Vilka telefoner hade ni innan 2007?

Diskussion i 'Allmänt' startad av YEAH, 19 mar 2012.

  1. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Pengar :P
    Student innebar att jag inte hade så mycket inkomster, motorcykelintresset såg till att jag hade utgifter så det räckte ändå.

    Wildfiren köptes när jag fått mitt första jobb :)
     
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Och för mig, var Qtek ett okänt märke på den tiden.
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    M600i,P990i,P1i. Gillade verkligen min P1i,den var riktigt bra faktiskt. Inte enligt dagens mått men då var den det.

    Innan dess en jäkla massa dumphones,kommer inte ens ihåg alla ;)
     
  4. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    För att svara på din fråga:

    När menar du att "smartphone" eran börjar? Nokia 9110 eller Palm mobilerna?

    För mig kände jag inget behov av en smartphone på den tiden, utan ville bara ha en enkel och smidig mobiltelefon. Efter introduktionen av första iPhonen så började intresset av en smartphone, och snart därefter släpptes G1an. Men jag höll ut fram till 2009 och då jag köpte HTC Tattoo.
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Säkert men då var det inte OK för min arbetsgivare med annat än SE.
     
  6. L'ombra

    L'ombra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Läser jag dig fel eller försöker du provocera fråm nåt särskilt svar...?

    Jag har inte ens en smartphone själv (än), därför att jag inte har känt att jag har haft behov av en. Om jag skulle försöka svara från en smartphone-användares synvinkel så skulle jag nog säga att jag inte skaffade en smartphone förrän de verkade väl etablerade, eller att jag inte visste bättre. Personligen så visste jag knappt att det fanns fler än iPhone när den blev känd för mig.
     
  7. YEAH

    YEAH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad gjorde att inte behovet fanns innan iphonen? Funktionsmässigt var det inga särskilda nyheter med iphone. De flesta funktioner gick att göra långt innan, ex se på film, musik, surfa, installera appar osv.
    Varför var det så ointressant innan iphone?!

    Eran började helt enkelt under mitten av nittiotalet men de riktiga alternativen kanske kom först runt 2002 i och med P800 och Qtek 1010. Även nokias 9000-serie kan man väl kalla någon form av början på det användbara.
    För sanningen är att exempelvis R380 inte var så mycket att hänga i granen även om den helt klart var ett viktigt släpp.


    Ptja handlar väl helt enkelt om vilket intresse man har, och varför det egentligen blomstrade i och med iphone. Om man var teknikintresserad, kanske läste på något teknikforum, eller läste i någon tekniktidning så bör qtek och andra alternativ existerat i ens tankar. De gjorde till och med reklam i stockholms tunnelbanor.
    Qtek var ett litet märke, men de fanns ändå som demo på många telefonbutiker. Själv köpte jag qteks första telefon, eller snarare htcs första telefon. 5725:- står det på kartongen, jo man tackar!

    Är det provocerande? Kanske? Jag vet inte, varför skulle det vara det? Idag är största argumentet (iaf här inne) att köpa en android att det finns så mycket att göra med den och så mycket valmöjligheter. Prestanda är också något väldigt viktigt, och dåtidens smartphones var relativt sett MYCKET kraftfulla. Det gick att spela upp film när de dumma telefonerna knappt kunde spelar upp mp3.

    Det kunde man göra långt innan 2007 med vad jag vet alla windows mobile lurar, varför gällde det inte på den tiden. Vad har förändrats?
     
    Last edited: 20 mar 2012
  8. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Hmm, 2007 hade jag en W800 sedan en W960

    Skickat från min E15i via Tapatalk
     
  9. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
    HTC TyTn var väl min första "smartphone" hade inte direkt behovet innan tyckte jag, utan en lur som gick att sms, ringa och spela nått spel med funkade alldeles utmärkt, sedan så har man såklart blivit mer "internetifierad" så då är det trevligt med med en smartphone, samt att kunna kolla på filmer/tv-serier vid längre resor osv.
     
  10. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    För att alla s.k smartphones back in the days jag prövade på var kassa. Man vill inte bara ha möjligheterna att göra saker, det ska kunna ske på ett lätthanterligt sätt också. Bra batteritid, tillräckligt med funktioner och användarvänlighet vägde över.
     
  11. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    SE W302
    [​IMG]

    Budgetlur köpt för 250kr då jag tappat min tidigare. Gjorde det den skulle och tjänade mig troget tills jag insåg fördelarna med kalender, mail, internet m.m. i mobilen och slog till på en SGS då den kom :)

    ...började "karriären" med en 3310, hehe.
     
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Hade en K800 med K810-mjukvara + diverse mjukvarumodifikationer. Den lade av under 2009 (läs slutade fungera normalt med annat än stock-mjukvara) så köpte en tysk HTC Magic (den svarta Vodafone-varianten) och drog in CM.

