Roota och installera custom rom på "gammal" defy

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Klirre, 21 jan 2012.

  1. Klirre

    Klirre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har försökt googla och leta här samt på XDA-developers, men får inte riktigt klarhet på allt det här med att roota/installera custom rom.

    Jag har som sagt en "gammal" defy, köpt januari 2011. Den är sjukt seg nu, har kört flera fabriksåterställningar (hålla inne powerknapp + volymknapp och rensa skiten) men detta räcker bara ett tag tills den blir slö igen...

    Så nu när jag inte har garanti längre tänkte jag installera cynanogenmod eller något liknande.

    Vad jag fattat så ska man följa någon guide på XDA, för den här på swedroid är utdaterad, kan ni länka RÄTT guide för just min modell av defy?

    Jag har kollat på linsen och konstaterat att den är grön. Kan jag installera nån gingerbread då över huvud taget? (ex. cm7?) Hur blir det med ICS när det kommer?

    Saknas någon information så säg till!

    //klirre
     
  2. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Den gröna linsen funkar inte så bra efter uppdatering.

    För övrigt så funkar guiden här på Swedroid bra. Kombinera den med vad som sägs i inledningen om just den rom du väljer så kommer det att gå bra!
     
  3. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Jag har en gammal med grön lins, CM 7.1 funkar utmärkt, följ guiden på XDA.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  4. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har också en grönlinsad DEFY från januari 2011 och undrar å vilken av guiderna på XDA du har använt dig av pmugghcc??

    Har du någon länk till den och finns det några småtips du kan ge så att man inte råkar ut för brick-mode och oanvändbar DEFY??

    Hur funkar 7.2 kontra 7.1, någon som vet och hur mycket snabbare blev luren när du bytte till CM7.1??
     
  5. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Hej, ledsen för sent svar. Jag körde med denna ROM: update-cm-7.1.0-11-Defy-signed.zip. Har inte provat CM 7.2. Här är guiden, kolla FAQ. Det problem jag råkade ut för var att mitt 2GB minnes kort var för litet för att få plats med en full backup av allt, så om du vill ha det så är det nog bättre med ett större kort, eller skippa full backup. Annars gick det bra. Kommer inte ihåg de exakta siffrorna men Quadrant och batteri tid blev mycket bättre, framförallt så känns den mycket rappare.
     
  6. trots

    trots Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag har samma problem som Klirre (seg telefon, factory reset hjälper bara ett tag), så jag tänkte ge in Defy en sista chans med en ny rom.
    Tipset är CM 7.1? (har också den äldre modellen, men det verkar ju som att det funkar ändå).
    Jag försöker förstå guiden här i Defyforumet, men känner mej en smula osäker trots att den är väldigt tydlig...
    Jag har nog inte fattat skillnaden mellan custom software och custom rom, ska man alltså först installera en ny software (t.ex. den som föreslås i lathunden, 3.4.2_145-003 Motorola SBF) och sen lägga in en custom rom (i det här fallet CM 7.1)?
     
  7. trots

    trots Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen som kan ge mej lite ljus i mörkret?
     
  8. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Du ska inte följa guiden på Swedroud, som det står är den inte uppdaterad utan XDA guiden som jag länkade till. Provade du det?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
    trots gillar detta.
  9. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Har du installerat 2.2? Det är första steget. Det ska du ju kunna göra med vanliga officiella vägen. Ladda sen ner de filer som XDA guiden pekar på.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  10. trots

    trots Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, jag ska försöka fatta den guiden.
    Jag hade bara hoppats på att guiden här funkade, den var så fantastiskt användarvänlig, typ: "håll de här knapparna inne så och så länge, så händer det här"
    Den andra var lite mer kortfattad:
    INSTRUCTIONS:
    1. Flash froyo
    2. Copy *.zip to sdcard
    3. Reboot your device in BootMenu/ClockWork
    4. WIPE (wipe data/factory reset + wipe cache partition)
    5. Install the *zip
    6. reboot

    Men som du också skriver, det finns ju mer instruktioner under FAQ. Jag hade nog ändå önskat att de också var lite mer utförliga iochförsig:

    1) What SBF version should I use when flashing CM7.1?
    - You can use whatever Froyo (2.2.x) you want. I'm actually using CEE 3.4.2-179-2 as a base, but you can use SEA or any other.

    2) How can I install CM7.1?
    - Copy update-cm-7.1.0-11-Defy-signed.zip and gapps-gb-20110828-signed.zip to your SD Card
    - Enable USB Debugging
    - Root via SuperOneClick
    - Reboot
    - Install 2ndInit Recovey, go to the app and click "Install 2ndInit Recovery" (use the latest version) button
    - Disable USB Debugging
    - Reboot, and in Bootmenu select Recovery -> [Custom Recovery] or [Latest Recovery]
    - Select "wipe cache partition" then "wipe data/factory reset"
    - Select "install zip from sdcard", "choose zip from sdcard", then select "update-cm-7.1.0-11-Defy-signed.zip"
    - Select "choose zip from sdcard", then select "gapps-gb-20110828-signed.zip"
    ** You can install any other patches that you have now, like Swype or GPS Fix **
    - Select "+++++Go Back++++++" then "reboot your system now"
    ** Sometimes, during the first boot after installation, the bootanimation doesn't stop. If you dont see anymore a led activity, remove your battery and reboot

    Men jag ska försöka sätta mej in i hur jag ska göra. tack så mycket för hjälpen.
     
