Byte minneskort

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av magnus.larsson, 4 feb 2012.

  1. warmiz

    warmiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    använde gparted från en live cd. ext4 partitionen ligger först och båda är primary
     
  2. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Detta skrev jag för något år sedan efter en hel huvudbry, och hela den länken är här https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=27468

    FAT32 ska vara först SEDAN EXT bägge primära och det går ju att kolla det hela senare i Gparted. Då ser man hur kortet och det man skapade ser ut.

    Här är lite film som visar gränsnittet i Gparted http://www.youtube.com/watch?v=sVK-tJe8pXE


    Det här med att partitionera SD kort har jag också hållt på med ett tag nu.Men har man en Linux burk hemma så är detta så lätt så det kan nog min mamma göra?
    Nu stoppar jag i min externa läsare i en uSB port och kortet som ska fixas i den.
    Jag startar Gparted (får givetvis skriva mitt lösenord där)eftersom det tillhör "Administration"i min Linux Mint maskin.
    Sedan startar Gparted och jag väntar några sekunder till det är klart,
    Nu väljer jag läsaren uppe till höger (var säker på att det är kortläsaren och inte hård disken,eftersom den också syns först) och ser då en partition med FAT, den väljer jag att ta bort.
    NU skapar jag en ny FAT32 partition (primär)och väljer att ha 1024 MB ledigt på enheten.
    Där skapar jag en EXT4 primär(i mitt fall)nu när allt detta är klart så ser jag om allt har gått som det ska.
    Då bör det stå FAT32 först och EXT4 sist och där ska då också vara en sifferkombination efter varje partition, och inga gula utropstecken.
    Nu väljer jag "Säker bortkoppling av enhet" innan jag drar bort usbkontakten på läsaren, detta bör man göra i synnerhet i Linux annars kan kortet bli låst eller skrivskyddat.
    Detta gäller även USB minnen.Nu brukar jag plocka i kortet en andra gång för att se att det är OK.
    Sedan in i luren, men i luren ser man inte EXT partitionen, utan man måste stoppa i kortet i den externa läsaren.Eller använda sig av t.e.x "Root Explorer" som är en jättebra filhanterare till luren.
    Hoppas detta hjälper någon? För att själv har jag fått klura ut detta mer eller mindre själv med en massa experiment i några veckor.
     
    Last edited: 8 mar 2012
    warmiz gillar detta.
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Där har vi problemet ;) Läs benhurs guide eller om du vet hur det går till så är det ju bara att radera partitionerna och göra samma sak fast fat32 partitionen först :)
     
  4. warmiz

    warmiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Done and done! Tack för hjälpen!!!!