Fler moderatorer? Varningssystem?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av softarn, 2 apr 2010.

  1. perco

    perco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller också med att det behövs fler moderatorer. Tycker forumet är bra på många sätt, men det behövs någon som tar ett helhetsgrepp och rensar upp i klistrade trådar, sammanfogar trådar som handlar om samma sak osv. Tror inte det räcker med bara fler moderatorer utan även att admin skapar en tanke om hur de vill att forumet ska se ut, för att sedan utgå ifrån det när forumdelar styrs upp.
     
  2. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    När man skapar en ny tråd ska man göra en sökning automatiskt. Se hur http://serverfault.com/ har gjort, det skulle lösa många problem.
     
  3. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tyckte att detta "Och nej, man kan inte skräddarsy vilka befogenheter en moderator har in i detalj, vBulletin fungerar inte så, iaf inte utan att ändra stora delar av koden, vilket inte är aktuellt. " lät väldigt konstigt och jag hade svårt att tro på det. Gjorde ett demo forum och det var inte några problem komma in till inställningarna "Edit Moderator test for Forum Main Category" för att göra det som du säger inte går.

    Kanske är helt ute och cyklar men jag har svårt att tro det. Ett så stort forum som vBulletin inte kan ändra befogenheter för en viss moderator? Nej, då skulle det inte vara så stort som det är idag.

    EDIT: Inte bara Desire forumet som är dåligt modererat, i allmänt delen ligger det ett par trådar som inte hör hemma där och det har de gjort ett tag.
     
    Last edited: 5 apr 2010
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Såvitt jag vet kan du inte skilja till exempel "move threads" från "merge threads". Gör man någon till moderator och slår på "Manage threads"-behörigheten så får han/hon automatiskt befogenhet till både move och merge, vilket inte är önskvärt. Man kan inte heller punkstyra vilka trådar som får flyttas/slås samman - moderatorn kan utföra detta på alla trådar i forumdelen där han/hon har fått "Manage threads"-behörighet.

    Det är en del sådant som jag inte är bekväm med, som inte går att göra något åt såvitt jag vet eftersom "move" och "merge" båda faller under samma kategori, dvs "Manage threads".
     
  5. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Vilken är lösningen då? Swedroid har växt till sig något oerhört den senaste tiden och är i stort behov av fler moderatorer -- inte minst med tanke på de trådar som skapats den senaste tiden, som alla behandlar ämnen som redan tagits upp ett x antal gånger. Jag kan förstå att det kan kännas något obekvämt att ge en främmande person behörighet att flytta/slå samma trådar, men det kommer hur som helst att behöva göras förr eller senare. Ni kanske kan kika efter lämpliga kandidater genom att utgå från registreringsdatum, kvalitén på postade inlägg, m.m.?
     
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Fetstil: Precis. Det är så vi går till väga.

    Men vi tar god tid på oss för att slippa obehagliga överraskningar i form av någon moderator som loggar in på fyllan och ställer till med oreda eller liknande.
     
  7. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Förståeligt. Vore inte särskilt kul att behöva göra en rollback till en gammal backup och därmed gå miste om en mängd trådar, m.m.
     
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Precis.

    Been there, done that. Not again.
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det är främst "Merge" som är en killer. Det går inte att fixa utan att återställa till en gammal backup. Flyttade trådar kan man flytta tillbaka en efter en (bara att kika i moderatorloggen), men en sammanslagen tråd går inte att "flytta tillbaka".
     
  10. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Till en början kanske den nya moderatorn kan rådgöra med dig eller bernard om huruvida en merge är på sin plats. Tills personen får lite mer kött på benen. Det viktigaste är trots allt själva valet av ny moderator. Lägger ni fram riktlinjer som ni anser att personen bör följa till en början (rådgöra om merge, o.d.) kommer denne onekligen att göra det om ni får tag på rätt person, vilket egentligen säger sig självt.
     
    Last edited: 12 apr 2010
  11. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ah, ja. Jag åsyftar i min argumentation dock främst en moderator som får fnatt på fyllan och skiter i att rådgöra med oss, utan slår ihop varenda tråd i forumet till en enda gigantisk tråd. Medvetet sabotage, dvs, inte ett misstag.
     
