Fråga: Samsung Galaxy S2 eller Sony Xperia S?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av kagan, 21 mar 2012.

  1. kagan

    kagan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en Samsung Galaxy 2 idag men sugen på att byta.
    Vill gärna ha svar från DOM som ägt/äger en Galaxy S2 och nu har en Xperia S.
    Era synpunkter och skillnaderna mellan de två.
     
  2. Sveakungen

    Sveakungen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Har båda och största skillnaden är skärmen, skärpan och upplösningen är grymt mycket bättre på Xperia S, och gör allt lättare i.o.m. att du ser mer utan att scrolla, och text och bild är rakbladsskarpa. Sen är ljudet betydligt fylligare och bättre på Xperia S och kameran är vassare samt att videoinspelningen är riktigt grym. Sen är Xperias system mer rent och avskalat. Saknar inget på Galaxy S2:an faktiskt.
     
  3. kagan

    kagan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Viktigaste för mig är täckningen.
    WiFi antennen i Galaxyen är riktigt kass. En gipsvägg så knappt täckning för mig(därför ja vill byta kanske).
    Hur är skillnaden där?
    Samma med 3G. Inte sämre i Xperia än Galaxy?
    Batteri skillnaden?
    Hade X10 men tyckte den va skit.Startade om sig själv och andra buggar men bättre nu misstänker ja?SE byggde inte så bra telefoner tyckte ja innan.
     
  4. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    WiFi: Mycket bättre på SXS
    3G: Samma sak där.
    GPS 10 gånger bättre tycker jag :P
    Touchen: SGSII har bättre touch.
    Skärmen: Så klart SXS.
    Design: SGSII ser ut som en leksak jämfört med SXS.
    Hörlurar: Jävlar va SGSII sög jämfört med SXS. Basen är helt otroligt :)
    Högtalaren: Ingen skillnad men SGSII är lite bättre när det gäller samtal. Nu snackar jag om den bakre högtalaren.
    Gränssnitt SGSII gränssnitt ser ut som en iPhone kopia som de har misslyckats med :P SXS kommer vara den första telefonen jag inte kommer att roota för att ändra gränssnittet :)
    Batteri: SGSII är bättre på att spela upp video annars är SXS bättre för daglig användning tycker jag :)
    Kameran: SGSII vinner där då den tar bättre bilder när det är mörk och den har mycket bättre blixt. Men SXS tar bättre bilder när du har bra ljuskälla.


    SXS Har lite små lagg här och där och det hade inte SGSII men det kanske är bara så för mig?
     
    Last edited: 22 mar 2012
  5. kagan

    kagan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK,då va de beslutat för ett byte:-)
    Tack för hjälpen
    Apropå storleken som du nämnde på skärmen, är SXS mycket klumpigare i vardagen? Ha den i fickan, sitta med en hand och jobba med den(alltså svara på SMS när man kör fast man ej ska de... men ibland måste man...)
     
  6. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Varför byta? Det är samma generations mobiltelefoner och skillnaden kommer att vara minimal. Dessutom går du från Android 4.0 till 2.3.
     
  7. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Alltså för mig är det precis tvärtom!
    Jag tycker att sgs2 har ljusår bättre skärm än sxs. Bättre färger, bättre svärta. Dock inte lika hög upplösning.

    Med Checkrom har jag precis det gränssnittet och utseendet jag vill ha, samt att kameran tar bättre bilder där det är ganska mörkt, på sxs blir det mer gulaktiga färger i bilden medan sgs2:an får till färgerna riktigt bra!

    Touchen är mycket bättre på sgs2. (Xperias touchknappar är ju ett skämt, jag får ibland trycka flera gånger innan något händer!)


    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  8. BEWEE

    BEWEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Håller med coopdeo, varför byta? Så länge som inte One X och S3 släppts så har du ju en av de bästa mobiler som finns att få för tillfället.
     
  9. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Tror inte HTC One X kommer vara så mycket "bättre" än varken SII eller XS!! Jag skulle inte byta.. SGII håller ett bra tag till. Tycker inte HTC telefoner är attraktiva längre..
     
  10. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag hade inte eller rekommenderat att byta, Själv byte jag bara för abonnemanget :) Om du inte måste byta så gör det inte!!!! och vänta på SGSIII. Skit i HTC ONE, HTC och deras batteritider är ett skämt.
     
