batteri går i sönder om man inte laddar den fullt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av alle556, 18 mar 2012.

  1. alle556

    alle556 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Min vän påstår att man försämrar batteriets "varaktighet" om man inte laddar batteriet fullt varie gång man laddar den och jag tror honom inte, jag har läst i instruktionerna att det går bra att ladda den ofta, men det står ingenting om full laddning. Hur ligger det till?
     
  2. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Gammal skröna. Då dagens batterier inte har något minne så kan du ladda hur du vill.
     
  3. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Snarare tvärt om, det försämras om man laddar det fullt.
     
  4. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    ladda det hur som helst så blir det bra. Det enda riktigt dumma är långtidsförvaring med tomt batteri, men det existerar ju inte med en ny telefon, för den använder man ju hela tiden :)
    Din kompis tänker på gamla NiCa eller NiMh-batterier, men det finns inte i moderna telefoner.
     
  5. alle556

    alle556 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok varför skulle batteriet bli sämre för att man laddar det fullt?
     
  6. alle556

    alle556 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar för svar :-)
     
  7. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER


    Detta antagandet stämmer för de gamla NiCad-batterierna. Men inte för Li-Jon/Li-Po-batterierna. Dessa kan man ladda lite när som helst. Vad man däremot inte ska göra är att totalt ladda ur dom (haka inte på en liten glödlampa tex) eller ladda dom till max (de flesta laddningskretsar känner av när batteriet börjar bli fulladdat).
     
  8. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Det finns, vad jag lärt mig, en övre gräns för hur mycket batteriet laddas. Det kan max laddas till ~95% av sin fulla kapacitet då lithiumbatterier inte mår bra av att vara varken 100% laddade eller 0% laddade. Så detta är inget du behöver oroa dig för!
     
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Du har alldeles rätt bombay, Li-ion batterier bör hållas så kort tid som möjligt vid full laddning för att inte ta skada. Men det är lika skadligt att ladda ur batterierna helt, så det sämsta man kan utsätta ett batteri för är så kallad "batterioptimering" vilket i princip handlar om att helt tömma batteriet för att sedan full-ladda det, som man brukar göra för att "lära" systemet vart batteriets max och min-läge ligger.

    För den som vill läsa på lite matnyttigt om smartphone-batterier så kan jag rekommendera följande länk -> http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
     
  10. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Man kan jämföra det med ballonger. Innehåller ballongen för mycket luft under en längre period tar den stryk, har man inte alls i luft under en längre period "torkar" den och spricker när man försöker blåsa, har man precis lagom stretchas inte gummit för mycket eller för lite.
     
  11. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Sen spelar ju shelf-life och naturlig åldring in, svårt att komma ifrån. Jag tycker det är bättre att använda telefonen på ett bekvämt sätt och köpa ett nytt batteri när det börjar bli sämre, eller kanske det är dags för en helt ny mobil vid det laget?
     
  12. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Med tanke på dom marginalerna som dagens mobiltillverkare har både uppåt/neråt i sina laddkretsar så kan vi användare ladda lite hur vi vill utan att egentligen bry oss om det är optimalt eller inte! ;-)
    Batterierna kommer att hålla bra länge!
    Om nu tillverkarna ville ha längre tid mellan laddningarna så skulle det gå att lösa, men till kostnad av att att vi konsumenter får så lov att köpa ett nytt batteri, säg var 4:e månad?
    Tillverkarna har med andra ord tweekat sina laddkretsar för lång hållbarhet av batterierna före lång tid mellan laddningarna..
    Så ladda som du vill och se glad ut! Och köp ett nytt batteri om ett år i stället! :-D