Fråga: Hur gör jag för att bli InsertCoinanvändare

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av magnutz, 6 mar 2012.

  1. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har en vanlig sensation köpt i juni 2011.

    Jag behöver verkligen step-by-step-genomgång av hur jag ska gå tillväga. Länkarna här på forumet är förvirrande. ;)

    Steg 1: spara allt jag har i luren

    Steg 2: rensa?

    Steg 3: roota eller s-on eller vad?

    Steg 4: ?

    Steg: 5..

    Vad innebär alla termer?
    S-on och S-off
    RUU
    Root
    ROM

    Help.

    Tack på förhand. :)
     
  2. happyoccasion

    happyoccasion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ursäkta mig med den finns en alldeles lysande guide som stickytråd här på forumet. jag kan hålla med om att det finns poänger som inte är helt klara men, vi kanske ska börja med att få din telefon s-off och rootad.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=61855

    följ den guiden och försök specificera dina frågor - "x i punkt y förstår jag inte" -

    i punkt fyra står det "navigera i cmd" - cmd är alltså windows kommandoprompt och det enklaste sättet att nå det är att trycka och hålla inne windowstangenten ctrl och alt på vänster sida av tangentbordet och därefter R. I rutan som kommer upp skriver du in cmd så startar ett litet fönster med svart bakgrund - det är CMD.

    När du har s-off och har rootat din mobil så kan vi gå vidare till hur man installerar ett nytt rom. :)
     
  3. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Som föregående talare skriver, börja i rätt ände. :)

    Börja i denna tråd på XDA. Det ser kanske jobbigt, eller mycket ut, men det är inte det!! Läs bara från steg 1 till steg 4.. sedan frågor du om du har frågor, annars är det bara att göra enligt punktlistan.

    Jag skulle rekommendera att ändra till SuperCID när du ändå är igång, det kommer du ha nytta av i nästa steg, då du ska uppdatera din firmware. :)
     
  4. shogun-r

    shogun-r Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Som föregående talare skriver, börja med denna guiden http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1192300 och gör precis som det står. Det är inte svårt om man väl börjar.

    Det enda jag hade lite problem med var steg 1 där telefonen skulle stå i ett visst speciellt läge för att få kontakt med datorn. Tror det var "Bara ladda" logiskt skulle ju annars vara "diskenhet".
     
  5. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    När det gäller att spara "allt i luren" så kör jag med MyBackup pro. Kostar några kronor och är väl värt det, man kan spara appar, inställningar för appar, sms, samtalsloggar, musiklistor mm. Det är alltid bra att göra backup innan man börjar. Det är också en bra idé att kopiera över allt från sd-kortet till datorn så att man har backup på musik, foton mm som finns där.

    Finns ingen anledning att grotta ner sej för mycket i vad dom olika uttrycken betyder, det räcker att veta hur dom påverkar vad du kan göra med luren. :)
    Här kommer några förenklade förklaringar:

    Mobilen är från början låst så att man inte kan lägga in andra rommar mm, det är det som kallas s-on. För att kunna ändra något så måste man först göra luren s-off. (Enligt guiderna som länkas till i inläggen ovan)

    Bootloader, det som också kallas hboot kan liknas vid datorns BIOS, utan bootloader kan luren inte starta.

    Recovery, det är från det läget du kan flasha (installera) rommar, teman mm. Finns ett par olika sorter, tex CWM (clockwork manager) och 4ext.

    Olika version av själva androidsystemet kallas för rommar. Det finns dels olika versioner av android såsom 2.3 (gingerbread), 4 (Ice cream Sandwich) osv, sen finns det olika anpassningar till fabrikat, htc har ju lagt på sense, tex. Rommar är olika varianter av detta och kan bygga på olika androidversioner och vara med eller utan sense. Tex så är InsertCoin 5.1.1 en rom som bygger på ICS (ice cream sandwich) och som har sense 3.6. Rommar kan innehålla olika egna lösningar och optimeringar, dom kan ha plcokat bort/lagt till delar av den ursprungliga versionen från htc.

    RUU är en ursprunglig version av androidsystemet från htc (i vårt fall) som romkockarna använder som bas och mdifierar nrä dom gör sina egna rommar.

    Root är detsamma som att du har administratörsrättigheter i androidsystemet.

