Korta frågor (inför ev. köp)

Diskussion i 'Tattoo' startad av teddyjohan, 7 apr 2010.

  1. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej vänner!

    Ser fram emot att införskaffa en Androidmobil denna månad (när min iPhone blivit såld) och då är det Tattoo som är aktuell fr HTC. Har några frågor jag inte lyckats få svar på. Har googlat, kollat reviews och läst telefonens manual, samt sökt här på forumet.

    1) Kommer använda numeriskt tangentbord, absolut inte QWERTY, helst inte T9. Kan inte se hur ÅÄÖ är löst på detta. Någon skillnad mot standardmobiler?

    2) Med skärmlås aktiverat, är det då mer eller mindre omöjligt att råka lägga på under samtal? Har detta problem med iPhone och vill absolut bara stänga av samtal med hårda knappar, vis av erfarenheten...

    3) Förmodligen en riktigt dum fråga men kan man ta bort phone/+/menu baren i botten av homescreens? Ganska oviktigt men det känns som kaka på kaka med tanke på hårda knapparna under.

    4) Använder enhandsfattning, har känt på en Tattoo och tycker den känns bra. Svårt att säga på fem minuter dock. Har ni några problem med detta?

    5) Ser att det finns en uppdatering på firmware, men hittar ingen changelog hos HTC. Antar att vissa reviews kom före denna update och en del recensenter säger sig då vänta på en uppdatering. Någon som vet vad uppdateringen går ut på eller om den gjorde något anmärkningsvärt?

    6) Anser ni att Tattoo fortfarande är prisvärd som nyköp? Verkar ligga på 2,5 Tkr och den har ju ett år på nacken eller så, med Donutversionen etc.

    Tack på förhand - ju mer ni skriver desto mer vet jag :)
     
  2. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vidare undrar jag om någon av er har importerat telefonen, och/eller om det i så fall går att lägga in svenskt interface på den. Och då menar jag att det funkar BRA, inte som Windows languagepacks som översätter vissa funktioner här och där men som inte kan översätta allt från grunden :)

    Kan förvisso gärna köra på engelska också, dock inte tyska.
     
  3. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Hinner bara svara på några..

    1, Kommer inte riktigt ihåg hur det var på en vanlig mobil men jag tror det är samma upplägg.
    Varför inte QWERTY?

    3, Ja, om du laddar ner en home replacement från marketen som inte använder sig av den baren.(t ex Home++)
    Men du kan inte ta bort den i vanliga htc sense

    4, Enhandsfattning funkar bra för mig och jag har ändå ganska små händer.

    6, 2,500 kr för Tattoon= ett klart fynd. Den är värd ganska mycket mer än det så du gör ett bra köp om du köper den.
    Men jag hoppas verkligen inte att du tänker jämföra den med iPånen, för det är ju trots allt en budgetmobil.
    Om du vill ha något som är bättre än Fånen så ska du nog skaffa dig en Desire eller nått i den prisklassen.

    Oj, blev lite rörigt..sammanfattning:
    Tattoon är en fantastisk mobil för priset, punkt.
     
  4. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ett mycket bra svar! Jag har haft en iPhone sen förra året och har ännu inte lyckats skriva ett enda SMS som inte innehåller felstavningar, så jag går gärna tillbaka den den numeriska keypaden - men detta är helt omöjligt att få till på en icke-jailbreakad iPhone såvitt jag vet.

    Jag kommer inte sakna nåt som jag har i min iPhone; jag vill bara ha en smidigare tfn som kan integrera lite mer i grunden. Blir en liten smartphone just för att en hyfsad feature phone ligger i samma prisklass men är mer begränsade.
     
  5. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag använder numreriskt på min tattoo. Som med andra telefoner så trycker jag A för ÅÄ och O för Ö. Med T9 så funkar ju det. Själv ska jag ersätta min tattoo med en desire.
    För som Mehe sa, så är tattoo en bra telefon för priset, men tänk på att det finns begränsat med apps till denna, då skärmen är mindre, och utvecklarna sällan anpassar sina apps till så liten skärm.
     
  6. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Apparna är inget problem, jag använder den isf bara till telefon, sms, mail och kalender :)
     
  7. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Ville bara tillägga att om du använder en home replacement tappar du sense gränssnittet på hemskärmarna.
     
  8. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för info; det vill man förstås inte - en av dom större anledningarna till att välja just HTC enligt min mening! :)
     
  9. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jo, jag håller med. Htc gränssnitt är ju grymt snyggt och det är delvis därför jag köpte just en htc :)
     
  10. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Något jag vidare inte riktigt förstått är huruvida man kan använda alla widgets direkt eller om det bara är glorifierade genvägar. Jag har sett olika i olika HTC modeller nämligen, eller mer exakt på bilder och YouTube.

    T.ex. mail-widgeten, i en video kan man bara klicka på den för att gå till mailkorgen, i en annan ser det ut som att man kan swipa fingret så visar den tidigare mail etc.? Får liksom ingen klarhet i detta riktigt. Inte för att det gör nån större skillnad men det vore trevligt om man kan kolla mailen direkt i widgeten förstås.

    Jag har förvisso kikat på alla HTC modeller över tre olika OS, så jag kan förstå om det finns skillnader, det är bara det att jag inte vet vad som gäller för Tattoo. Har bara känt på hårdvaran, de har inte velat starta upp den i butik tyvärr. Kanske inte går för såna där fastkedja demoex heller, vad vet jag..
     
  11. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Widgets kan ha internaktivitet, du kan tex ha en spelarwidget som visar info om låt plus start och stopp knapp. När det gäller mail widgeten så visar den troligtvis senaste mailet och klickar du på den så öppnas mail programmet. Jag använder några widgets för att stänga av och på wlan, 3g och blåtand med en knapptryckning.

    Widgets kan både visa statiskt information men också fungera som små program.
     
  12. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Där ser man, tackar!
     
  13. Nissdroid

    Nissdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Mailwidgeten visar senaste mailet, swipar du så visar du ett tidigare och trycker du på pennan hamnar du direkt i "skriv". Dock verkar det vara olika om den lyckas visa texten i mailet i widgeten beroende på typsnittet i mailet, jag gissar på att det beror på om det är ett html-mail eller ren text.

    Qwerty med rättstavning går klart fortast att skriva med, den rättar snabbt när man trycker fel bokstav och lägger automatiskt in nya ord du använder. Jag skriver i praktiken snabbare med min Tattoo (med rättstavning på) än jag gjort med mobiler med fysiskt tangentbord (men då utan rättstavning).

    Jag använder enhandsfattning när jag ska göra allt förutom skriva längre texter, då lägger jag den på sidan och skriver med båda tummarna.
     
  14. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, det känns alltid bra att få höra åsikter från riktiga användare och inte pengakåta finniga försäljare :)

    Köpte Androidtidningen häromdagen och noterade att testaren säger att teckensnitten är dåligt anpassade, suddiga och att Sense funkar sämre jämfört med Hero. Nu vet jag förstås att Hero är en mer kapabel telefon, men upplever ni dessa problem?

    I testet står att en update är på väg, och testet är rätt gammalt (det är väl samma som de gjorde 2009 har jag för mig) och det finns ju en update på HTC website, men eftersom det saknas changelog vet jag inte riktigt vad den gör. Är såna här fel tillrättade? :)