Fråga angående HDMI och PS3

Diskussion i 'Off Topic' startad av 4ndroid, 4 mar 2012.

  1. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jo detta är en lite dum fråga kanske :/

    Jag har en full HD tv och planerar att köpa en PS3. Måste man ha en HDMI kabel för att kunna se full HD kvalité på TVn från PS3n? Eller räcker det med att använda den medföljande kabeln?

    Har blivit lite fundersam då det inte behövdes en HDMI kabel mellan datorn och full HD skärmen, då körde vi med den vanliga VGA kabeln (tror den heter så, en kabel som brukar följa med datorn. Denna kabel.) och skärmen kunde visa upp fin 1080p kvalité från datorn.

    Rätta mig om jag är ute och cyklar, för jag är inte hundra på sånt här.

    Tack
     
  2. Lrnflk

    Lrnflk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Den medföljande kabeln är en kompositkabel såvitt jag kan minnas och den får du inte i närheten av full HD med.

    Kort och gott, ja. Du behöver en HDMI-kabel.
     
  3. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    HDMI.
     
  4. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack för svar.

    Vill någon förklara skillnaden mellan hdmi och vga mellan full HD skärm och datorn? :)
     
  5. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Som jag förstått det så stöder VGA också full-HD, men det är en utdaterad överföringsmetod som sänder signalen digitalt til skillnad från HDMI och DVI-D som skickar en digital signal.

    HDMI 1.4 (den senaste) stöder dessutom en upplösning dubbelt så hög som Full-HD. Kan inte riktigt förklara, men HDMI är bättre. Digitalt > Analogt.
     
  6. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Okej tack så mycket du :) klarar mig nog med vga lite till då
     
  7. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Fast hur får du ut en VGA från PS3:an? Den som följer med PS3:an är ingen VGA.
     
  8. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Hehe det har jag inte sagt ^^ trodde att vga och den till ps3 skulle ha lika fin kvalité, men nej. Ska skaffa en hdmi till ps3n
     
  9. desire.

    desire. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Den som följer med ps3n är scart kabel, det visar inte full hd, VGA kabeln har stöd för 1080p till skillnad från scart där den visar betydligt dåligare, vet inte riktigt upplösningen dock :P
     
  10. Nervsjuk

    Nervsjuk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    VGA är en gammal analog datorsignal som mycket riktigt stödjer 1080p. MEN för att kunna se på t.ex. Blu-rayfilmer så krävs det att signalen som skickas från datorn är kopieringsskyddad med HDCP. Detta skydd går endast att använda få vid användning av digitala signaler som DVI och HDMI. DVI är en datorstandard som är gjord enbart för bild. På Playstation har man två val. Antingen kopplar man in en kabel i multikontakten på baksidan och får som bäst RGB scart vilket innebär som max 576p i det europeiska tv-systemet PAL. För att kunna spela och se film i HD så krävs HDMI. Bry dig inte om versionen av HDMI då det inte betyder något. En 1.4 kabel behöver inte stödja allt som 1.4 standarden kan erbjuda (som t.ex. audio return channel och ethernet). Tänker inte gå djupare angående teknologin, utan bara förkorta det med att köp en HDMI-kabel. Går utmärkt med en billig på t.ex. Kjell & Co eller från Ica Maxi. Då det är digitalt så påverkar inte kabeln bilden som en analog gör. Är bara vid längre dragningar som man kanske skall kolla på lite finare då signalförlust och jitter kan ställa till problem. Lycka till!

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  11. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Tack så mycket :) Nu förstår jag detta!