Problem: Spräckt skärm + ovansida ram! åtgärd?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av linus007, 20 feb 2012.

  1. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har lyckats med att spräcka ovansidan av skärmen (eller repa rejält) och dessutom lite av ramen på ovansidan. Ska för säkerhets skull ringa webhallen imorgon bitti, men då jag orsakade det här själv genom att tappa telefonen från kukhöjd, kommer det väl inte gå på garantin? Vad kan jag göra istället? Lite orolig för ramen, den går ju inte att byta?
    Tack på förhand!
     
  2. Broderbluff

    Broderbluff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Last edited: 21 feb 2012
  3. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Tror dock inte jag är så händig :( Lite surt med tanke på vad den här nallen kostar, och då dessutom slänga ut 2k för byte av skärm och ram, aja that´s life I guess...
     
  4. BigF

    BigF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    485
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    "Nallen", det uttrycket trodde jag var dog med 90-talet. :)
     
  5. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag lyckades också spräcka min display i helgen. Lagom irriterande. Jag frågade en lokal reperatör i stan och han sa att han kunde köpa in och laga det för 2600kr... men då va det både själva glaset och displayen.

    Jag frågade om det bara gick att byta glaset för displayen fungerade fint fortfarande men han sa att imed displayen är så tunn så brukar den sprika när man delar på glaset tydligen..

    Jag försökte byta digitizern på min Nexus One för några år sen och då lyckades jag inte så där jätte bra, kom in massa damm och skit som inte ville försvinna..

    Han sa dock att han kunde köpa in något glas från Kina för en billigare slant.

    Vad ska man göra? Köra på hela 2600kr för byte av allt eller be han köpa in något billigt Kines-skräp för en billig peng?
     
  6. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ska nog först höra med hemförsäkringen, webhallen vägrade skicka in den? Sen får jag nog antingen Höra av mig till Anovo för kostnadsförslag, och i värsta fall betala 2500 hos ifon.se. Surt som fan hursomhelst!
     
    Last edited by a moderator: 21 feb 2012
  7. oo117

    oo117 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    One plus x
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LP Kor Official
    Spräckte min skärm för en vecka sedan. Upptäckte att jag var så jävla intelligent (!) när jag tecknade hemförsäkring i somras att jag la till drulle.. Dryga är att MediaMarkt skickar iväg den till nån mupp i Västerås som ska lämna konstnadsförslag (som försäkringsbolaget vill ha).. Så blir utan "nallen" i 2-4 veckor. Vilket brukar betyda 4 veckor.
     
  8. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tur för dig! Var glad, lär punga ut 2500 :( Ah lite segt med 4 veckor, får det fixat på en dag, dock payar jag som sagt väldigt saftigt för det...
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    phonehouse brukar ju ha sjukt bra priser på byten ... 1299:- för de flesta märken.. har ni kollat där ?
     
  10. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet någon som säljer hela displaymodulen? Min lokala reperatör tar 2100kr om jag ska byta det själv för display och glas/touch, som jag fattar det så sitter allt i hop när man får det eftersom det är en "modul".

    Skulle vara intressant om det finns någon billigare. Annars får man väl punga ut 2100kr och fixa skiten själv..
     
  11. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Eller så lägger ni bara till Allrisk (drulle) på hemförsäkringen snabbt som satan (hos Trygg Hansa kostar det hela 25 kr extra i månaden för mig) och behöver bara betala 1200 för en helt ny telefon, eftersom det är yngre än 6 månader har den inte ens hunnit få värdeminskning hos försäkringsbolagen.
    Hemförsäkring med allrisk är bra :) Sumpa datorn i badkaret=ny dator 3 dagar senare. Söp bort telefonen på tunnelbanan=ny telefon 3 dagar senare. Telenor hann inte ens skicka ut ett nytt sim innan nya telefonen var i min hand.
     
  12. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Snackade precis med mitt försäkringsbolag och det skulle kosta 1500kr i självrisk sen fixar dom resten! :)
     
  13. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Man har ju en försäkring av en anledning :) Ska man ju se till att nyttja den och inte bara skänka pengarna till bolagen
     
  14. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Som sagt, display och glas är en modul. Det går inte att köpa dem separat, och ska man sära på dem får man vara skicklig med värmepistol.

    Det finns en återförsäljare som säljer modulerna till hyfsat pris som nämnts i en annan tråd här på forumet. Är lite för lat för att söka åt er, men tråden heter något i stil med "Hur extraherar man information från telefon med trasig display?"
     
  15. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det är nog denna du menar: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=65229&highlight=information+trasig+display
    Det va precis på gränsen att jag orkade söka.

    Här finns en display för runt 1800kr: http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-galaxy-nexus-67333p.html


    EDIT:

    Frågan är vad det är för skillnad på den första jag länkade och denna: http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-galaxy-nexus-68369p.html !?


    EDIT2:

    Jag beställde precis hem den sistnämnda. Får hoppas det är snabbt leverans :)
    I med det är en hel modul med display och glas och hela köret så är det Mycket lättare att byta ut jämfört med om man ska pilla bort glaset osv.
     
    Last edited: 23 feb 2012
  16. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Yeap, det var den jag syftade på ;)
     
  17. Robbas

    Robbas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Hej! Min display sprack igår (det är gott med öl) och tänkte byta ut den själv. Men av det jag läser här verkar det både dyrt och svårt. Någon som har erfarenhet av att byta? Är det något man klarar sig på eller är det bättre att låta någon kunnig göra det?

    Mvh
     
  18. Gojz

    Gojz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Som jag fick förklarat för mig så är skärmen i ett paket med allt i displayen, därför det är dyrt.
     
  19. Robbas

    Robbas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Jo, jag läste det i tråden. Tack iaf!
     
  20. Gojz

    Gojz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur mkt dom byter? ser ju ut som hela insidan är ny på min efter att dom bytte display + ram.