ROM: codenameandroid - ICS med extra allt

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av josåatt, 8 feb 2012.

  1. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Vad jag förstår är alltså ROM:en för Samsung Galaxy S inte klar ännu utan blir det i morgon onsdag. Trots att det står "released" på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=23319217 . Förutom Twitter-meddelandet står det nämligen också "on progress" i den länken. Det finns dock en nightly (från tidigt i morse: http://cna.exynos.co/galaxysmtd/ ). Men vi får alltså vänta några timmar till för den färdiga versionen. Rätta mig om jag har fel, så som jag har uppfattat läget.

    Edit: Å andra sidan finns det ju uppenbarligen en icke-nightly "Codename-Android-(MOD)-1.5.0-GalaxyS" som kallas "LAST ROM HERE" på XDA-sida ovan. Det hela är lite förvirrande. Ska/kan man använda den som färdig release? Någon som förstår mer?
     
    Last edited: 6 mar 2012
  2. Limpa

    Limpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Stämmer. Men jag har uppfattningen av att varför det står "Released" är för att det helt enkelt finns en officiell stable-version av romen till Galaxy S. 1.4.0.

    1.5.0 blir spännande. Någon som har nån spec vad som skiljer ännu?
     
  3. kallemyran

    kallemyran Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    öhhh?? va?
    filen heter ju "Codename-Android-(MOD)-1.5.0-GalaxyS.zip"
    Är den inte ok menar du?
     
  4. Limpa

    Limpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Sedärja! Jag utgick ifrån den tidigare tweeten om släpp av 1.5.0 till SGS imorgon, i mitt förra inlägg. Samt vad som finns i post nummer 1 i orginaltråden på Xda. :) som tills nu har uppdaterats med senaste releasen men det är väl slut med det nu när Dax's har lite strul.

    1.5.0 är säkert helt ok.

    Happy flashing!
     
  5. kallemyran

    kallemyran Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    he he Man tackar. Glad att hitta er/dig här. Jag har ju varit i GR.s eget lilla forum ett tag men detta verkar spännande. Charging.... ;)

    Edit: Hmmm.. Fick aldrig välja språk och jag har bara engelska?? Kan inte välja något annat. Har jag missat att flasha ett tillägg eller?? :/

    Edit: ja herre gud... Snacka om blindstyre.. Faran över! Jag har svenska :)
     
    Last edited: 6 mar 2012
  6. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nu finns 1.5.0 för Samsung Galaxy S färdig även enligt https://twitter.com/#!/CodenameAndroid (dock ingen changelog för 1.5.0 på XDA-sidan som man länkar till), så nu ska det bara vara att köra!
     
  7. mchris

    mchris Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Telefon 2:
    Xioami Redmi 4X
    ROM:
    Lineage OS 14.1
    Har nu uppgraderat till 1.5.0 (från 1.4.0) + ny GApps (gapps-ics-20120304-signed).
    Kan nu köpa saker på Market och den hittar filer på SD-kortet.
    Gjorde ingen wipe eller reset utan flashade bara in .zip-filerna. Allt verkar ligga kvar och funka. Dock bara testat ett fåtal appar under de 30 min jag haft 1.5.0.
    Har inte bytt kernel (borde jag det?)
    [edit]Borde ha testat lite mer: gick inte att ringa eller köra mobil datatrafik. Funkade dock efter att ha bytt kernel. Blev Semaphore 0.9.1 (bara att flasha in zip-filen i CWM som de andra filerna).
    Märker dock att SGS settings-appen inte längre finns. Hur får man tag på den? I gamla GApps? (20120220) ([/edit]
     
    Last edited: 7 mar 2012
  8. mchris

    mchris Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Telefon 2:
    Xioami Redmi 4X
    ROM:
    Lineage OS 14.1
    Last edited: 6 mar 2012
  9. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    CNA 1.5.0. Semaphore 9.1. Gapps installerat. Jag wipeade allt, till slut även Dalvik. Helt sjukt seg uppdatering av kontakter och annat, men nu funkar det. Får lov att slå in PIN-kod och jag kan ringa men ingen datatrafik med SIM. Data med WiFi funkar bra. Jag har startat om flera gånger. Jag slår av och på flightmode. Datatrafik förbockad i inställningar förstås. Jag tycks inte lösa detta: datatrafik med SIM-kort är borta. Med 1.4.0 var det inga problem. Några fler förslag? Flasha om ROM:en eller wipea allt på nytt?
     
    Last edited: 7 mar 2012
  10. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    De flesta i orginaltråden verkade lösa det genom att flasha annan kernel.

    Men jag har lite frågor till dig. En del klagar på lagg. Hur är den för dig jmf med 1.4?

    Notification widget för ljusstyrka eller timeout fungerade inte enligt någon. Hur är det för dig? Går ljusstyrka toggla med denna eller någon widget?
     
  11. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Var hittade du denna? Här är den senaste daterad 2012-02-18.
     
  12. bainit

    bainit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Rozeman gillar detta.
  13. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Uppdateringar av register etc var sjukt i början. Det tog hela natten. Nu känns den klart snabbare än 1.4 när den är klar med det där skitet. Men det kan vara placebo förstås, men inte är den långsammare än 1.4 när allt det där i början är klart.