  11. BEWEE

    BEWEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Självklart tycker du så när du skaffat en XS ;)
     
  12. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tycker ni inte att 4 kärnor i en mobil är lite overkill? Tänk efter nu, batteritiden kommer lida och alla 4 kärnor kommer inte utnyttjas så bra. Inte äns ipad3 har 4 kärnor och nu ska de stoppa den i en telefon :(

    Jag hoppas när SGSIII kommer så ska den komma med två snabba kärnor och inte 4 sega som bara ser bra ut på papper.
     
  13. kagan

    kagan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Där ramlade de in lite flera åsikter,härligt.
    Att ha 2.3 istället för 4.0 har ja med glädje. Satt hela söndagen och till slut lyckades ja gå tillbaka till 2.3 efter uppdaterat den till Sandwich som ja inte gillade alls. Sämre batteritid för mig va de avgörande,blir säkert bättre med tiden.
    Varför ja är missnöjd med S2;an är att antennerna suger, i alla fall på min. Sitter med en DIR 855 router(bland de bättre på marknaden)och en gipsvägg och några meter bort så har ja kass WiFi. Hittar, hittar ej, ansluter etc. tröttsamt.
    Sen 3G antennen är ett ännu större skämt tycker ja. Helt plötsligt får man SMS på att man haft missade samtal. Internet och ladda sidor, No Connection och Retry knappen vet ja hur ser ut om ja säger så....
    Kanske går över ån efter vatten, blir kanske inte bättre.
    Resten av mobilen är kanon och angående bilder använder ja aldrig den ändå.Vill ja ha bra bilder så är inte mobilen något för mig och de bilder som man atr för att lägga ut på Facebook etc, tja, de som ser den bilden ser nog inga gulnader etc så de är ointressant för mig. Viktigt för dem som kanske ska framkalla bilderna och sätta upp på väggen men ni är nog inte så många. Överhuvudtaget(utan nu att vara oförskämd mot någon och trampa någon på tårna) tycker ja de här med foto via mobilen, den skillnaden de är mellan 5000:- mobilerna kan omöjligt någon märka större skillnad mellan bilderna till de det 80% används till, att lägga ut på nätet via olika forum eller jag kanske har helt fel? Är de någon som använder mobilfoton mer än till de och sen lägger bilderna på datorn så får de ligga där i en mapp? Detta är egentligen en känga till M3 etc som slår på stora trumman när någon mobil har lite bättre kamera än mobilen som var het 4 månader tidigare. För mig personligen hade de varit mer intressant med hur bra antennerna är exempelvis. testa mobiler i Sthlm city eller annan stad med fulltäckning är väl bra men ger väl ingen fingervisning för resten av the swedish people. Ut 1 mil utanför kärnan så man vet om den kan användas till de mobilen är tillför:-)
    Kom de mycket på en gång och ingen kritik till någon, alla har vi ju olika kriterier till vad den ska användas till så hoppas ingen tar/tog illa upp.
    Flera åsikter om skillnaderna för er som testat bägge.
     
  14. kagan

    kagan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Glömde säga de oxå angående 4.0. Lite jobbigt me att de skickades 2 SMS hela tiden...Telefonen stängde även av så man ej kunde ta emot eller ringa ut så man fick starta om. Tyckte de var tyst i min telefon både torsdagen och fredagen innan ja upptäckte att de inte va så konstigt då folk ej kunde ringa till mig.Säkert åtgärdat nu men blev lack på Samsung som slänger ut en sådan version med så många buggar för S2:an.
     
  15. zrra

    zrra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    De ville vara först med 4.0. Men jag fattar vad du menar med signalen på wifin och 3gn. Jag hade samma problem :( Men Jag kan lova dig det är mycket bättre på SXS.

    La till lite grejer på listan :P

     
  16. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har du testat att göra en factory reset på din Galaxy? Det låter som att något är fel på telefonen. Överväg att lämna in den.
     
  17. fristil

    fristil Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Fick SXS igår som jobb telefon och har en SG2. Tycker de är ganska jämlika och tycker inte att man vinner på att byta. Skulle vänta lite och se vad som kommer till sommaren istället. I.o.f så har jag inte lekt så mkt med SXS'n så mkt än för att ha en riktig uppfattning.

    //Micke
     
  18. crewz

    crewz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    i´´Sitter även här med en unboxad Xperia S och en S2:a i handen men kan inte bestämma mig.. det är inte ett lätt val. Måste säga att designen är mer läcker än s2:an men är det ens värt.. visst, jag fick den via abb-förlängning. Sen den va typo gratis med tanke på vad jag förbrukar.
    Får fundera lite och läsa lite. Finns säkerligen fler som du och mig som funderar över vad de ska göra med sin extralur :)