Tre/Tele2 priskrig

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cire, 9 mar 2012.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag befinner mig sällan i Norrland och i djupa skogar - så hittils har jag nästan alltid haft bra täckning med 3 så det har inte varit något problem alls för mig! Är mest i Uppsala och Stockholm där 3 funkar bäst för mig. 3 har överlägset bäst 3G-täckning generellt sätt i Sverige, tvåa kommer telenor, sen Telia/Tele2. Vad Telenor vinner på, som du säger, är att de också har ett GSM-nät som tar vid där de inte har 3G-täckning.

    I början var 3 kasst, det är på senaste tiden - likt Telenor, de har blivit något att ens jämföra med andra operatörer. Så förstår att dina kompisar slängde sina 3Mobiler i vattnet! Faktum är att jag märkt av fler störningar hos Tele2 så so "3G-ligger nere", "Överbelastat nät, när man försöker ringa eller smsa", "3G-nät går ej att surfa med" osv. under mina 3 månader hos dem än hos 3. Sen att 3 drabbats av två större störningar är väl något som inte är bra, men samtidigt så har jag (oavsett operatör) förståelse att deras nät går ner. Det är väl lite irriterande, men inget jag ens lägger tid och klagar på - jag skulle nog inte klara att driva ett mobilnät bättre själv så att säga!

    I norrland är Telia överlägset, Tele2 tvåa. Nu börjar dock 3 att närma sig Telenors nät (t.ex. längs E12 i Norrland) när 3 bygger lite i 900-bandet. Sen Telenors fria surf är jag lite allergisk mot, eftersom de 'har rätt att sänka din hastighet tillfälligt för att säkerställa en jämn kvalitet i nätet'. Men har inte testat hur mycket man kan tanka utan att märka av någon begränsning, så hur det funkar i verkligheten kan jag inte säga något om :)

    10GB räcker helt okej då jag hemma har vanligt bredband, i skolan har jag det också och när jag är borta så finns det ofta vanligt när jag kommer fram till t.ex ett hotell eller någon kompis. Det är mer på transportsträckorna jag använder - hade jag inte använt den datatrafiken i datorn hade den gått åt i mobilen ;) Men de gånger det blir för lite köper jag bara till lite mer.

    -Värst vad många uppsatser det blev haha..
     
  2. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Från Telenors hemsida om 399 Pott-abonnemanget:
    "För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna." så alltså kör man på 0,5 Mbits, vilket jag tycker är en okej hastighet (till skillnad från 3 och Tele2:s 64 kbits, Telia är ju lite bättre med 128 kbits, men med Telenor är det ingen skillnad i så fall mot vad jag kör med hos 3 idag)

    Självklart är Telia allra bäst på täckning, men det var just det där med datamängden... 5 GB räcker ju inte det heller som de erbjuder i Flex Medium, så skulle väl bli Flex Large som har 10 GB, men känns så onödigt bara. Jag befinner ju mig kanske någon vecka om året i Jämtländska skogarna liksom, på sin höjd.

    Det är mest i Stockholmsförorterna jag är och så så här är det rätt bra med de flesta operatörerna egentligen och jag ser det som jag skrev helt klart som en fördel att ha ännu ett nät att förlita sig på. Om ena nätet skulle gå när kan man ju låsa mobilen på det som fungerar (vilket var fallet när Telia och Tele2:s 3G-nät gick ned). Fick ju liksom fixa fram ett Telia kontantkort den dagen när Tres mobilnät var helt nere för att jag skulle kunna vara nåbar och vice versa, känns ju inte längre som ett alternativ att inte vara nåbar. Det som gör mig ännu mera irriterad är ju att Tre haft sina reklamer om att man ska ta bort telefonjacken... Då måste man ju kunna garantera något i stil med 99,9% tillförlitlighet på mobilnätet.

    I Norrland har ju förresten nästan alla operatörer rätt glest med täckning, förutom just Telia.

    Förresten, har en på jobbet som också byter från 3, en kollega nämnde då att han inte kände någon som direkt längtar efter att förlänga abonnemanget hos de, om jag minns händelserna korrekt, min uppfattning är bara att de kanske är en av de mindre populära operatörerna bland de som har haft de. Sedan beror det såklart på vad man har för förväntningar osv. som någon skrev så stämmer det nog bra med min egen uppfattning att frustrationen över att inte ha täckning är något man underskattar när man tecknar abonnemanget troligen.
     
    Last edited: 11 mar 2012
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det förstås - jag känner iaf så här att välja operatör efter vilken hastighet de sänker till, om man surfar "för mycket" , är inte min "stil". Jag är nöjd med 3 - de har dock vissa saker som de borde förbättra, men inget som avgör om jag lämnar dom eller inte. Jag tycker att Tre och Telenor är väl de operatörerna jag kan tänka mig i framtiden då båda har ett bra 3G-nät.

    Jag personligen känner så här, när jag inte har 3G-täckning (eller att operatörens 3G-nät ligger nere) kvittar det om jag har GSM-täckning eller inte då jag främst surfar och det är inte kul i GSM-nätet med EDGE. Faktum är att nu under dessa två år jag bundit upp mig hos 3 hoppas jag på att, i och med att de bygger ut mer än någonsin just nu, de har blivit mycket bättre än vad de redan är just nu när mitt abonnemang går ut och att valet då är lätt igen. Har de däremot halkat efter får jag titta mig om kring på nya alternativ, Telenor.

    Håller med dig lite med det där gällande hemtelefonin, men tänk efter - det är inte så mycket nedtid i % de har haft egentligen - och nu senaste månaderna verkar de ha fått ordning på problemen och inte haft någon större driftstörning. Jag tycker att jämfört med bredbandsbolaget som jag har hemma så klarar sig 3 riktigt bra i upp-tid. Ingen större skillnad faktiskt! Men återigen är detta en personlig åsikt.