  11. himym

    himym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Här är en guide som skall funka. Har skrivit ihop den själv, så hoppas att jag inte missat nåt. Första guiden jag skriver så hoppas den går att förstå.


    Till att börja med, om du inte har 2.2.2 nordic på mobilen, så är det bra att börja med att fixa det. Då behöver du installera RSD lite. http://www.mediafire.com/?373k1my6i4v641c

    Och drivrutinerna för Defyn http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=525694&d=1298502477

    När detta är färdigt behöver du även ha romen http://and-developers.com/sbf:defy
    Välj 2.2.2 nordic.

    Romen behöver extraheras, använd t.ex. 7-zip, bra gratisprogram.

    När du laddat ner allt och installerat det. Så kan vi gå över till mobilen.

    Börja med att stänga av telefonen.

    Starta den sedan genom att trycka ner volym ner och powerknappen samtidigt.

    När en trekant med en android gubbe kommer fram tryck på både volym upp och volym ner samtidigt. Du är nu inne i system recovery menyn. Du styr upp och ned med volymknapparna och väljer alternativ med power knappen.

    Gå ner och välj "wipe data/factory reset"

    När detta är färdigt så väljer du "wipe cache partilion"

    Sen så väljer du "reboot system now"

    Nu skall du starta genom att hålla in volym upp samtidigt som power knappen.

    Det kommer då komma upp en svart skärm med lite vit text, "Battery OK" "OK to Program" osv.

    Nu pluggar du in mobile i datorn via USB sladden.

    Innan du startar RSD lite i datorn så måste du högerklicka på det, gå till egenskaper, kompatibilitet och kryssa i "kör det här programet som administratör"

    Nu kan du starta RSD lite.

    Högst upp finns ett fällt som det till vänster om står "Filename" till höger om fältet finns en knapp med tre prickar på, tryck på den och leta upp din extraherade sbf fil, alltså nordic 2.2.2 filen du laddade ner.

    När filen är vald ska du trycka på knappen "Show device" du kommer nu se i det exell liknande fälte längst ner att mobilen är upptäckt. Står conected i status rutan. Tryck då på "Start" knappen. Installations processen kommer nu börja. Det skall stån "in progress" på mobilen.

    När den är färdig så kan du bara plugga ur telefonen. Den är färdig då det står Finished i status rutan. Grattis du har 2.2.2 nordic.

    Nästa steg är att gå in på inställningar på telefonen, sen till program, utveckling och kryssa för "USB-felsökning" = USB Debugging

    Hoppa nu över till datorn och ladda ner SuperOneClick, så att du kan roota telefonen. http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=778098&d=1320906597

    Nu när det är nedladda behöver du använda 7-zip igen för att extrahera mappen.

    Starta SuperOneClick genom att gå in i den extraherade mappen och högerklicka på program ikonen. Välj alternativet "kör som administratör".

    Nu kan du plugga in mobilen.

    Tryck sedan på "Root" knappen och hela processen börjar.

    När programmet frågar om du vill installera Busybox, tryck ja.

    Sen när nästa ruta kommer upp och det står att det är färdigt. Och programet frågar om du vill köra ett test så kan du trycka nej. Och sedan plugga ut mobilen.

    Nu är telefonen rootad, ett steg närmare custom rom.

    Gå nu in på inställningar på telefonen, program, utveckling och stäng av "USB- felsökning igen".

    Nu kan du gå till datorn och ladda ner den romen du vill ha. Miui eller cm7. Eller nåt annat. Du behöver även ladda ner 2ndinit http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=792601&d=1322064151

    Lägg över apk filen 2ndinit och Zip-mappen med din rom på sd-kortet. Extrahera INTE rom mappen.

    Plugga ur telefonen, och installera 2ndinit, du behöver gå till program i inställningarna och kryssa i okända källor, så att du kan installera icke market appar och kryssa även i USB-felsöknig igen. (Du kryssade ur den innan bara för att det ibland kan krångla med att koppiera över filer från dator till mobil när den är ikryssad men du behöver ha det ikryssat för nästa installation)

    När installationen är färdig öppna 2ndinit.

    Tryck på install, och välj senaste veriasionen.

    När superuser begäran kommer upp, tryck tillåt, båda gångerna.

    När det är färdigt kan du kryssa ur "USB-felsökning" igen och stäng av mobilen.

