Testpilottråden - Samsung Galaxy S II LTE

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av bernard, 5 mar 2012.

  1. gayweena

    gayweena Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    lite frågor

    Hej alla, jag har precis beställt denna telefon och skulle gärna höra lite mer åsikter vad ni som redan har den tycker om den. Jag har varit väldigt förbryllad om jag borde valt denna eller ursprungliga S2 istället. Sen funderar jag också på det här med batteritiden, vad jag fattat det som går det inte att stänga av 4G? men tydligen genom att trycka in en *# kod så skall det gå? Varför finns inte funktionen i telefon om det ändå ska gå? Har också hört ryktas att 4.0 uppdatering inte ska komma till LTE, stämmer det?

    Tack för svar... :)
     
  2. Hellplant

    Hellplant Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    I dagsläget så kan man i menyerna välja mellan tre lägen:

    LTE/GSM/WCDMA (Automatiskt)

    GSM endast

    Endast WCDMA

    Ett alternativ för GSM/WCDMA vore perfekt.

    Enligt de större android sidorna på nätet så ska ICS snart komma till telefonen men något exakt datum eller ens vilken månad det blir finns det inga uppgifter på.

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
  3. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Du kan stänga av 4G via Meny/inställningar/trådlöst och nätverk/mobila nätverk/nätläge.

    Det ska komma ICS updateringar för LTE modellen enligt http://global.samsungtomorrow.com/?p=8894

    Jag personligen tycker du har valt rätt telefon. Visst är SGS II bra lur men tror du kommer få ut mer av denna då den har lite nyare teknik. http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=4124&idPhone2=3621
     
    Last edited: 19 mar 2012
  4. tealine

    tealine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Ett test som jag gärna skulle se utfört av någon som bor i 4G-område (jag bor utsocknes, endast sporadiskt i städer som har 4G) är att se om det gör någon skillnad i batteriåtgång om man har 4G på/av (dvs med *#BAND#) när inte datatrafik är aktiverat. Givetvis vore det intressant att se det i jämförelse med samma belastning på en telefon testad utanför 4Gs täckning.

    Jag bor som sagt på landet, och direkt när jag fick min LTE så hade jag bara mitt gamla 3G-kort att tillgå. Jag fick därför gneta på första dagarna med enbart WCDMA innan det riktiga SIM-kortet kom.
    Jag tycker att min batteritid då var bättre än den jag har nu, trots att det inte finns några 4G-master på flera mils avstånd.

    Funderingen gäller alltså bara när datatrafik är av, tex att man sitter hemma på WiFi eller helt enkelt inte har någon datauppkoppling igång. Försöker telefonen söka sig mot 4G-master per automatik även för själva telefonkoppling, och drar det mer ström, är nog grundformuleringen av problemet.
     
  5. gayweena

    gayweena Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar... Ja jag hoppas verkligen det blir rätt lur. Men när ja kommer från en Blade så kan det ju bara bli bättre. Jag e däremot lite oroad över batteri tiden. alla säger ju att föregångaren s2 hade mkt bättre batteritid. Nu är det bara o vänta till aj får luren, skulle ta 3 veckor minst sa Tele 2 :(. Kan ni inte berätta mer om luren, jag är jättenyfiken, vill veta alla era åsikter!!! :)
    Jag är särskild intresserad om batteritiden. Förresten, eftersom jag bor där det inte finns 4 G, hur snabbt kommer jag då kunna surfa i 3 G med telefon när jag har tele2 maxi 4g? nån som har en aning? tack o trevlig helg alla.
     
  6. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Först och främst vill jag tacka Samsung och Swedroid för denna chans.

    mitt första intryck av telefonen i sig är att den ligger bra i min hand iaf, känns robustare än SGS2 och inte lika plastig men gillar inte batteri luckan den är för glatt, skärmen är större vilket är ett plus för mig men smaken är ju som baken två delad.

    Har inte hunnit testa telefonen så mycket än men självklart kommer jag ge mer ris och ros när jag haft den några dagar.

    Hej gayweenagayweena; nu är det svårt att berätta om batteri tiden då jag fick telefonen idag, men självklart kommer jag och säkerligen de andra testpiloterna att testa batteritiden i olika förhållanden, så det kommer.

    Jag är bosatt i motala där det inte finns något 4G nät än så jag kommer kunna testa 3G hastigheten där och jag befinner mig mycket i linköping också där det finns 4G så kommer även kunna testa den hastigheten, men befinner mig just nu i småland (en bit utanför vimmerby) där tele2 täckningen inte är så värst bra.

    Men har gjort några test:
    [​IMG]

    Kommer fortsätta att testa lite titt som tätt, kom gärna med förslag om vad ni vill att jag ska testa och undersöka.

    bernardbernard; skulle tråden flyttas ut till SGS2 tavlan? Tror denna tråd kan hitta en större publik då, så vi får lite fart på den. :)

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
    Last edited: 17 mar 2012
  7. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Kan konstatera att batteritiden minskar avsevärt vid användning av 4G. Så om du inte har någon användning av 4G eller saknar 4G täckning, så kör på WCDMA läge (3G) så kommer du ungefär upp i samma batteritid som GS2. Beror också på vilka surfvanor du har också.

