Tips & Trix

Diskussion i 'Legend' startad av tndb, 6 apr 2010.

  1. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter av denna roliga lur. Detta är mest saker som jag letade efter inköp och saker som jag själv "retade" mig på att det inte fungerade och tänkte att fler kanske kan ha nytta av.

    Gratis Program som hittas i market:
    CalWidget (En s.k agenda widget som visar dina kalender noteringar/uppgifter)
    SMS Popup (inkommande sms meddelanden poppas up ála iphone)
    Supernytt (aftonbladet nyheter)
    TrueCaller (Visar vem som ringer via hitta.se/eniro tjänst, föredrar denne då den inte visar konstiga tecken vid åäö som eniros program gör samt att det är en ganska minimal ruta som inte täcker över allt och slutligen för att jag upplevde den som den snabbare av dom olika tjänste programmen som fanns)
    Zedge (Program där du enkelt kan hämta hem bakgrundsbilder samt ringsignaler)
    GDocs (Med android så ska du självklart använda detta, då dokumenten du skapar finns på googles servrar vilket gör att du även kommer åt dom från din dator)
    FXCamera (Kul kameraprogram med lite roliga effekter)

    Snabb åtkomst till kontakter på startskärmarna
    Istället för att använda sig av den medföljande kontaktwidgeten (som tar på tok för stor plats samt att det inte går att lägga till en och samma användare 2ggr då jag vill smsa på den ena ikonen och ringa samma person på en annan ikon) så kan du istället använda dig av genväg. Tryck "+" och välj genväg, bläddra sedan ner till person och välj kontakt.. Välj sedan om den aktuella knappen ska ringa eller smsa personen. Fördelen här är att ikonerna tar mindre plats och att du som sagt kan ha 2st (eller) fler ikoner av samma person för att utföra olika händelser.

    Hur du får ut längre standbytid:
    Jag har testat fram och tillbaka med olika nätverk på och av och kommit fram till att skippar du 3G samt WLAN så får du aningen längre batteritid och det funkar hyffsat bra med GPRS uppkoppling det lilla jag surfar på den. Använder själv 2st email widgets (1 jobb mail och 1 privat mail som uppdateras varje halvtimme) samt en väderwidget, facebook widget och slutligen google calendar sync. Sen blir det lite koll på "supernytt" samt idg.se och en annan normalstor hemsida och det funkar förvånansvärt bra men visst det går så klart snabbare med 3G och man märker att det tar nån sekund extra för Truecaller programmet att slå upp ett nummer från eniro/hitta men för egen del så räcker det. Har inte haft gps enheten aktiverad heller så kan inte säga hur mycket extra den drar, endast använt mig av den enklare gps funktionen som går via mobilnäten. Sen kan det tänkas dra aningen mer om du har ett program såsom msn eller liknande som ligger uppkopplad konstant eller program som krashar som förbrukar upp all ström men det finns som tur är program för att se vad som orsakar detta också :)

    Uppdatering till ovanstående:
    Har hunnit testa telefonen ett bra tag nu och har kört med 3G igång och den klarar sig då ca 24timmar med måttlig användning, det som suger mest är när du har wlan igång då den söker efter wlan hela tiden nästan. Använd "ström" widgeten för att snabbt slå på/av wlan och kom ihåg att använda den också så spar du en hel del ström.

    Som vissa säger så är alla dessa olika taskmanagers inte dom bästa heller, har testat ett tag och tycker att telefonen drar i själva verket mer ström med dom igång än utan taskmanagers. Sen beror det givetvis också på vilka program som är installerade i telefonen. Om du har program som msn tex så drar det mer ström än taskmanagern gör och dödar taskmanagern msn programmet så får du självklart mer batteritid. Det gäller alltså att ha koll på vilka program du har installerat och hur pass dom ligger aktivt i bakgrunden och drar ström då dom flesta (om inte alla msn till android) inte använder sig av push så suger den datatrafik hela tiden och drar därmed också mkt mer ström än nödvändigt.


    Kom igång med google kalender sync
    Hade du samma problem som jag att när du gör en ändring på nätets google kalender eller i telefonen så synkas det inte på nått håll?
    Kolla följande:
    Se till så att du har upprättat ett google konto i "konton och synkronisering" samt att auto-synk är markerat. Kontrollera så att du kommer åt kalendern på nätet med dina inloggningsuppgifter (http://www.google.com/calendar). Sen till steget som gjorde att det inte funkade för mig, gå in i kalendern och tryck sen på "menu" knappen och välj "Mer" och tryck sedan på Kalendrar. Bocka av "Min Kalender" och ha endast din google kalender (brukar stå din epost alt. gmail här) samt ev extra dagar som kan läggas till på googles nätkalender (tex svenska helgdagar, veckonummer mm) sen ska det vara fit for fight. Prova nu lägga till en notering i telefon eller webb och se till att telefonen har åtkomst till internet så ska du se att det synkas :)

    Synka dina kontaker mot nätet
    Börja med att kopiera över dina kontakter från sim-kort/dator/outlook eller hur du nu har sparat dom innan. När detta är gjort så går du in i telefonboken och trycker på "menu", välj sedan "importera/exportera". Tryck på "Exportera till SD-kort", när detta är slutfört så gör du samma sak fast du väljer nu "Importera från SD-kort" och sedan väljer du google kontot. När detta är gjort så går du in i menyn igen ("menu" knappen i telefonboken) och trycker på "visa". I denna listan ska du sen endast ha "Google" samt ev "Visa automatiska Gmail-kontakter" markerat. När detta är gjort så slipper du tänka på alla bekymmer med att överföra kontakter då det synkas från nätet. Håller du dig till android telefoner tex så har du alltid kontaktboken nära, bytar du telefonmärke så kan du även exportera kontakterna till något av standard format.

