Datamängd per timme?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jeo, 9 mar 2012.

  1. jeo

    jeo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    är det någon som vet hur mycket datamängd det går åt för

    surf/timme
    spotify/timme
    gps via google maps/timme

    såg tele2:s erbjudande och det är ju riktigt intressant. nackdelen är ju gränsen på 10 GB, men man kanske inte kommer upp i det per månad. det motsvarar ju ca 300 MB om dagen..

    har telenor idag och det är ju telesnordyrt om man jämför. 699 kr per månad, men då är ju datamängden inte begränsad..
     
  2. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Själv har jag gjort av med hittills cirka 6 GB denna månad.
    Tror det är svårt att ge bra förslag på hur mycket man gör av med, bästa är väl att kolla med Telenor hur mycket du gjort av med, borde väl stå på tidigare fakturor eller dylikt?

    Sedan ska det tilläggas att min datatrafik sköt i höjden med min nya Galaxy Note i jämförelse med när jag använde min Xperia X10 Mini Pro, så det spelar ju också in. Tro inte att du kommer använda mindre data med en ny telefon bara ;)
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänk också på att du kan ju köpa till extra data, det blir fortfarande billigare än telenors 699kr/månaden. Tror att 10GB ligger på 120kr/månad.

    Det är svårt att säga hur mycket datatrafik något tar, GPS via Google Maps tar ju inte så mycket om du kört på samma ställe tidigare, spotify tar inte så mycket om du har offline-listor eller om du lyssnat på samma låt tidigare, surf tar väldigt olika beroende på vad för hemsidor du surfar på :)
     
  4. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Kan ju också vara värt att kolla på hur mycket man ringer.
    3 000 SMS ingår ju i alla Telenors pott-abonnemang också.
    Personligen ringer jag inte särskilt mycket t.ex. och då tyckte jag att obegränsat med data var viktigare än att kunna ringa hur mycket som helst. Kan ju fortfarande ringa sjukt mycket (399 kr att ringa för, kostar 19 öre minuten liksom...) så kolla upp det också är en bra grej. Själv kommer jag försöka ringa mera i och med nya abonnemanget men vette tusan om jag kommer komma upp i det som ingår under någon av de 24 månaderna jag har abonnemanget... ;)

    Min poäng, kortfattat är, om du ringer för mer än 350 kr/månad (19 öre/min), kör på 3/Tele2:s fastpris, annars skulle jag köra på Telenors (när de kör något najs erbjudande igen som jag nappade på). Kolla också täckning. Om du bor i Norrlands inland finns det ju bara ett alternativ t.ex...
    Om du har olåst mobil kan du ju ta och beställa kontantkort från de operatörer du är intresserad av och se hur täckningen ser ut där du är. Täckning är oerhört viktigt som jag ser det och blir ofta ett irritationsmoment annars.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är sant förstås, vilken telefon fick du med förresten? Antar att du inte tog en X10 mini pro? ;)

    Hos Telenor vet jag att dom gör så att du kan få ett kontantkort laddat med typ 29kr så du kan testa deras täckning, det är något som du borde kunna få hos 3 och Tele2 också! Och om du nappar på 3s erbjudande, köp det via The Phone House så får du olåst mobil! :)
     
  6. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Hehe!
    Nej, körde på värsting-värstingen, Samsung Galaxy Note.
    Ville från början ha en Xperia Pro men Telenor sålde inte den och Telias villkor var väl sådär med datatrafiken och så... Telia hade väl varit mitt andrahandsval annars. Men är grymt nöjd med Galaxy Noten! Verkar ha så mycket bättre antenn i den bl.a., har täckning på ett specifikt ställe där jag vet att jag inte haft täckning med Xperia X10 Pron, så storleken gör väl att de fått plats med en bättre antenn. Funderade en hel del på den uppdaterade versionen av Mini Pron men blev avskräckt av alla problem med antennen, sedan ville jag ju gärna ha bättre kamera och större skärm. Är som att ha en riktigt liten dator, riktigt najs att kunna se på tv-program på bussen och annat :cool:
     
  7. MrM3

    MrM3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Intressant tråd. Ska uppgradra min telefon och tittar på lite olika alternativ. Vill ha antingen Xperia S eller SGS3 om den hinner komma ut innan kampanjerna tar slut. Tänkte använda telefonen till mkt surfande o t.ex. se SVT Play, FB, mejl, se streams från sport/e-sport, YouTube, ladda upp foton/filmer, använda gps osv. Kraftigt internetanvändade alltså. Räcker 10 gig i månaden för det?
     
  8. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Mitt spontana svar är nej.
    Själv använder jag nog allra mest Internetradio (we7 om man nu kan kalla det Internetradio) och använder runt 1 GB per dag för tillfället verkar det som. Lite mindre kanske om jag bara håller på och lyssnar på we7, om jag kör videosamtal och ser på SVTPlay och YouTube blir det ju mera förstås, vilket händer ibland.
     