  12. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Mjo, men hittar ni å andra sidan inga tendenser till sådana "fnatterier" bland en eventuell kandidats postade inlägg är risken väldigt liten att scenariot du beskrev inträffar. Har man hållit en god ton i 8-11 månader (eller var ni nu väljer att dra gränsen för hur länge den blivande moderatorn ska ha varit medlem) fortsätter man antagligen med det även efter att ha blivit befordrad. Eller att man för delen anstränger sig än mer.
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Tyvärr händer det ibland saker i huvudet på folk som får lite "makt". Jag har i egenskap av sajtadmin varit med om det iaf en handfull gånger sedan 2001. De verkar så vettiga som vanliga användare, men så får de lite makt och då händer något i huvudet på dem.

    Men visst, i slutänden handlar det om att chansa, man kan aldrig vara 100% garderad oavsett hur noggrann man är i sin urvalsprocess. Man kan inte kontrollera en annan människas handlingar till 100%, särskilt inte på nätet.
     
  14. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Absolut. Den risken finns.

    Nå ja. Vi får väl ta och lita på ditt och bernards omdöme. ;) Gl!
     
  15. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag tycker man ska få en varning vid särskrivning. Det är en av dom värsta avarterna i svenska språket. ;)

    Man allvarligt talat så är det en sak som irriterar mig otroligt. Stötte nyss på en sån tråd här. Och det är när någon, oftast en kille med ett eller två inlägg sen tidigare, ställer en fråga om något problem. Så går det ett litet tag utan att någon kunnat svara eftersom det troligtvis är ett knepigt problem, och plötsligt skriver killen igen i sitt andra inlägg "Tråden kan låsas, problemet löst", eller nåt liknade. Jaha, vad var lösningen då? Det berättar han inte...
    Jag har ett flertal gången sökt svar på nåt problem, och stött på exakt det här och jag blir lika irriterad varje gång.

    En sån kille borde aldrig mer få någon som helst hjälp i det forumet. Han visar ju bara att han är en stor egoist som skiter i andra, huvudsaken han själv får hjälp.
     
  16. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Här håller jag med.
    dock inte om särkskrivningar för det suger jag på själv allt som oftast :)

    men det andra du påpekar. När jag ser en liknande tråd ber jag ofta trådskaparen att förklara hur han löste problemet så att andra med liknande problem också kan hitta en lösning.
     
  17. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Varnings system är ett måste. Dessutom kanske man borde tilldela någon moderator till ett visst forum så jobbet blir lite, men sköts ofta och snabbt.
     
  18. kloverberg

    kloverberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker helt klart att det behövs fler moderatorer, just nu känns det som om det är kaos i alla forum. Jag kan inte komma ihåg en enda insats av en moderator för att flytta/slå ihop/ ta bort inlägg på hur länge som helst. Jag efterlyser fler aktiva moderatorer samt ett tydligt regelverk som fungerar. Det gäller att få in en mentalitet att man ska söka innan man ställer en fråga och att moderatorerna vågar gå in och stänga/slänga trådar som blir dubblett på samma fråga.

    Jag själv använder forumet for att kunna lösa fel till våra mobiler samt ta reda på vad som är nytt/på gång men jag tycker att forumet är väldigt ostrukturerat. Att ett fel har uppstått på en mobil innebär ju inte att det är unikt för den modellen, eller hur? Då tycker jag att man borde ha kategorier för funktioner som är operatörsberoende.
     
  19. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag skulle gärna vara hårdare när det gäller att varna stänga/slänga trådar.
    Allt för ofta reggar sig folk postar direkt utan att ens gör en tillstymmelse till ansträngan.
    Dock är det MannyB och bernards forum och de har satt vissa riktlinjer för hur hårda vi ska vara.
    Så innan de säger bu lr bä så fogar jag mig snällt efter det.
    Forumen som är mest drabbade är helt klart desire och även legend.
    Känns överväldigande att bara titta in och försöka reda upp härvan.
     
  20. Lainen

    Lainen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ett förslag är att man inte skulle kunna skriva inlägg under t.ex. första dygnet efter reggning, utan bara söka i gamla trådar. Skulle få bort dom flesta "engångsanvändarna".