    Arbetsordning:
    1) Backup
    2) Följ guiden för att få s-off
    3) Återkom, antingen med fler frågor innan du börjar, eller efter du har fixat s-off. Luren funkar som vanligt efter du har s-off, du måste inte direkt slänga in en ny rom så det går bra att ta ett steg i taget.
     
    magnutz gillar detta.
  6. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tänkte köra igång strax. Nån vaken som kan svara på frågor? Msn kanske #oldschool
     
  7. shogun-r

    shogun-r Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag är vaken och tittar nog in lite då och då så skriv här om det dyker upp nåt så skall jag svara efter förmåga om det dyker upp något.

    Som sagt läs först och främst noga före och under... det är det viktigaste.
     
  8. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    vad behöver jag tanka ner? Är väl egentligen lite för trött för detta men jag vill köra...
     
  9. shogun-r

    shogun-r Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Enligt steg 1 så besök hemsidan som står. Ladda ner programvaran för ditt OS. Lägg den på datorn. Fyll i formuläret, du behöver OS, Device, Hboot Version and Serial number.

    Minns jag inte fel så hittar man Hboot-nummer under inställningar programvaru
     
  10. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    hahaha.. hboot... och serialnumber.... hittar intet. letar vidare.
     
  11. shogun-r

    shogun-r Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Dessvärre lite osäker på HBOOT (tror jag hittade någonstans vad det troligen var). Men serialnummer står under inställningar -> om telefon - >och maskin.... nånting... står serialnummer rakt av så inte svårt att hitta.

    HBOOT.. minns jag fan inte just nu.

    Kan trösta dig med att första steget var det jag hade mest svårigheter med, sen gick det som tåget.

    RED Men skriver du in OS, Telefon och serialnummer på sidan så kommer du få några olika alternativ, dvs olika nummer. Vilka finns där?
     
  12. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Annars hittar du hboot om du stänger av luren och sen startar den med volym ner intryckt. Fast då måste du först in i inställningar och ändra så att Snabbstart är avbockad, i min lur ligger det under Inställningar > Ström. Om du inte hittar det så funkar det att rycka ur batteriet, sätta in det igen och sen starta med volym ner. Det står överst nånstans. Sannolikt har du hboot-version 1.17.1111 eller liknande, det var i alla fall den versionen jag hade, köpte också min i juni. Det lär i alla fall vara någonting emellan 1.17 och 1.18.
     
    magnutz gillar detta.
  13. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så. Hittat serienummer. HT15xxxxxxxx. Inte Hboot dock
     
  14. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    har stängt av "Snabbstart" startar med volume down. har nu Hbbot 1.18.000
     
    Last edited: 6 mar 2012
  15. shogun-r

    shogun-r Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Angående HBOOT. Det skall gå att hålla ner Sänka volym knappen och trycka power för att komma till HBOOT, där skall man kunna se HBOOT numret.

    Numret som finns under HBOOT i HBOOT skall ju finnas med i listan i formuläret så du ser ju direkt om du har rätt nummer.

    Du glömde nog en 0 på slutet, men annars ser det bra ut.
     
    Last edited: 6 mar 2012
  16. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Då är det bara att köra på och fixa s-off! :) Följ instruktionen noggrant så ska det inte vara några problem!
     
  17. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    backup-progs stör mig. Om jag betalar 30spänn cirka får jag den du, Vulfgar, rekommenderat. Med den sparar jag allt jag har i luren? De ger 100mb space för pengarna. Klarar jag mig med det?!

    Då menar jag INTE allt jag har på SDkortet för det har jag redan sparat ner i en mapp på datorn.
     
    Last edited: 7 mar 2012
  18. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    För mycket meck. Får fortsätta nån annan gång.
     
  19. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Jag brukar inte tta backup på alla appar, bara vissa gratisappar, betalapparna listas ju på Market när jag öppnar det. Jag tar inte heller backup på kalender och kontakter, dom finns ju på mitt gmail-konto. Jag tar backup på inställningarna till alla appar, musiklistor, sms, samtalsloggar, hemskärmar och enstaka gratisappar som jag tror att jag annars glömmer av. Det får bra plats på online-kontot. Vill man ta backup på många appar så kan man ju ta just den backupen på sd-kortet och det övriga online. man kan ju förstås lägga alla backuper på sd-kortet om man vill.

    Jag gillar att ha backupen på viss data online för säkerhets skull, ibland lägger jag backup både på sd-kort och online (både hängsle och livrem :P) Tror du klarar dej med gratisvarianten om du skippar online-möjligheten, men har inte riktigt full koll på det.
     
  20. magnutz

    magnutz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sen måste .. luren och/eller SD-kortet tömmas?