Iphone 4S eller Galaxy Nexus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tidelipop, 15 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. tidelipop

    tidelipop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har idag en Galaxy S, den första alltså. Är inte alls nöjd med den, då den laggar och beter sig konstigt lite då och då samt drar ström som f-n.

    Så nu tänkte jag byta upp mig. Är Galaxy Nexus bra eller vad är dåligt med den? ..eller ska jag välja iPhone 4S istället? ..eller finns det rent av en annan bättre Androidmobil?

    Snälla inget fanboy-war nu!
     
  2. Jine

    Jine Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har lattjat med både iPhone och har numera en Galaxy Nexus själv.
    För mig är valet självklart...

    Men det beror även på dina preferenser så det är rätt omöjligt att svara på.
    Fördelarna med Android är MÅNGA, men trots det finns det fördelar med iOS också.
     
  3. tidelipop

    tidelipop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vill inte att det ska lagga och strula. :) Samt en snabb bra browser. Jag gillar Androids widgets och flexibilitet. Batteritiden är jag lite orolig över att den är dålig på Nexusen!? Spel är jag totalt ointresserad av. Mer intresserad av en snabb hyfsad kamera. Tycker iPhones skärm är lite för liten egentligen. Gillar svärtan på displayen i min nuvarande Galaxy S och där ska väl Nexusen vara lika bra antar jag.

    Är det några vanliga barnsjukdomar och problem med Nexusen?
     
    Last edited: 15 mar 2012
  4. Dagon^

    Dagon^ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag hade testat att roota, flasha och slängt in en custom ROM för att utesluta hårdvarufel.
    Funkar inte det utan samma fel kvarstår hade jag lämnat in den.

    Om det kommer till punkten att du vill/behöver byta så hade jag valt en annan Android-lur.

    För mig är valet att gå från Android till iOS som att leva i ett harem till att leva i celibat. :P
     
  5. hjertis

    hjertis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Jag skulle också testat roota och flasha en custom rom/kernel på Galaxy S först. Det gjorde en väldig skillnad för mig på min Galaxy S både vad de gäller lagg och batteritid.

    Annars är det hur du själv känner som gäller. Har du köpt många appar på Android så följer ju inte dom med.
     
  6. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Skulle säga HTC One X om du vill ha det allra värsta! :D
    Väljer du enbart mellan dessa två, galaxy nexus helt klart!
    Grymmare skärm, ligger bättre i handen, flyter på svinbra i menyer och laggar aldrig!
     
  7. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag kan hålla med om att viss/äldre Android telefoner kan lagga och vara slöa, brukar dock fungera super om man drar in en custom ROM med de flesta. I vilket falls om helst så är Galaxy Nexus en dröm enlig mig, allt flyter på bra och upplevelsen är helt underbar.
    Displayen är med riktigt fin och jag kan absoult inte säga att batteriet är dåligt. Jag kan klara mig två dagar om jag bara ringer och skickar några sms, men jag burkar i vilket fall ändå ladda telfonen varje natt innan jag går och lägger mig.

    Jag köpte mig en iPhone 3GS direkt när den kom ut och den va man Tvungen att ladda varje natt annars va den stendöd när man vaknade. De nya iPhonesen har väl lite bättre batteritid men de flesta laddar nog varje natt i vilket falls om helst. Har polare som gnäller att dom också måste ladda varje natt men sen beror det så klart vad man använder den till och så är det med alla telefoner.

    Så kortfattat, batteritiden är inte dålig. Bättre än många andra telefoner jag har ägt iaf.
     
  8. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Galaxy Nexus - Allmänt -> Köpråd
     
  9. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft Galaxy S sedan release, så förstår vart du kommer ifrån :)
    Köpte nyligen både Galaxy Nexus och iPhone 4s. Här är min uppfattning om vad som är bättre på olika punkter:

    Skärm: Galaxy Nexus
    Skärmen är större och färgrikare.
    Jag gillar stora, skarpa skärmar med klara färger - och älskar den svärta som mörka partier av skärmen får med SAMOLED-tekniken.
    iPhone 4s har också en riktigt skarp skärm med bra färgåtergivning. Mot vilken annan telefon som helst hade nog iPhonens skärm utklassat motståndaren. Men ändå tycker jag att Galaxy Nexusen spelar i en helt annan liga.