    Jag använder mig av Truecaller/eniro/hitta etc och vill ej att den ska söka upp befintliga nummer som jag redan har lagrat i min telefon
    Truecaller har en inställning för detta men det fungerade inte för mig. Det var först när jag ställde om kontakterna (ovanstående guide) så att dom lagrades på google samt att jag valde att visa endast google kontakter som detta började fungera. Annars sökte den på samtliga kontakter hela tiden.

    Plastlocket till batteriet åker av titt som tätt när man tar upp telefonen ur fickan
    Något irriterande men lösning finns i sikte..
    Hittade silikonskal till legend men har ej testat dom ännu
    http://www.skal-man.se/Shop/Page/Ar..._Id=332&bIsDescr=0&sHeadline=SFRDIExlZ2VuZA==
    OBS. Jag är ej inblandad i denna sidan och om det inte är ok att länka till ovanstående så hojta till


    Känner du dig modig nog för att roota telefonen så kan jag starkt rekommendera nedanstående länk och rom till legenden
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=679122
    Kör själv "Rodriguezstyle MoDaCoMoDrOm V2.3 Fix Vivid Sense" och den har fungerat klanderfritt.
     
    Last edited: 31 maj 2010
  2. Armalite

    Armalite Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar! Mycket trevlig läsning. O bra tips!
     
  3. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    176

    MINA ENHETER

    Hej!

    "Snabb åtkomst till kontakter på startskärmarna" - Grymt tips, tackar!!! :)

    /Qudos
     
  4. fregor

    fregor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra guide/tips. Skulle däremot puffa på att få bort tipset med "Taskmanagers" då det visat sig att dom är helt onödiga för Android. Systemet sköter själv resurshanteringen av öppna program optimalt. Det har också visat sig att taskmanagers bidrar till en del felmeddelanden i telefonen och i vissa fall även sänkt batteritid.

    Möjligheten till att stänga programmen har du från den inbyggda programhanteraren.
     
  5. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur gör man det? När jag stänger program klickar jag alltid på "home". Programmet lägger sig då bland det senaste 6 och är egentligen inte stängt.
     
  6. carlg

    carlg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Ett annat tips för att se ägare till okända nummer som ringer är appen "VemRingde". Den ansluter dessutom till "Vem Ringde"-tjänsten, som listar diverse telefonförsäljare. Fungerar finfint! :)
     
  7. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ang snabb åtkomst till kontakterna på hemskärmar visst är detta bättre än att använda den inbyggda kontaktwidgeten, som i princip bara är en prestandatjuv.

    För mig känns det dock helt naturligt att inte använda något av dem? Tycker att Sense-dialern är helt underbar. Börja skriv namnet med T9-symboler tills det dyker upp på skärmen,. T.ex. om man vill ringa Johan Hansson, trycker man 5 - för första bokstaven i förnamnet, då går man vidare på efternamn t.ex. och trycker 42 för H A. på 3 knapptryck visar den mig Johan Hanssons namn. Alt kan man naturligtvis söka på bara förnamn, eller bara efternamn också.

    Vad gäller sms, sms:ar jag väldigt sällan med "nya" människor, utan det 15-talet människor jag sms:ar med har jag öppna trådar med i Handcent. Undrar mest vad ni ser för fördelar med att använda peoples-widget, eller genvägar på hemskärmarna.
     
  8. fregor

    fregor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, det visar väl bara de 6 senaste använda programmen, om dom ligger och kör i bakgrunden ska vara osagt.

    Möjligheten för att tvinga program att sluta hittar du under Meny - Program - Hantera Program. Där kan man gå in på ett program man vet går eller har hängt sig och köra en tvingad avslutning. Men att göra detta för att få mer resurser är helt poänglöst i min mening.
     
  9. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Till de få nr som man ringer eller smsar oftast så tycker jag (personligen) att det går fortare att bara slida skärmen ett snäpp till höger där jag har samlat mina kontakter och sen bara trycka på en kontakt så ringer det direkt alternativt startar sms funktionen, blir några extra knapptryck och fumlighet när man använder sense dialern och är inte idealt när man måste ringa ett samtal under bilfärd tex. Sen har jag även en genväg till telefonsvararen samt en genväg för att kolla hur mkt man ringt för (*120# telia USSD kod). Detta är min personliga åsikt och alla har vi olika smaker som tur är ;)
     
  10. alekar-6

    alekar-6 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tips till er som har problem med att legenden tappar wifi-nätet. Jag har installerat Fix my Wifi. Programmet gör är att när telefonen tappar kontakten till trådlösa så försöker den ansluta direkt igen, om inte det går så startar den om wifi och försöker sen igen. En lätt lösningen till alla som har detta problem, funkar för det mesta bra!

    http://www.androlib.com/android.application.co-uk-syslynx-fixmywifi-ADjA.aspx
     
  11. sih

    sih Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Finns det nått enkelt sätt att byta namn på kontakter-genvägar? Jag har flera nummer på samma kontakt (jobb, hem, mobil, sms) - men dom får samma namn på skrivbordet. Vill inte skapa fler kontakter för samma person.

    För övrigt är långtryck-på-söknapp för snabb-SMS väldigt användbart.
     
  12. toffeboffe

    toffeboffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ett tips till alla som tycker legenden drar för mycket ström, dra ner ljusstyrkan på skärmen!

    Jag hade på automatisk ljusstyrka tidigare vilket fungerade bra, men ofta kändes det som skärmen var lite för ljus och batteritiden var inget vidare. Nu har jag stängt av automatiken och ställt ner ljusstyrkan rejält, har den nästan i botten. Batteritiden har kanske inte fördubblats men jag har märkt av en rejäl ökning. Jag upplever inte heller den lägre ljusstyrkan som ett problem.