osmidigt.

    Förslag?
     
  2. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Bump! Någon som hittat en app som är värd att rekommendera?
     
  3. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ett google doc är nog ändå smidigast...
     
  4. Swendroid

    Swendroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jag använder appen Easymoney för att föra statistik över inköp/utgifter som sedan kan presenteras i diagram. Kanske kan du föra in antalet kwh istället för SEK och på så sätt få fram statistik? Du kan ju testa gratisversionen iaf. För dessvärre känner jag inte till någon renodlad el-app som helt kan svara mot dina behov.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  5. Androidbeck

    Androidbeck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 2 mar 2012
  6. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Om man har Eon så har de 100koll som deras tjänst heter. Man får en utrustning som monteras på elmätaren som håller koll på totalen samt 3 st lösa givare att sätta i div uttag. sedan skickar den in det trådlöst till deras server som sedan telefonens app kopplar upp mot.

    Nu kan jag med deras androidapp se i realtid(updateras var 6 sekund eller så)precis hur mycket el som går för stunden och få statistik timme för timme till årsvis och allt däremellan.

    Går man in på ordinarie webbsidan får man ytterligare information som tempkurvor(utetemp) och kan jämföra sig med olika hustyper mm för att se hur just du ligger till samt exportera statistik för nedladdning och bearbetning hemma.

    Faktiskt helt nöjd med detta och det är lite ball att kunna hala upp telefonen och säga att nu drar värmepumpen så här mycket och kaffebryggaren verkar på i köket så min fru kokar sig lite kaffe.

    Andra elbolag har motsvarigheter även om det är lite olika nivåer ibland vet att fortum har erbjudit liknade mätare men finessen hos eon är ju att det skickas till deras server så man inte måste ha en egen datorövervakning igång och det går att nå både från mobil och dator.

    Annars finns det ju lite olika mätarlösningar att köpa själv också, nackdelen med en del av dem är dålig integration med dator eller att datorn i värsta fall måste vara på för att logga.