    Oavsett vad ens kollegor, kompisar osv säger vad de tycker om en operatör så har alla operatörer trogna kunder som inte vill lämna dem - ville ingen förlänga sina abonnemang skulle de gått i konkurs för ett bra tag sedan. Det finns alltid folk som är missnöjd med någon operatör, den åsikten är personlig. T.ex. är det många på min skola som inte gillar Telenor - men det hindrar inte mig från att någon gång i framtiden testa dem :)
     
  4. Whey

    Whey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER


    Jag har Telenor surf 3mbit och har under ett par månader förra året då jag inte hade bredband hemma legat på som värst 40GB på en månad, medans andra månder runt 20gb... jag har varken fått någon sämre hastighet eller "varning"/avstängning.

    med det vill jag ha sagt att jag inte stött på några patruller vad det gäller datamängden.
     
  5. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Nej, de skriver ju dessutom att de sänker bara "under tider med hög belastning i nätet" men de specificerar inte detta och verkar väl vara flera som har samma erfarenhet som du, att de i princip aldrig begränsar hastigheten.
     
  6. chambrenoire

    chambrenoire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    Vilken Androidlur ska man satsa på i denna kampanj? Har sneglat lite på en S II LTE. Jag vill ha en rapp lur med snygg skärm. Kör ZTE Blade idag och den känns lite gammal nu, i behov av uppdatering :D
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Något nytt, någon HTC - one S eller One X tex, finns hos 3. SII LTE tror jag inte har så bra batteritid, men om det inte gör dig något - kör på! :)
     
    chambrenoire gillar detta.
  8. Whey

    Whey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER



    Precis som föregående talare säger HTC one X, mest mobil för pengarna..
     
    chambrenoire gillar detta.
  9. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    En tanke som slog mig idag.....

    Det lär ju vara rätt många som nappar på Tre & Tele2s erbjudande nu. De 1000-tals kunder företagen knutit åt sig nu, frågan är när dessa erbjudanden går ut om 2 år. Vad företagen kommer göra för att behålla dem.
    Det lär ju antagligen vara rätt unikt att så många personer blir av med bindningstid samtidigt..
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Förhoppningsvis något liknande :)

    Skickat från min Samsung Galaxy SII med Tapatalk!
     
  11. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    du får ju behålla samma villkor även efter bindningstid. så det e inte säkert nån byter.
     
  12. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Handen på hjärtat så tror jag att folk ofta tar telefoner på avbetalning med högre månadskostnad än att casha telefoner....
    Men det kan mycket väl vara som du säger.
     
  13. Kaj91

    Kaj91 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Verkar kunna bli rea på blocket de närmaste veckorna, helt nya telefoner i obruten förpackning. Stort utbud medför också lägre priser :D
     
  14. Qunt

    Qunt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    HTC One X finns hos tele2 nu, ingår i kampanjen
     
  15. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Kul med priskrig, dock är det larvigt att Tele2 stämmer 3 för att att ha använt uttrycket "Sveriges billigaste fast pris".

    3 har förmodligen ruvat på den här kampanjen rätt länge och med storskalig marknadsföring, inte minst i tv. 3 kan knappast ha gissat att Tele2 skulle hänga efter och sänka priset med fyra kronor ytterligare. Jag vet emellertid inte hur lätt det är att ändra förinspelad tv-reklam med kort varsel. Faktum är att 3 ändrade uttryck på sin hemsida kort efter Tele2:s lansering, och i det finstilta i 3:s reklam framgår att uttrycket kommer av en jämförelse som gjordes den 15 februari. Sen är det inte två identiska produkter heller, eftersom att samma telefoner ingick inte i samma pris, mängden data och hastigheten på den är inte heller densamma.

    Tele2 borde inse att man inte vinner kunders förtroende genom löjliga stämningar - snarare tvärtom.

    http://www.dn.se/ekonomi/tele-2-stammer-3
     
  16. Cliddo

    Cliddo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Pinsamt av tele2.
     
  17. BEWEE

    BEWEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Håller med, löjligt av Tele2. Det är ju tack vare 3 som vi har dessa kampanjpriser så därför borde man ju välja den operatören. Tyvärr är deras täckning bristfällig där jag har behovet.
     
  18. Whey

    Whey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Riktig bra taktik av Tele2, Först sänker de sitt eget pris så att de kan slå TRE och sno kunder, Sedan stämmer man TRE för att casha in lite och täcka förlusten med kampanjen.

    Riktigt genomtänkt av Tele2 faktiskt.
     
  19. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Alla pratar om nätet, men ingen påpekar det faktum att det finns fruktansvärt många där ute som har comviqs/tele2:s kontantkort/abonnemang och därav ringer och sms:ar gratis till varandra. Jag har själv två abonnemang hos 3 och tänkte av lojalitet plocka på mig ett tredje, men eftersom att det blev större problem än jag förväntade mig (man måste vara 25 år gammal för att få ha tre eller fler abonnemang hos 3) så lutade jag lite åt tele2. Jag skulle garanterat ha kunnat tjötat mig till ett tredje abonnemang hos 3 då jag har ett år bakom mig med inga försenade betalningar, men så slog det mig att om jag fixar tele2 så kan helt plötsligt hela min släkt ringa mig gratis.

    Det var först efter att jag gjorde beställningen som jag kom på att jag hatar att prata i telefon. Nåja. Jag får väl göra det klart för morsan min att hon inte får ringa fler än två gånger i månaden.
     
    Niklase gillar detta.
  20. Fiddelito

    Fiddelito Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    När tror ni priskriget tar slut, på riktigt? Dom säger ju att denna vecka är den sista veckan... Men ligger det ärligt talat någon sanning i det?