    Tror att det är upp till 10mbit/s om du kör på 3G via Tele2.

    Det finns diverse appar för att ställa in profiler som kan hjälpa dig spara batteriet, typ Juicy Defender. Jag använder dessa flitigt oavsett vilken telefon jag har och det har ökat batteritiden såpass att jag blivit nöjd. Stänger man dessutom av bakgrundssynk, GPS:en osv när man inte behöver dem så ökar det också batteritiden. Tror inte att du har något att vara orolig över :)
     
  8. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Samsung SverigeSamsung Sverige; detta är väl inget som är specifikt för LTE men texten på lås skärmen "svep över skärmen för att låsa upp" är extremt fult och inte nödvändigt, så en inställning att kunna välja bort detta skulle vara positivt.

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
  9. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Jag tycker man inte bör slopa den texten eller besvära sig att göra en inställningsvalmöjlighet av det. Just för att den ändå fyller en funktion då alla inte är "hemma" med Android telefoner och vet att man måste svepa med fingret över skärmen för att låsa upp. Att då göra en menyinställningar enbart bara för dom som "stör" sig på den tror jag inte Samsung skulle lägger så mycket vikt på , utan jag ser den texten som en hjälp/varningstext och en nödvändig information oavsett om man vet hur man ska göra eller ej. Detsamma gäller ju även mönsterlås, pinlås, lösenord som också innehåller detta text meddelande om hur upplåsning av skärmlås sker.

    Jag anser iallafall att den fyller en funktion och stör mig inte alls på att den informationen står vid låsskärmen och personligen skulle jag nog inte bli gladare om det fanns den valmöjligheten heller även fast jag vet hur det funkar. Tycker det är sån text som bör stå generellt, inga undantag. ungefär som att det måste stå vissa texter i byggnader/produkter osv. För många är ju det en självklarhet och anses vara en onödig information men för många andra är det inte det och är därför en generell information som måste stå :) nu kanske inte det är något bra exempel men du förstår säkert min poäng.
    Dock kanske texten kan designas om på ett mer snyggare sätt.
     
    Last edited: 17 mar 2012
  10. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Håller inte med, har inte haft en sådan text på någon av mina Android enheter och tror nog att alla testar att svepa över skärmen om de inte förstår hur de ska låsa upp skärmen. Men detta är min åsikt och smaken är två delad.

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
  11. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Detsamma gäller ju även mönsterlås, pinlås, lösenord som också innehåller detta text meddelande om hur upplåsning av skärmlås sker. Så det gäller ju fler metoder än den du söker menyval för. Men absolut, det är din åsikt och den kan ingen ta ifrån dig. Jag vidhåller min åsikt.
     
  12. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Har märkt att LTE tar bättre kort än min S2:a, bättre färg återgivning, klarare och ljusare bilder.

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
  13. filosofis

    filosofis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    hur bra är säkerheten på 4G nätet? kan man wiresharka den tex? och hotspot funktionen vad finns d för krypterings alternativ för den?
     
  14. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    WPA2 PSK och open går att välja emellan

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
     
  15. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Gjorde lite tester på 4G nätet och resultat var förbluffande:

    [​IMG]

    (ni hittar bättre bild här: http://t.co/fwJvAnhW)

    Det låg stadigt på 60-70Mbit/s vilket gav mig en smärre chock :P

    Visst visste jag att LTE (4G) skulle vara bättre än 3G men inte den skillnaden, med mitt 3 abonnemang kommer jag max upp i 2Mbit/s.

    Även med wifi kommer jag upp högre med LTE än ned min vanliga S2:a med ca 30Mbit/s och kan säga att LTE (4G) slår alltså Telia Fiberlan 100/10 lina.

    Är riktigt imponerad av hastigheten i denna telefon.

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
    Last edited: 18 mar 2012
  16. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Samsung Galaxy S2 LTE Vs. Samsung Galaxy S2 #sgs2LTE http://t.co/pQFJ5mep -- (@Nagarebozhi)

    Utseendet enheterna emellan.

    Sent from my GT-I9210 using Tapatalk
     
  17. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Det är lite roligare med spec siffror för dom som tvekar mellan LTE och SGS II. Är trots allt bla en hel del prestandaförändringar som skiljer och inte enbart till utseendet.

    SGS II LTE vs SGS II http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=4124&idPhone2=3621

    Mina 4G speedtest har sett ut på följande sätt hittills:
    Plats : Stockholm
    [​IMG]
     
    Last edited: 19 mar 2012
  18. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Tycker inte det är sådan stor skillnad. Det jag hittar som är värt att nämna är processorn, nfc, LTE, större skärm, dock samma upplösning. Sedan kan man ju diskutera vilken processor som är bäst.

    Förutom detta så är det i stort sett samma telefon.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  19. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Någon jätte stor skillnad är det inte men det är trots allt annan CPU, GPU , 4G , senaste nätverksteknologin , större batteri kapacitet ,större skärm, annat värde på ppi pixel osv. Så det finns lite skillnader här och där.
     
    Last edited: 19 mar 2012
  20. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Skillnaden känns också, tycker LTE:n är snäppet vassare än min S2:a och S2:an har ändå ICS

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk