Guide: Hur du får root på din HTC Sensation & uppdaterar HBOOT. Guide för Windows

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av gualm, 24 dec 2011.

  1. gabo206

    gabo206 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    för att kunna ha supercid och installer RUU för att kunna starta tror de
     
  2. olymak

    olymak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    exakt, eftersom har installerad fel rom, de darför jag behöver ha supercid
     
  3. olymak

    olymak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    så finns någon som kan hjälpa?
     
  4. Droid119

    Droid119 Guest

    Jaha, okej. Har inte sensation själv(än iaf) Men ja det går att köra revolutionary i bootloader/fastboot.
     
  5. bosseh

    bosseh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När jag rootade min Sensation satte jag också super-cid. Därmed var allt gott och väl, tänkte jag. När det nyligen var dags att uppdatera firmware, kollade jag för säkerhets skull via cid-getter och fann en aning förvånande att cid var HTC__Y13?! Kollade med "fastboot getvar cid" och fick resultatet 11111111!
    Vad skall man tro? Någon som vet vad som gäller?
     
  6. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det där är ett vanligt fenomen. Jag har precis samma och kollade på xda-developers-forumet och dom svar jag hittade där var att CIDgetter och även terminalen i luren läser av någon form av logg över ursprungligt CID, men att det värde man får när man kollar via fastboot är det korrekta. Hur som helst så har jag inte haft några problem med att flasha varken firmware eller rommar så jag får väl förutsätta att det svaret var korrekt.
     
    bosseh gillar detta.
  7. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag brydde mig aldrig om att fixa cuper-cid eftersom det inte behövdes för den romen jag använder. Behöver man verkligen super-cid och i så fall när?
     
  8. bosseh

    bosseh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svaret. Själv tog jag det säkra före det osäkra och laddade ner fw till HTC__Y13 :)
     
  9. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det funkar nästan alltid utan problem om man har CID htc_y13, det ingår nästan alltid från början i fw-uppgraderingar, men det förekommer vissa rommar/fw där det anges att man måste ha superCID. En fördel med att ha det är att man inte behöver bry sej om CID mer, men nödvändigt är det sannolikt inte i dom flesta fall.
     
    bosseh gillar detta.
  10. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har följt guiden och kört root med stock en tid. Nu när ICS dök upp vill jag uppdatera. Vilken ROM är bästa val. Hade tänkt mig orginal men det går ej utan att ta bort root.
     
  11. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Det är en fråga om tycke och smak. :) Själv kör jag för tillfället InsetCoin, det är en rom som bygger på samma som stock, men det finns flera andra bra rommar därute som också gör så. Vill du ha en bra rom som inte uppdateras lika oft så kanske LeeDroid är något för dej. Sen är väl ARHD en väldigt populär rom och det finns många fler.

    Det finns också ett stort antal som är utan sense, men dom har jag lite sämre koll på och det finns också ett par som har sense4 men dom innehåller sannolikt fortfarande än del buggar och kan ev vara lite instabila.
     
  12. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ok. Försökt läsa mig till detta men ingen riktig framgång.

    Om jag vill installera InserCoin, vilken / vilka filer måste jag ladda ned och lägga i rooten på sd kortet?
     
  13. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    1. fixa s-off enligt guiden i första inlägget i denna tråden
    2. Flasha recovery enligt guiden i första inlägget i denna tråden
    3. Ev fixa superCID enligt guiden i första inlägget i denna tråden, kanske inte helt nödvändigt om du har CID htc_y13
    4. Helst skaffa 4ext recovery touch, finns på Market och underlättar en hel del.
    5. Ladda hem senaste firmware härifrån http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1459767 och senaste rom-filen härifrån http://insertcoin-roms.org/htc-sensation/4-0-ice-cream-sandwich/downloads
    lägg filerna i roten på sd-kortet
    6. kolla md5sum på ovanstående filer. MYCKET VIKTIGT! Om du har installerat 4ext så kan du kolla via den, om du har linux kan du i terminalen navigera till sd-kortet och kolla med kommandot md5sum filnamn. Finns givetvis sätt att kolla via windows och mac också, men jag har ingen aning om hur.
    7. Starta luren i hboot-läge, uppgradera firmware, gå in i recovery, installera rom-filen.
    8. Njut! :)

    Hoppas att ajg inte glömt något! :P
     
  14. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har flashat enligt guiden tidigare och allt har funkat. Nu har något gått fel. Jag började med att göra en backup av hur systemet såg ut idag så den finns kvar. Jag började med att göra en wipe men ångrade mig efter det och tyckte det började bli lite sent så jag valde att göra en återställning då lyckades jag välja den äldre backupen som var från det att jag rootade luren. Nu kommer jag inte förbi HTC logan vid uppstart.

    Jag kommer in i HBOOT och kan där välja att
    Fastboot,
    Recovery,
    Factory Reset,
    Simlock
    och Image crc.

    Har försökt att återställa till senaste backupen, telefonen gör det den ska men vid uppstart så hamnar jag bara vid htc loggan.
     
  15. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Du har kanske uppgraderat firmware till senaste? I så fall funkar det inte med GB-rommar, då måste du köra ICS. Och tvärtom, ICS-rommar funkar inte med äldre firmware. Vilken hboot-version har du?
     
  16. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    HBOOT 1.27.1100
     
  17. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Då funkar inte den gamla backupen.

    Ladda hem en ICS-rom, tex IC5.1.2 (eller annan av dom senare), lägg den i roten på sd-kortet, kolla med5sum - det kan du göra via 4ext och sen installera från sd-kort. Om du väljer IC så kan du välja att göra full wipe under själva installationen, det är nog lämpligt att göra det eftersom det antaglien är röra i systemet eftersom du avbröt förra gången. Det går också att köra full wipe från 4ext recovery, det är bara att välja vilken metod man föredrar. ;)

    Om du har problem att nå sd-kortat ska det finnas ett alternativ för att mounta det i recoveryn också.
     
    EUNE gillar detta.
  18. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    4ext ligger på minneskortet och installerat precis innan det sket sig. Det jag kommer in i är ClockworkMod Recovery 5.0.2.0. Funkar det där ifrån också.

    Var kollar jag med5sum på de filer jag laddat ned? Jag har tagit men senaste InsertCoin
     
  19. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu är jag på banan igen. Tack för all hjälp. Var tvungen att starta om utan sd kort och därefter gå in i recovery. Sedan gick det bra.
     
  20. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Härligt! :)