  9. MrM3

    MrM3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hmm vad skulle du rekommendera för abbform då? Telenor är ju edna som har fri surf, men då till sämre hastigheter. Får kika lite på vad som finns att välja mellan helt enkelt.
     
  10. jimmyfogelqvist

    jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Universal har fri surf. 1Mbit/s, men med deras Mobil18 och datapaketet för 57kr/mån har du en bra kombo. Jag är skitnöjd! Streaming fungerar hur bra som helst. Fri surf betyder i det här fallet fri, inget tak för datamängd!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Jag körde på deras pott 399-kampanj där man fick välja mellan ett antal mobiler (valde en Galaxy Note) men kör fortfarande med mitt Tre-abonnemang då det ej gått ut ännu, då med konstant typ 0,4 mbits. Fungerar jättebra för allt egentligen, inte märkt något som det inte duger till egentligen när man bara använder mobilen. Kanske inte fungerar om man vill ha HD-kvalitet och streama film och se på tv:n dock. Men med Telenor får man ju upp till 3Mbits. Sedan beror det förstås på var man bor, själv bor jag ju i en Stockholmsförort så jag bara antar att det bör fungera, är ju främst när jag reser till och från jobbet man använder det.

    Vet inte om du har någon erfarenhet av det, men kan tänka mig att supporten inte är lika bra exempelvis och jag antar att om något är fel i nätet tar det några extra dagar innan Telenor som de köper tjänsten från kikar på det jämfört med sina egna kunder.
     
  12. jimmyfogelqvist

    jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Supporten är grymt bra, både via chatten och telefon. Tekniskt kunniga och hjälpsamma. Har inte haft en minuts nertid på två år, inget strul med samtal etc. De tittar just nu på att erbjuda datapaket i högre hastigheter för mobil, men inget är klart ännu. Som sagt, skitbilligt och jag är helnöjd.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  13. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Ville bara nämna att jag nu har förbrukat nära 13 GB denna månad ;-)
     
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Tar mig 2 veckor att komma upp i 17GB. :D

    Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
     
  15. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Värt att veta ang telenors 699 abb med hastighet upp till 3 Mbit/s:
    http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TB32033.pdf
    "Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga
    användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses
    dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna."

    Vet dock inte vad det innebär i praktiken.

    EDIT: Har precis förlängt med 3 som där gäller det "Fri surf ingår med hastighet upp till 32 Mbit/s i 10 GB/mån, därefter begränsas hastigheten till 64 Kbit/s." så 5gb till på telenor är ju bra. nu kan man ju köpa till mera data på 3 om man vill. http://www.tre.se/Global/2012/Prislistor/Privat/Prislista Privat 20120305.pdf (näst sista sidan)
     
    Last edited: 26 mar 2012
  16. minutz3

    minutz3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Med betoning på "tillfälligt under tider med hög belastning i nätet"...

    Det är alltså inte detsamma som Telia, Tele2 och Telia gör, d.v.s. stryper vid en viss datamängd. Utan Telenor förbehåller sig bara rätt att vid vissa tidpunkter då de märker att det går för mycket data kanske på en specifik plats strypa hastigheten och då till 0,5 Mbits (vilket är en väldans skillnad mot Tele2:s och Tres 64kbits...). Själv har jag fortfarande 3-abonnemang än så länge som konstant ligger på 0,4 Mbits cirka och det tycker jag fungerar bra.
    Andra här på forumet som har Telenor kan intyga att man kan gå långt över 15GB/månad utan att Telenor stryper överhuvudtaget (har för mig att någon använde 150 GB samma månad eller något sådant och då ströp de någon/några gånger, just vissa tider och så vad jag förstod det som...).
     
  17. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Sjukt bra jobbat av Telenor som har så generösa avtal. Tänkte byta till dom mkt pga det förrut trots att jag var nöjd med TRE men har förlängt och väntar på nya luren. Kör man mkt webradio/spotify eller telefonen som modem är det ett bra alternativ. Att Telenor "bara" har 3mbit(om jag läste rätt) kan ju vara vettigt då det väl oftast räcker + att hade dom mkt snabbare och fritt kanske hela nätet skulle bli obrukbart av dom tyngre användarna.
    Polaren flyttade till Umeå för att plugga nyligen och fick bo i temporärt boende tills han lyckades få tag på vanlig lägenhet. Han hade bara mobilen som bredband då och fick varje månad köpa till mera datatrafik vilket var surt. Hjälpte ju inte att han några ggr råkade dra igång utorrent :D

    Finns mkt att kolla upp innan man byter leverantör eller förlänger.