Problem: Laddar bara när den är avstängd

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av HeretiC, 21 dec 2011.

  1. caligo

    caligo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag råkade nyss ut för samma problem (ingen laddning eller dataöverföring, men laddningsanimation när telefonen var inkopplad och avstängd) och antog att det helt enkelt var något fel på telefonens USB-port. Efter en kväll av testande med olika kablar och datorer samt fabriksåterställning av telefonen och ryckande av batteriet var jag mer eller mindre redo att ge upp och lämna in telefonen på reparation, men bestämde mig för att prova med sambons HTC-laddare innan jag kastade in handduken. Då ville telefonen plötsligt vara med igen, och nu fungerar även mina två USB-kablar för såväl laddning som data.

    Vet inte om det är hårdvaran eller mjukvaran som spökar, men det är kanske inte alltför troligt att sambons no-name-kabel från Kjell & co har någon sorts magiska telefonlagande egenskaper. Jag antar att någonting i mikroUSB-kontakten kan ha böjts rätt igen av den tredje kabeln, men hur troligt är det att en kabel böjer till det två andra inte har någon inverkan på? Hur som laddar telefonen igen. Antar att sensmoralen är att det är värt att testa både en och två extra kablar innan man lämnar in luren.
     
  2. stjaerndahl

    stjaerndahl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har testat flertalet laddare nu, bla en annan original GN laddare och det hjälper fortfarande inte.

    Har laddaren i när luren är igång utan att den laddar, sen stänger jag av den och genast börjar den ladda så fort den är avstängd. Fattar inte vad det kan vara för konstigt..

    Även om symbolen för laddning syns när luren är avstängd är det inte alltid att den laddas heller. Hade härom natten laddaren i under 7 timmar och när jag sedan startade luren så var det mindre batteri i den än när jag satte i laddaren. Suck

    Pallar knappt skicka tillbaka den heller då den är köpt på nätet och det är ett jävla krångel med att skicka iväg. :s
     
  3. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Nån som hittat en lösning på detta?

    Min telefon har fått det här problemet nu, för några dagar sedan märkte jag att den inte började ladda direkt när jag satte i kontakten och jag drog ut och satte i den igen och efter två försök började den ladda.
    Dagen efter så hjälpte det inte att sätta i kabeln flera gånger så jag testade att stänga av telefonen och direkt när telefonen stängts av kommer laddningssymbolen upp utan att jag rört kabeln, sätter jag på telefonen igen så slutar den ladda, testade flera gånger och dra ut och sätta i kabeln och när telefonen var på hände inget men när telefonen var avstängd började den ladda direkt.
    Jag har använt min laddningskabel till mitt mw600 för det mesta från det att jag fick telefonen i december och aldrig haft problem innan. Jag testade även ladda med orginalladdaren men med samma resultat, båda laddarna fungerar att ladda andra enheter så det är itne dem det är fel på.

    Jag testade sedan att koppla in telefonen till min dator hemma med en kabel som fungerat innan och telefonen laddas men windows säger att usb-enheten inte känns igen och den ansluts inte som mediaenhet.
    Testade sedan igår att koppla in telefonen till datorn på jobbet med en annan kabel och då började den ladda och den blev ansluten som vanligt och jag kunde flytta filer och så.
    Sen när jag kopplar in telefonen på jobbet idag på samma dator och samma kabel så blir det exakt som det var hemma, telefonen laddas men den kan inte ansluta till datorn för datorn säger att den inte känner igen usbenheten.

    Sjukt irriterande.

    En annan sak jag upptäckte är att om man går in i batteriinformationen när man kopplat in laddaren men den inte laddar så säger den "Not charging", vanligtvis så ska det ju stå "Dischargning" när man inte laddar den så det måste ju vara att telefonen märker av att den är ansluten men att den av någon orsak inte känner för att ladda.
     
    Last edited: 23 feb 2012
  4. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Factory reset?
     
  5. caligo

    caligo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sedan min episod med strulande laddning har telefonen skött sig exemplariskt, så när som på härom dagen när jag var tvungen att ta i och ur kabeln några gånger för att den skulle börja samarbeta. Det känns rent spontant som ett hårdvarufel i någon typ av kontrollenhet för laddningen (antingen på moderkortet eller i batteriet) eller en bugg i själva mjukvaran. Själva USB porten verkar fungera som den ska utan glappkontakter eller liknande. Förhoppningsvis är det något som kan lösas av en framtida mjukvaruuppdatering.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  6. s3bb3

    s3bb3 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Okej då har jag också drabbats av detta problem. Den laddar bara när telefonen är avstängd!
    Jag har fem laddare hemma och har alltid haft problem med en utav dem, men nu fungerar ingen att ladda med när telefonen är på...
     
    Last edited: 24 feb 2012
  7. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Var hos en kompis i helgen och testade att ladda telefonen med hans laddare och det fungerade. Och nu när jag kom hem så fungerar det att ladda med min gamla laddare med. Skumt.
     
  8. beejizzle

    beejizzle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Min polare hade det här problemet igår och sedan bootloopa telefonen tills han återställde den. Och idag började min meddela att SystemUI kraschat sedan starta den om och nu i morse hamna den i bootloop också, vet ej hur jag ska åtgärda detta. Den är inte rootad, går det att lägga in original fw utan att sdkortet rensas?

    Edit: Löste det med denna tråd https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=918593&posted=1#post918593

    Hoppas trådskaparen lyckas lösa sitt problem på något sätt.
     
    Last edited: 27 feb 2012
  9. SlayerBear

    SlayerBear Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har (haft?) samma problem och fick ladda batteriet i sambons telefon i natt. Symbolen längst upp har visat en blixt, men låssidan säger anslut laddare.

    Men nu gjorde jag så att jag drog batteriet, satte i laddaren och startade telefonen. Bootanimationen låste sig efter ett tag och då tryckte jag in batteriet, tryckte på powerknappen så den stängde av sig och sen startade jag telefonen och felet försvann.

    Får se om det kommer tillbaka, känns inte helt osannolikt.

    /Edit/ felet var borta fem minuter, suck. Blir nog till att kontakta försäljaren... /Unedit/

    ,,
    Bjorn

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
    Last edited: 13 mar 2012