frågor ang få tillbaka på skatten.

Diskussion i 'Off Topic' startad av CaptainC, 19 mar 2012.

  1. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Tjenare ekonomer

    har en kort fråga, en polare sa till mej att man kan be sin arbetsgivare att dra en viss summa extra skatt för att få mer tillbaka näst kommande deklerations år. så om jag typ ber min arbetsgivare dra 1500 så kommer jag få tillbaka 12x1500= 18000 nästa år vid midsommar, stämmer detta eller kastar man bara sina pengar i sjön och drar ett extra tjockt strå i stacken till alla pensionärer, arbetslösa mm? funkar de är de ju ett perfekt sätt att spara till semestern.
     
  2. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Självklart kan du dra mer skatt från lönen. Många är emot det för att man får ingen ränta på pengarna och dom personerna anser att det är bättre att spara pengar på ett sparkonto istället. Här är kommunal skatten 31,2% men jag har valt att dom ska dra 32% istället. Funkar för mig, har aldrig fått restskatt och jag tycker att 0.8% kan jag avvara.
     
  3. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    men du får tillbaka de 0.8% du betalat in extra varje månad eller de går till staten? det bästa med de här om de funkar är att du absolut inte kan röra pengarna förrens de betalar ut dem till midsommar?
     
  4. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Dags att ändra beteende xD?
    Öppna ett sparkonto istället och lär dig att inte röra pengarna :P
     
  5. Ösregn

    Ösregn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om du har svårt med att du pillar lite på pengarna så borde du skaffa ett sparkonto som är låst för uttag, då får man oftast bättre ränta också, men du kanske vill ha med överraskningselementet också "Se på fan, jag får tillbaka på skatten i år, yes!" Och det förstår jag helt, även om jag nu inte jobbar!
    ;)
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Klart man kan det! Har alltid betalt in lite för mycket så jag får emellan 2000 och 13000. Har du ett sparkonto med 13k är det knappt något ränta på det ändå så jag får hellre tillbaka lite som en överraskning :P
     
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    12000 drygt tillbaka iår. Kul.
     
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Det vanligaste är väl att man begär jämkning hos skattemyndigheten http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/jamkning.4.18e1b10334ebe8bc80001023.html. T.ex. för att man har stora avdrag som gör att den vanliga schablonen inte stämmer riktigt. Men man kan väl också tänka sig det motsatta, dvs att man räknar med inkomster utanför ordinarie arbete och därmed vill betala in mer för att slippa restskatt. Det senare kan då utnyttjas om man vill tvångsspara till sig själv.

    Ett bättre sätt är antagligen att skaffa ett extra konto (sparkonto, aktiefond eller liknande) och sätta en automatisk överföring till det kontot så att man aldrig ser pengarna så att säga. Kanske till och med i en annan bank, dels för att minska risken att man ser pengarna och blir frestad men också för att eventuellt få bättre ränta.
     
  9. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Yepp, får tillbaka dom.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det skatteavdrag arbetsgivaren gör varje månad kallas PRELIMINÄR skatt. Det har egentligen ingenting att göra med hur mycket skatt du verkligen ska betala.

    Din SLUTLIGA skatt bestäms när du har deklarerat. Sedan jämförs den med den preliminära skatt du betalat in. Har du då betalat in mer preliminär skatt än din slutliga skatt blir så får du tillbaka. Har du betalat in för lite preliminär skatt blir du skyldig pengar.

    Det går alltså fint att be arbetsgivaren att dra t.ex. 1500:- extra i skatt varje månad. Arbetsgivaren är skyldig att göra det om du begär så.

    MEN det är inte säkert att det är just 12x1500:- du sedan får tillbaks efter deklarationen. Det beror på din deklaration i övrigt och vilka övriga inkomster eller avdrag du har. Har du inga speciella förhållanden bör du få tillbaka ungefär 12x1500:-, men troligen inte exakt den summan.

    Som andra skrivit så får man ingen eller dålig ränta på de pengarna. Troligen är det lönsammare att själv betala in 1500:- till ett sparande varje månad.

    Men pengarna försvinner alltså inte bara för att arbetsgivaren gjort skatteavdrag på lönen. De skatteavdrag som görs på din lön under året läggs i en stor hög. Sedan jämförs den högen med vad som kommer fram i din deklaration. Det är deklarationen som avgör hur mycket skatt du ska betala. När din slutliga skatt är framräknad med hjälp av deklarationen så jämförs det med den "hög" av preliminärskatt du betalat in. Skillnaden får du tillbaka om det blir överskott. Blir det underskott så får du betala in mer skatt.
     
  11. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du kan betala hur mycket eller lite skatt du vill under året i princip.. När deklarationen kommer så gör skatteverket en uträkning baserat på din arbetsgivares information som han skickar till skatteverket. har du tjänat säg 1000 under året och ska betala. en skatt på 30% så vill de ha 300 av dig. Har du inte betalat in nått får du et inbetalningskort på 300.- har du betalat in 1000 får du en utbetalning på 700.- kommer aldrig försvinna pengar utan den skatt du är skyldig att betala kommer de kräva på något sätt och resten är dina pengar

    Många som säger att det är ett dåligt sätt att spara pga att det inte är någon ränta.. Men har man svårt för att spara så är det pengar man aldrig ser och inte kan röra under året så då kan det va bra.
     
  12. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Last edited: 23 mar 2012
  13. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag resonerar och gör likadant!
     
  14. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    21.000 tillbaka i år, det var en jävligt trevlig överraskning när man precis blivit uppsagd :)
     
  15. Polexx

    Polexx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har hört från vissa att man tydligen ska kunna dra av för ökade matkostnader om man varje dag mer eller mindre tvingas att köpa mat på resturanger då man jobbar mer än en viss mil/tid, till hemmet/kontoret.
    Stämmer detta? +80kr varje arbetsdag blir runt ~17000 på ett år då semesterdagarna är medräknade. Eller är det helt fel? Gärna om du vet svaret på frågan och inte är bror duktig som "kan" allt. :)
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det går under "Traktamente" gäller vid tjänsteresor. Något annat har jag inte hört om detta.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Detta är väl ändå något som företaget i fråga står för och inte svenska staten?

    Sen ifall företaget får uppbackning i sin tur vet jag inte men man kan, inte så vitt jag hört, få tillbaka ifrån staten. Företaget får ge upp till 200:- skattefritt traktamente mer heldygn om jag inte kommer ihåg fel. Detta skall du få månadsvis ifrån ditt företag om du sover borta.

    Det finns dagstraktamenten men det är knappt någonting och företagen brukar inte direkt vara så enkla att övertala till att släppa dagstraktamenten...
     
  18. lhffan

    lhffan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gammal tråd men ändå intressant ämne. Personligen har jag de senaste två åren begärt av mitt lönekontor att dom skall dra hela min löneökning. Nu idag drar dom ca 1500kr per månad och det kommer öka till ca 2200kr per månad 2016.

    Anledningen att jag gör så är att jag vill lära mig att klara mig för mindre pengar. Passar perfekt nu när inflationen är nästan noll. Tänkte försöka göra likadant i kanske 5år. Efter det så tar jag bort det. Shit vad rik man kommer känna sig den månaden. När det mitt i allt är ca 4000 kr mer på kontot varje månad.
     
  19. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Det beror väl på hur mycket man tjänar? Jag betalar totalt 15,9 %
     
  20. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, så sant. Men är det förvärvsinkomst av tjänst?