Tips på gratis Nintendo 64 emulator?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av BruceTheDwarf, 20 mar 2012.

  1. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har haft min Xperia S nu i ett par dagar, och det är min första high-end telefon. Jag är riktigt nöjd med den! :)

    Men till saken, i helgen laddade jag ner "N64 emulator" från Google Play som är en spelemulator för nintendo 64-spel på Androidlurar. Jag har laddat ner spel ROMs från datorn, bl.a. Super Mario 64 och Mario Kart. Men andra spel jag testat har fungerat mindre bra och laggar ganska mycket. Så jag undrar om ni vet ngn bättre emulator som klarar dem flesta spel finfint och fortfarande är gratis? Jag har förstått att man kan ladda ner emulatorer från datorn och sedan köra på sin Android, men hur ska man då gå tillväga?

    /Bruce
     
    Last edited: 20 mar 2012
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Off Topic -> Apps och spel - Frågor och support
     
  3. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hittade precis en som fungerar kanon :)
     
  4. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du får gärna säga namnet på den. :)
     
    Sleepwalk gillar detta.
  5. pojanviikari

    pojanviikari Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Precis. Förstår mig inte på folk som beter sig så här på forum. Ställer man en fråga angående ett problem och sedan hittar en lösning på det, så är det väl inte för mycket begärt att sammanfatta lösningen så eventuella eftersläpande kan ta del av det. Speciellt om man ändå bemödar sig med att skriva "Nu löste det sig".

    Nej, skäms på dig BruceTheDwarf! :mad:
     
    Tobby och Sleepwalk gillar detta.
  6. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag ber så mycket om ursäkt, faktum är att jag tänkte göra det men var för lat för ögonblicket :)

    Well well, här skriver jag en liten guide:


    1. Gå in på 4shared.com *i din telefons browser*

    2. Sök på "N64oid" (namnet på emulatorn)

    3. Nu kommer massor av alternativ komma upp, och jag valde den med den senaste versionen, 2.6.3. Den filen heter "n64oid_2.6.3.apk" och är 910 KB stor.

    4. Ladda ner filen men för att det ska gå måste du ha kryssat i *okända källor* som finns i inställningar/appar. Om du inte gjort detta tidigare kommer det säkerligen poppa upp när väl installationen av filen är klar, då är det bara att kryssa i och du har den nedladdad i din Android.

    5. Nu skapas N64oid som en applikation och lägger sig som en vanlig sådan från Google play bland dina övriga appar.

    6. Alright, nu har du din spel-emulator men inga spel. Det löser du genom att plugga in din lur i datorn. Sedan klickar du på din telefon i aktivitetshanteraren, då kommer en mapp upp som heter "internal storage". Klicka på den och nu kommer en massa andra mappar upp, typ Android, DCIM, music etc- dina filer på din telefon helt enkelt.

    7. Nu skapar du en ny mapp, kalla den "spelROMs" till exempel. Det är i den här mappen du kommer lägga dina installerade spel (de kallas ROMs).

    8. Dessa ROMs finns det gott på nätet, sök på klassiska N64-spel, exempelvis "Super Mario 64 rom for Android". Dessa ROMs laddas ned i webbläsaren och måste sedan öppnas i winRAR.

    9. Lägg ROM-filen i din nyligen skapade mapp "spelROMs" och det gör du genom att högerklicka på filen (som nu fortfarande ligger öppen i winRAR) och välj "*extract to the specified folder*". Det kommer nu upp olika alternativ för VAR du ska lägga din ROM och enkalst blir det om du lägger den på desktopen.

    10. ROMen kommer föras över ganska omgående och lägga sig som en .apk-fil på skrivbordet.

    11. Öppna din mapp "spelROMs" och kopiera bara över din ROM från skrivbordet till mappen.

    12. Koppla från din telefon från datorn och öppna "N64oid". Du kommer nu mötas av samma slags mappar som kom upp på din dator tidigare. Leta fram din nyskapta mapp "spelROMs" och gå in på den. Om allt har gått rätt ligger nu ditt spel här och är nu fullt spelbart utan lagg (beror på hur pass kraftig din lur är såklart).

    13. VOILA, NOSTALGI!


    Hör av er om det blev lite otydligt eller undrar över något :)
     
    Last edited: 21 mar 2012
    Manhood och pojanviikari gillar detta.
  7. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  8. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Som sagt, det är emot forumets regler att länka till sidor som tillhandahåller piratkopierat material.
     
  9. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Ska man starta en .zip fil elr ska man packa upp den?

    Sent from my xperia mini pro, thanks to Free xperia team!!!
     
  10. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Den ska packas upp. Filändelsen ska, om jag inte missminner mig, antingen vara .x64 (där "x" kan vara lite vad som) eller .rom.
     
  11. BruceTheDwarf

    BruceTheDwarf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det var mycket slarvigt av mig, ursäkta :o
     
  12. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Alltså vänta lite, den fär 4shared.com sidan. Är inte det en file storage eller? Lät lite mysko då emulatorn lika gärna kan vara piratad också.

    Jag sökte på namnet på market och hittade denna: "N64 4 DroiD". Är det samma eller? Den kostar 7kr.
     
  13. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Nej det är en helt annan...
     
  14. CEK

    CEK Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade den här nu på min S3:a men den laggar kopiöst när jag spelar. Några tips på inställningar?