    Köpte aldrig en smartphone innan Magicen då jag inte tyckte att de OS som fanns var tillräckligt avancerade för att vara roliga. Hade en iPod Touch innan det för att pilla runt med jailbreaking.
     
    Last edited: 20 mar 2012
  13. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jobbar som tekniker så man kan ju tycka att man ska vara först med det senaste. Men samtidigt tycker jag inte om samhällsutvecklingen, bara köpa nytt hela tiden. Inte så hållbart för miljön.
    LG'n var en gammal jobbmobil jag fick behålla. Har den nu som reservtelefon då batteriet har tacklat av en hel del.
    Har idag en X10 mini.
    Jag behöver ha en telefon för att ringa med och skicka meddelanden.
    Har inget behov av internet/facebook/twitter i mobilen.
    Riktigt trött på alla i*****r med gamnacke man får väja för hela tiden bara för att de ska statusuppdatera fb/twittra eller vad de nu håller på med, i vägen är de ialla fall.:mad:

    Ok, har ialla fall en smatfån nu.
    Rootad, lägger på ny ROM ung en gång i veckan -> the flashdevil :teeth:
    En skön telefon som ligger bra i handen, fyller mina behov av att kunna ringa och skicka meddelanden. Plus att man kan leka lite OS:et om man känner för det

    Batteritiden med MiniCM7-2.2.0 är ungefär 3dagar på 3G och nästan en vecka på enbart GSM:D

    Och för att svara på frågan varför man inte valde en smatfån?
    Hade inget behov. En fån är en fån för mig, och jag hade en fån som funkade.
     
    Last edited: 30 mar 2012
  14. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Vad hade jag 2007? Svårt att säga då jag är i branchen och det blir en hel del telefoner men jag tror det var SE M600 som smartphone och någon tunn SE som vanlig lur W880 kanske. Det var i alla fall på den tiden man alltid hade en smart telefon och en "vanlig" för samtal. Första smartphonen måste ha varit Nokia 9110 communicator i alla fall på slutet av 90talet och naturligtvis R380, en fantasktisk produkt när den kom. Sedan en mängd telefoner med olika windows versioner och även en hel del symbian. Android tiden började med HTC Hero när den hade ver 1.5 och då gillade jag den inte. Gick direkt tillbaka till min älskade Nokia E72 för att sedan bli android frälst när heron fick 2.1. HTC sensation sedan den kom tillsammans med HTC Mozart med mango är de jag använder idag men är väl dags för någon ny android snart.
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Före 2007 då jag skaffade Nokia E90 avverkade jag bl.a Nokia N90, E61, Sony Ericsson P990i och Motorola A920. Nokia N95 införskaffades under 2007 och användes ett tag innan E90 kom in.

    K750i ägde jag i fyra månader innan den såldes.
     
  16. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Nokia 3310 :P
     
  17. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Ne men jag körde en Sony Ericsson W380I lyssnade mest på musik då så då var den perfekt :)
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    En jäkla massa telefoner. 2007 var inte så länge sedan.

    Men åren precis innan 2007 körde jag mycket SE Walkman-telefoner. Det viktiga då var att man kunde lyssna på ljudböcker och musik vettigt. Plus att Walkman-telefonerna var riktigt bra. Snygga. FM-sändare var t.ex. nice att ha.

    Du verkar vilja provocera fram något med tråden. Vad vet jag inte. Förutom att du hellre ser att vi svarar "en smartphone" än "Walkman-telefoner". Du får tänka på att kraven var totalt och helt annorlunda 2007. Smartphone-uttrycket var knappt myntat och ens krav på en telefon var långt ifrån samma som idag.

    EDIT: Att andra i tråden redan har poängterat att du provocerar gör mig ganska övertygad om att det stämmer. Vad är det du vill ha fram? Att man var dum om man inte hade en qtek? Jag skulle säga tvärtom. Varför har jag redan förklarat.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    En Nokia 3310 som liten knatte, någon värdelös skit-Motorola, en värdelös Motorola V360, en hyfsat okej Sony Ericsson K770.

    Har inte haft så många lurar när jag tänker efter, men jag är heller inte speciellt gammal.
     
  20. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Första telefon Siemens S1---sen en massa Nokia, Ericsson, motorola....sen fick jag min första PDA, en philips med Win CE som jag kunde koppla till min telefon en Nokia med BT.....sen blev det en Treo 350....En SE K700, några SE lurar till, en SE p1i, en HP614 Win mobile, en Motorola Win mobile, en HTC Hero och till slut en RAZR!

    2007 bör ju vara runt K700 / P1i ungefär....