    Snabbhet/Surf: Galaxy Nexus
    Du har en hel drös med webbläsare att välja mellan (Chrome, Firefox, Dolphin, Opera, eller den inbyggda vilket också fungerar helt perfekt).
    Att surfa går fort och är lätthanterligt i stort sett vilken webbläsare du än väljer, och själv kan jag titta på streamad flash video (SVTPlay, Äkta människor) med 720p kvalité utan några som helst problem.

    Kamera/Videokamera: Galaxy Nexus
    Jag har knäppt av riktigt mycket bilder med både iPhone 4s och Nexusen.
    Inomhus är bilderna alltid överlägset mycket bättre på Nexusen, och slutaren är löjligt snabb. Utomhus på dagtid med bra ljusförhållanden tycker jag dock man kan kalla de båda telefonernas kameror för jämställda. Både för foto och videoinspelning. Men Galaxy Nexusen vinner just för överlägsen prestanda när förhållandena inte är som bäst.

    Batteri: Osäkert.
    Jag har testat bägge telefonerna flitigt, men favoriserade tidigt Nexusen (no shit? ;) ). Bägge telefonerna verkar ha hyfsad batteritid, även om det känns som att Nexusen har mer avancerade batterisparfunktioner om man verkligen behöver pressa fram längre standbytid, framförallt om du byter till en hyfsad ROM. Men jag kan inte ge ett säkert svar här, eftersom jag inte gett bägge telefonerna något riktigt batteritest då jag så gott som alltid kan ha dem på laddning var jag än befinner mig.




    Nåja, det var dem punkterna som jag såg att du sökte svar kring. I övrigt kan jag ju bara anta att du som är en van Androidanvändare kommer känna dig missnöjd med en iPhone om du fram tills idag avnjutit möjligheten att kunna byta ut SMS-app/låsskärm/tangentbord/hemskärm samt använda widgets.

    Jag gillar känslan av att hålla en iPhone i handen, men klarade helt enkelt inte av att känna mig så "inlåst" med iOS.


    Lycka till med valet av telefon, hoppas du blir nöjd :)
     
  10. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    tycker du ska slå till på en ajfån.
    verkar som alla jag pratat med, som frågar samma sak, har ett dolt ha-begär till ajfån. Dom provar android ett tag men går sedan över till ajfån för att dom flesta kompisarna har en sån. Så mitt råd är, finns minsta dragningen till ajfån så köp en. Annars kommer du leta fel på android-mobiler till du hittar dom och byter sen.
     
  11. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Jag gillar ditt tankesätt och jag är helt klart beredd att hålla med :cool:
    Kunde inte sagt det bättre själv!
     
    Westholma4t gillar detta.
  12. tidelipop

    tidelipop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så nu har jag bestämt mig. En iPhone har för liten skärm, så tyvärr. Däremot så blir det nog deras nya iPad sen. ..men efter att ha kollat lite YouTube så har jag kommit fram till att jag bokar en HTC One X med 3's heta erbjudande 349kr/mån. Känns grym, hoppas bara batteritiden är ok på den.

    Så beställd från The Phone House, leverans i början av april. Har en liten förhoppning om att den kommer att vara ej operatörslåst!? :)
     
    Last edited: 15 mar 2012
  13. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det främsta argumentet mot fyrkärniga mobiler, bortsett från priset, vilket jag ej anser vara ett giltigt argument - det kostar att ligga på topp - är just batteritiden. Men samtidigt så påstår ju HTC själva att de har en hyfsad batteritid på denna lur.

    Operatörslåst eller ej kvittar nog, då dagens brandade telefoner baserade på Android går att korrigera på ett par minuter.

    Rätt bra val tycker jag. Jag är helt såld på nexusen, men om man ska köpa helt nytt i denna prisklass så känns Nexusen lite gammal.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.