    Flasha annan kernel? 1.5.0 gav mig väl en kernel i sig. Och då var det problem. Och så lade jag in Semaphore (som jag använt på 1.4) och då var det fortfarande problem. Tycks inte vara kernel-relaterat alltså. Men visst, jag kan testa Devil.
     
  14. bainit

    bainit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har lagt tre timmar på att testa 1.5, men tvingades till slut gå tillbaka till 1.4. Mycket segt och ingen datatrafik. Piss
     
  15. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sorry, jag behöver verkligen hjälp.

    Hej,
    jag har verkligen försökt reda ut för mig själv vad som är vad men jag fattar fortfarande inte.

    Jag använde Elofs lathund och ROM-kitchen för att lägga in Ginger Bread 2.3.4 på min mobil.
    Jag har "Basbandversion I9000XXJPY"
    Jag har "Grundversion 2.6.35.7
    hardcore@speedmod-k15i-t8"
    Jag har "kompileringsnr Rom Kitchen.XXJVR".

    Nu kommer mina frågor;
    1:
    Vad gör man när man flashar? Är det då jag använder 3-knappskombot och CWM för att lägga in ett program från SD-kortet?
    2:
    Behöver jag någonsin mer använda ODIN-programmet?
    3:
    En kernel, vad är det? Kan man kalla det en sorts Linuxkärna och ROM är ett operativsystem? Hur byter man Kernel? (Ser ju att flera har skrivit att man ska använda Semaphore-kernel för att det ska fungera bra...)
    4:
    Med mina "stats" som jag skrev att min telefon just nu är i, kan jag då bara flasha in den nya ROM:en? Jag laddade hem från XDA filen "Codename-Android-1-(MOD)-03062012-NIGHTLY-GalaxyS" som jag då tänkte slänga in. ( Är detta den fil jag borde använda?)
    5:
    Främsta anledningen till att jag vill använda ICS (förutom att den ser sjukt fin ut) är att jag behöver använda de virtuella knapparna som finns eftersom jag råkade ta sönder min HW-knapp "inställningar" (när jag gjorde ett skärmbyte för ett år sen). Så sen dess har jag inte kunnat använda inställningsknappen vilket gjort att man måste sållat bland appar hårt för att hitta appar som inte behöver denna knappen... MEN kan man aktivera de virtuella knapparna i ICS trots att jag saknar "inställnings"-knappen, annars är ju hela syftet med ICS för mig förlorat så att säga...?

    Sorry att jag kanske slänger ut riktiga nybörjarfrågor men jag hittar inga klara svar någonstans :/

    Kanske ska tillägga att min CWM är : ClockworkMod Recovery v2.5.1.0 SpeedMod Kernel..

    Mvh / Tobias
     
    Last edited: 7 mar 2012
  16. Rozeman

    Rozeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    488
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kör just nu med CNA 1.4, och är MYCKET nöjd. Men man vill ju alltid flasha något nytt. Till CNA 1.5, är det fortfarande Semaphore som "gäller", eller är det Devil? Om det nu är Devil, vilken ska man välja från sidan http://devil.haxer.org/? Det finns ju några Devil 1.1.6 att välja av...
     
  17. cmlewan

    cmlewan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag testade Devil (1.1.6, BMS+CMC). Ingen skillnad. Som jag misstänkte har inte problemet med kerneln att göra. Ingen datatrafik hur jag än gör. (SIM-kort och abb är det inget fel på; ger datatrafik i annan mobil)
     
    Last edited: 7 mar 2012
  18. mchris

    mchris Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Telefon 2:
    Xioami Redmi 4X
    ROM:
    Lineage OS 14.1
    Är själv inte så insatt så jag skickar några snabba svara så här så du kan komma igång:
    1: JA
    2: Vet ej
    3: ROM kan man nog säga är som linux-distributioner, ex: Ubuntu/SUSE/Mint etc. Du flashar i CWM precis som de andra filerna. Lägg en zip på SD-kortet och leta rätt på den i CWM.
    4: Jag kom från 2.3.3, och det funkade. Men wipe & reset (i CWM) är nog bäst. Använde inte nightly.
    5: Jag fick upp virtuella knappar nu i 1.5.0 genom long-press på power.
     
  19. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Google search bar och menyknapparna

    Hej, jag orkade inte vänta på någon respons förut utan jag testade att installera allt. Verkar bra förutom att jag inte heller verkar kunna surfa på 3G-inställningarna som gäller just nu... :(

    Hur får man bort google search bar och hur får man fram menyknapparna (inställningar-, hem- och bakåt-knapparna som brukar vara längst ner på ICS)??o_O
     
  20. kallemyran

    kallemyran Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    @cmlewan Blir du gladare om jag säger att du inte är ensam...
    Fy fn vad jag har jvlts med denna rom. Får väl acceptera att det är barnsjukdomar mm mm men jag kan heller inte registrera i nätet för data. kan heller inte få luren att läsa från externa sd. Har flashat om flera ggr. Nu tänker jag göra rent hus fullständigt. och börja om.
    Wifi fungerar och ringa och sms:a går men den är fruktansvärt seg. :-(