billig, ok platta med resisitv(ja) skärm?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Corpsecrow, 19 mar 2012.

  1. Corpsecrow

    Corpsecrow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har redan en "riktig" mobil, vilket är nice förutom när det gäller att rita - kapacitiva skärmer kräver ju en rätt rejäl yta+el för att reagera, och alla pennor är som kritor.
    Plattor med ordentliga wacom pennor och programvara som stöder det lär ju dröja...
    Så då tänkte jag, man skulle ju kunna skaffa en sån där billig kinaplatta med den förhatliga resistiva skärmen man hör om, bara för att pixla och skissa lite på. För om jag förståt det rätt så är resistiv skärm som på nintendos DS, man kan peka med vad som helst och få rätt bra precision? Homebrew på DS hade en del ritprogram, och det fungerade väldigt bra förutom den lilla skärmen och låga upplösningen. Om jag kunde få det fast i tabletformat, det hade vart riktigt nice!

    Men kinaplattorna verkar vara lite av en djungel, speciellt när allt fler verkar ha kapacitiva skärmar nu, så jag tänkte nån hade ett tips på någon bra som har resistiv skärm? 7 eller 10 tum spelar ingen roll. Ju billigare desto bättre! :)
     
  2. orangesanfransisco

    orangesanfransisco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    hej
    den här verkar som ett OK val, trots att den är ingen "kina" platta per sej
    http://www.pixmania.se/se/se/113100...html?srcid=910&CodePromo=oui#consumer-advices
    Verkar ha bra processor osv
     
  3. Ood

    Ood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag använder själv min ZTE Light (resistiv) att teckna på, det är trevligt att kunna använda något smalt som stylus.
    dock - att tänka på att många (alla?) av dessa billiga resistiva plattor också har dåliga skärmar - dålig färgåtergivning, kontrast, betraktningsvinkel - så det är svårt att se vad man gör bokstavligt talat.

    det bästa om du vill rita vore en platta med ips/pls/amoled-skärm, men tror knappast att det finns någon resistiv.
    vore intressant att höra om någon har av nån kapacitiv skärm och stylus som funkar bra ihop i teckningssyfte.
     
  4. Corpsecrow

    Corpsecrow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen! :) Jag har sett några ZTE Light på tradera, men Arnovan verkar ju också trevlig - inte mycket dyrare och bättre specs. Får söka lite info om den.

    Det finns ju saker som Flyer och så med specialpennor, men som jag förstått det så funkar inte pennan ens i själva Android os, utan bara i deras specialprogram för pennan? En hel del dyrare med.
    Man tycker att en bra tablet med en ordentlig tryckkänslig penna som funkade med Autodesk Sketchbook etc skulle kunna blåsa Cintiq/Wacom ur vattnet, men målgruppen kanske är för liten för att det ska vara värt det ännu...
     
  5. RobertRoos

    RobertRoos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Rörande Flyer:n så stämmer inte det längre. Kör man HC så fungerar den vad man än gör. :) Dessutom är skillnaden mellan såväl tidigare länkad platta och ZTE Light och HTC Flyer emellan väldigt stor rent prestandamässigt. Pennan som följer med är dessutom tryckkänslig och fungerar utmärkt att rita och skriva med! :)

    Finns massa olika videos på YouTube som visar upp hur bra den fungerar, här t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=4nKbXiLtJ0A
     
    Last edited: 24 mar 2012
  6. Corpsecrow

    Corpsecrow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hm, det låter ju ganska lockande! Fungerar pennan i t.ex. Sketchbook Pro och på det virtuella tangentbordet? Och om jag gjorde ett eget program (hade börjat lite på ett pixelprogram), skulle det fungera med den? Behöver man göra nåt speciellt för att stödja pennan?