    Starta mobilen vanligt. Men när den blåa lilla ledden bredvid Motorola texten högst upp på mobilen börjar lysa tryck på volym ner.

    Nu är du inne i en custom recovery.

    Gå först till allternativet "Boot" och tryck på power knappen.

    Sedan "Set defualt" tryck på power knappen.

    Välj "2nd-init" och tryck på power knappen.

    Gå sedan tillbaka så att du får se start sidan igen.

    Gå till recovery.

    Custom Recovery.

    Sen kan du nu göra en Backup om du vill, gå till Backup and Restore, välj sedan Backup all. Detta är inte nödvändigt men kan väl va bra att ha.

    När backupen är färdig. Gå tillbaka.

    Välj "Wipe data/ Factory reset"

    Och välj sedan "Yes -- delete all user data"

    När det är färdigt välj "Wipe cache partition"

    Sen "Yes - Wipe Cache"

    Välj sedan "Install zip from sdcard"

    Leta upp din rom som du har lagt in på sd kortet och välj den genom att klicka på power knappen.

    När installationen är färdig. Wipe data och Wipe cache igen.

    Gå sedan till "advanced"

    Välj "Wipe dalvik chache"

    När det är färdigt så kan du reboota telefonen. Genom att välja "Reboot system now"

    Grattis allt är färdigt.
     
    Nightdriver gillar detta.
  12. Husqy

    Husqy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gör man för att gå tillbaka till 2.2.2 nordic om man inte gillar det nya Romet??
     
  13. himym

    himym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Till att börja med, om du inte har 2.2.2 nordic på mobilen, så är det bra att börja med att fixa det. Då behöver du installera RSD lite. http://www.mediafire.com/?373k1my6i4v641c

    Och drivrutinerna för Defyn http://forum.xda-developers.com/atta...4&d=1298502477

    När detta är färdigt behöver du även ha romen http://and-developers.com/sbf:defy
    Välj 2.2.2 nordic.

    Romen behöver extraheras, använd t.ex. 7-zip, bra gratisprogram.

    När du laddat ner allt och installerat det. Så kan vi gå över till mobilen.

    Börja med att stänga av telefonen.

    Starta den sedan genom att trycka ner volym ner och powerknappen samtidigt.

    När en trekant med en android gubbe kommer fram tryck på både volym upp och volym ner samtidigt. Du är nu inne i system recovery menyn. Du styr upp och ned med volymknapparna och väljer alternativ med power knappen.

    Gå ner och välj "wipe data/factory reset"

    När detta är färdigt så väljer du "wipe cache partilion"

    Sen så väljer du "reboot system now"

    Nu skall du starta genom att hålla in volym upp samtidigt som power knappen.

    Det kommer då komma upp en svart skärm med lite vit text, "Battery OK" "OK to Program" osv.

    Nu pluggar du in mobile i datorn via USB sladden.

    Innan du startar RSD lite i datorn så måste du högerklicka på det, gå till egenskaper, kompatibilitet och kryssa i "kör det här programet som administratör"

    Nu kan du starta RSD lite.

    Högst upp finns ett fällt som det till vänster om står "Filename" till höger om fältet finns en knapp med tre prickar på, tryck på den och leta upp din extraherade sbf fil, alltså nordic 2.2.2 filen du laddade ner.

    När filen är vald ska du trycka på knappen "Show device" du kommer nu se i det exell liknande fälte längst ner att mobilen är upptäckt. Står conected i status rutan. Tryck då på "Start" knappen. Installations processen kommer nu börja. Det skall stån "in progress" på mobilen.

    När den är färdig så kan du bara plugga ur telefonen. Den är färdig då det står Finished i status rutan. Grattis du har 2.2.2 nordic.
     
  14. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Bra guide! Kunde återställa nordic 2.2.2 på min Defy och sen lägga in CM 7.2. Testade lite olika rommar för CM 10.1 och 10.2 men Cm 7.2 är fortfarande stabilast.
     
  15. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Skulle vara grymt kul att testa KitKat på defyn! Undrar om CM11 kommer till defyn. Att den fungerar på mindre resursfyllda telefoner bådar gott så att säga. :-) Jaja, först och främst ska jag lägga in CM10 i dagarna då SGS3an gjort sitt, någon som rekommenderar någon särskild version av den lr är det bara ta nyast möjliga?..
     
  16. kalle2000

    kalle2000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns en tidig alfaversion av CM11 till defy. Den har funnits länge :)
     
  17. iNDePeNDeNt

    iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    336
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Gjorde en tidig root för att överklocka men har inte rört defy+en på nästan 2 år.. Följer jag bara guiden i den här tråden (utom 2.2.2 delen antar jag) så borde jag kunna slänga in vilken rom jag vill va? Frågan är hur buggig CM11 är..? Duglig för daglig användning? Eller är det då bättre att satsa på någon annan? Ska förpassa min S3 till sambon och ha Defyn i väntan på att någon nytt.