Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ingen som kör någon MIUI-rom som har problem med att Tasker inte kan se att telefonen har tagit emot ett sms?
     
  2. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag vill inte ha autosynk eller att mitt googlekonto synkar med facebook, g-mail eller kontakter.
    Kan Tasker synka BARA kalendern t.ex klockan tre på natten?
    Har kollat lite men är novis på detta... :o
     
  3. MackanL

    MackanL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    lassekongo, nya undringar från novisen.

    PÅ A2 så vill tasker att jag ska fylla i en siffra i rutan efter %MTRACK osv. Ska det skrivas 0 där?

    Om jag använder SVOX på svenska, ska jag då skriva något annat kommando på A4 och A7?

    (Fasen vad svårt det här är; man jag lär mig lita hela tiden, med betoning på lite;))

    A1: Wait [ MS:0 Seconds:2 Minutes:0 Hours:0 Days:0 ] If [ %SILENT ~ off ]
    A2: If [ %MTRACK Is Set ]
    A3: Media Control [ Cmd:Toggle Pause Simulate Media Button:On ]
    A4: Say [ Text:Message from %SMSRN Engine:Voice:com.svox.pico:eng-GBR Stream:3 Pitch:5 Speed:5 Continue Task Immediately:Off ]
    A5: Media Control [ Cmd:Toggle Pause Simulate Media Button:On ]
    A6: Else
    A7: Say [ Text:Message from %SMSRN Engine:Voice:com.svox.pico:eng-GBR Stream:3 Pitch:5 Speed:5 Continue Task Immediately:Off ]
    A8: End If
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Efter %MTRACK finns en knapp. Om du inte har ändrat något borde den se ut så här: ~. Tryck på den och välj Is Set. Då försvinner den andra rutan.

    A4 och A7 ska ändras. I din task, gå in på Misc - Say. I textfältet Text väljer du %SMSRB för att få hela sms:et uppläst. %SMSRN är bara avsändaren.

    Tryck sedan på förstoringsglaset vid Engine:Voice. Välj SVOX
     
    MackanL gillar detta.
  5. MackanL

    MackanL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grymt bra lassekongo. Tack för hjälpen. Nu funkar det.
    Om jag vill göra en profil som gör samma sak men läser upp namnet på den som ringer; är det bara att byta ut Event: Received Text mot Phone Ringing, eller behövs det fler modifikationer?
     
  6. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kanske lassekongo kan ge tips??? :o
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6

    State - incoming call tror jag man ska välja. Dessutom måste du byta ut variabeln %SMSRB mot %CNAME. Ett problem är dock att du troligen inte kommer höra något eftersom ringsignalen lever om. Men det går att komma runt skulle jag tro. Prova att ändra Stream i Say-kommandot till Ringer och se om du funkar. Annars får du nog stänga av din ringsignal helt, göra så att Tasker spelar upp namnet och efter det spelar upp ringsignalen.




    Det beror på :) det går att lösa men bara om du inte vill auto synca de andra grejerna över huvud taget? Gör i så fall så här:
    Gå in under inställningar på telefonen. Välj konton och sync och slå på auto sync. Gå därefter in på ditt konto och bocka av allt du inte vill synca. Stäng efter det av auto sync.

    Starta Tasker och gör en ny profil. Contexten ska vara time 03.00. Bocka av repeat och end time. Tasken ska vara Net - Auto sync on.

    Gör nu en ny profil. Contexten ska vara Time 03.05. Bocka av repeat och end time. Tasken ska vara auto sync off.

    Detta kommer göra att telefonen syncar i fem minuter klockan tre varje natt. Prova och se om det funkar :)
     
    spjerne gillar detta.
  8. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tackar!
    Faan va bra.
    Jag gjorde så men provade sen bara med profil ett, Net - Auto sync on och satte
    on = 23:00,
    ingen repeat, (vad gör den) och
    off = 23:05...
    Verkar också funka.

    Tasker é verkligen en kanonapp!! :teeth:
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om du inte vet hur något funkar i Tasker trycker du bara på det lilla frågetecknet i högra hörnet och om inget sådant finns använder du dig av menyknapp - Info - Userguide :) Välj Download to SD så sparas allt på telefonen så du kan använda Userguide även om du inte har någon täckning.

    Om du har valt en starttid (ex. 09.00) och en sluttid (ex. 09.30) och repeat var 5 minut kommer tasken att starta klockan nio och därefter köras var femte minut tills klockan blir 09.30. Min auto sync app funkar på det sättet och om man gör så slås inte auto sync av efter typ 5 minuter. Det är därför jag använder två profiler :) Men i ditt fall funkar det med en
     
  10. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Gjorde några testposter i kalendern och satte Tasker mellan 5:00 o 5:10.
    Voila! I morse visade smoothcalendar de nya testposterna.
    Tack igen lassekongo!! Nu måste jag bli bättre på detta. Skitkul... :cool:
     
  11. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om det finns någon kunnig här så skulle jag gärna få lite hjälp med en sak.

    Jag kör med sslauncher och skulle gärna vilja kunna ändra bakgrund och genvägar beroende på contexts. Det går ju att spara inställningarna i sslauncher på minneskortet (för backup), men går det på något sätt att ladda inställningar från en förutbestämd fil?
     
    Last edited: 10 mar 2012
  12. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    EDIT: klickade bort beginner mode i Preferences så dök klickboxen för continue task on error upp! Så nu får jag se om nedan fungerar...


    Det händer att jag trots jag är uppkopplad på mitt Wifi hemma ej har internet "kontakt". Antingen kan jag då starta om wifi eller sätta på Airplane mode och sedan stänga av den vilket löser det hela.



    Wifi connected: SSID
    Every: 30 minutes
    Perform task: Wifichecker


    Task: Wifichecker
    1. HTTP Get (exempel www.google.com)
    2. If %HTTPR matches 200
    3. Write to file "%DATE %TIME Wifi working"
    4. Else
    5. Write to file "%DATE %TIME Wifi not working"
    6. Airplane mode: set on
    7. Wait: 5 s
    8. Airplane mode: set off
    9. End if

    Problemet är att om jag inte har internetåtkomst bryter tasken vid HTTP Get, i exempel jag har sett så använder man "continue task on error" hittar dock ej var man sätter det. Har jag missat något eller är exemplen fel dvs finns det inte contiune task on error för HTTP Get, hur löser jag då ovanstående?

    Mvh
    P
     
    Last edited: 11 mar 2012
  13. windmark

    windmark Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hejsan,

    Jag bor i ett studenboende där internet kommer från universitetet, och det är så korkat att internet automatiskt loggas ut när man inte aktivt använder det på en stund. Det här är lite störande när jag vill att telefonen ska fortsätta få internet via wifi.

    Det jag funderar på är om det går att göra så att Tasker, varje kvart eller så, på något sätt använder internet under en liten stund, med data som egentligen är meningslöst men för att bibehålla internetanslutning? För att logga in på internet kommer en inloggningssida upp i webläsaren, och skulle det annars funka att få Tasker att med jämna mellanrum öppna webläsaren och trycka på en login-knapp?
     
  14. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Att hålla igång anslutningen borde inte vara några problem.

    Beroende på vilken typ av login-service du har så kan det finnas appar som hjälper dig logga in, som kan gå att styra via tasker, men att få tasker att fylla i formuläret kan nog vara knepigt misstänker jag..
     
  15. windmark

    windmark Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vilket sätt tycker du skulle vara lättast att hålla igång anslutningen? Jag har lekt lite med att använda http-get med jämna mellanrum, men jag har inte fått anslutningen att hålla.

    Det är helt enkelt ett (av mig ifyllt och sparat) inloggningsformulär där man endast behöver trycka på login-knappen (enkel javascript-submitknapp).
     
  16. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det var ju inge vidare, kör du med samma adress hela tiden då? Det är ju möjligt att den cachas på nåt sätt.. Prova att använda nån sida där du kan använda en räknare för att ladda in olika sidor, exempelvis http://feber.se/?p=X

    Fast nu är det tasker som ska logga in och inte du. Tasker måste allstå skicka ett kommando som motsvarar ett ifyllt formulär så det är inte utseendet eller vad som finns lagrat i din webbläsare som spelar roll utom den bakomliggande koden som måste matchas. Jag vet att det finns appar som hjälper till att logga in på såna där sidor automatiskt så jag tror du bör söka efter det.
     
  17. EnJoker

    EnJoker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Går det att göra så att tasker klockar ner enheten om batterinivån < XX vid en viss tidpunkt på dygnet? Kör en flashad ROM där man ändrar klockfrekvensen i inställningarna.
     
  18. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jupp, du kan välja både guvernor och frekvens i tasker. Jag använder det själv för att klocka ner när jag kör en del spel som eldar upp batteriet i onödan..
     
  19. KeWm

    KeWm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har gjort två profiler i Tasker, en som heter "vaken" och en "sover" ni förstår säkert syftet. Jag har gjort varsin genväg till resp på startskärmen som jag trycker in då jag ska sov, alt vaknar- (fungerar inte att ha den inställd på tid då jag jobbar natt ibland och dag ibland).

    Men en sak som stör mig är att jag inte hittar vart jag stänger av så den är oberoende av vad klockan är. nu kör jag en på 07-19 och den andra 19-07 )

    Hur gör jag så att "tasken" bara ska vara igång då jag trycker igång den ?
    tacksam för svar
     
  20. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag är helt inte helt säker på om du använder profiler eller inte. En profil är beroende av contexts tex tid. En task startas av en profil eller när du trycker på en genväg på hemskärmen. Hur ser din task/profil ut?
     
    KeWm gillar detta.