Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. MackanL

    MackanL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack ska du ha. Jag ögnade igenom Tasker Wikin, men hittade inte det jag letade efter. Hoppas jag kan få ordning på grejerna nu.:P
     
  2. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Kan Tasker på ett enkelt sätt läsa data från gps'en?

    Skulle vilja göra en task som automatiskt svarar på sms när jag kör bil typ något i stil med.

    Hej, jag kör bil och färdas i "hastighet". Då skall man inte svara på sms.

    Hur svårt är det att få till?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    http://tasker.wikidot.com/autorespondwhiledriving
     
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Du får nog kontakta utvecklaren med loggar..
     
  5. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    haha, inte bara jag som haft samma idé alltså..
    vilken enhet rapporterar GPS hastighet med? Antar att uträkningen, *2.xxx är för att göra om hastigheten till mph ?

    Dock så är det ju inte helt klockrent att den endast baseras på hastighet. JAg åker tåg till och från jobbet varje dag, och då skall ju inte detta svaret komma. Man kan ju även sitta som passagerar i bilen.

    Så jag skulle nog vilja skapa en genväg på hemskärmen, som sätter en variabel typ %incar=1 och då skall detta auto sms aktiveras. Antar att det skall gå utan några större problem.
     
  6. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Låter som en en mycket bra idé.
    Varför inte 2 tasker trådar? En där man endast listar vilka tasks man har, vad de gör och varför man har/använder dem samt en beskrivning hur man gör det. En tråd där man tar upp frågor och problem. Ungefär som trådarna om hemskärmar.
     
  7. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nu håller jag på här igen, försöker få till det så att när jag har hörlurar inkopplade så skall telefonen säga vem som ringer. Har använt mig av lasse kongos variant att läsa sms, men har moddat den lite för att passa för samtal, men det verkar inte fungera, jag hör bara ringsignalen. Har klistrat in hans task här nedan:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    har gjort såhär.
    Profile:Säg vem som ringer
    State: Headset Plugged [ Type:Any ]
    Event: Incoming Call[ Type:Any Sender:* Content:* ]
    If [ %MTRACK Is Set ]
    Media Control [ Cmd:Toggle Pause Simulate Media Button:On ]
    Say [ Text:%CNAME Engine:Voice:com.svox.pico:eng-GBR Stream:media Pitch:5 Speed:5 Continue Task Immediately:Off ]
    Media Control [ Cmd:Toggle Pause Simulate Media Button:On ]
    Else
    Say [ Text:%CNAME Engine:Voice:com.svox.pico:eng-GBR Stream:media Pitch:5 Speed:5 Continue Task Immediately:Off ]
    End If
     
  8. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    låter bra :D
     
  9. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Var gör jag det?
     
  10. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har en profil som läser upp avsändarens namn om jag får sms. Om det är en familjemedlem som sms:ar skickas ett sms tillbaka. Annars läses bara namnet upp.

    En annan profil aktiveras om en familjemedlem ringer. Då kopplas automatiskt samtalet ned och ett sms skickas till den som ringde. Om någon annan ringer händer ingenting. Namn läses dock inte upp ännu. Jag ska försöka fixa det någon gång framöver om jag har tid.

    Båda profilerna aktiveras genom av en genväg på hemskärmen. När profilerna är aktiva dyker en permanent notifikation upp så jag kommer ihåg att stänga av allt när jag har kört klart. Trycker jag på notifikationen eller samma genväg igen inaktiveras allt.

    Om du är intresserad kan jag dela med mig av det jag har så får du modifiera som du vill ha det :)

    Menar du State: Incoming call? Annars borde det du har fungera. Jag misstänker att ljudet inte spelas upp eftersom alla medialjud stoppas när det ringer och telefonen tolkar din Say-action som media. Du kan prova att ändra Stream till Ringer och se om det fungerar. Dock kanske det krockar med ringsignalen... Jag är inte säker. I så fall blir det lite jobbigare. Då måste du kanske inaktivera din ringsignal helt och göra så att Tasker spelar upp den istället efter att namnet på den som ringer har lästs upp.
     
  12. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    State: incoming call använder jag. Skall testa med en annan stream och se vad som händer.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  13. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag skulle vilja ha så skärmen lyser upp när jag får sms
    och jag har inte fått till om man reser till en plats så sätts telefonen på ljudlöst
    tackar på förhand
     
  14. warmiz

    warmiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har nyss köpt tasker och tänkte försöka mig på en jobbprofil, men behöver lite hjälp att komma igång. Har försökt att läsa endel i tråden och läsa i wikin men det känns lite överväldigande att sätta sig in i :P
    Så om någon skulle vilja sparka mig i rätt riktning vore det kanon!

    Det jag vill göra är följande:
    -Att telefonen dagtid skall gå över till silent/vibration mode OM jag är på jobbet(gps,mast)

    om jag får detta att funka ska jag försöka att få till något så den synkar med my phone explorer på jobbdatorn via blåtand om det går, men en sak i taget! :)
     
  15. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det låter bra! Kontakta någon moderator så kanske någon av dem vill ta på sig det ganska tunga arbetet att städa upp här lite och flytta frågor och liknande till den nya tråden :)

    1. Event: Recieved Text
    Task: Display - Display On. Står dock att Display On inte funkar på min telefon men det kanske funkar för dig? :)

    2. Vad använder du för att fastställa din position? Location-contexten, Cell Near, Wifi Near eller GPS? För location-contexten krävs att du aktiverar "Use wireless networks" under Locations & Security under inställningar i telefonen.

    Din task ska bara vara Audio - Silent Mode - On eller Vibrate. Vill du vara helt säker på att ljudet slås på igen när du lämnar området kan du välja Audio - Silent Mode - Off som exit task. Det ska dock inte behövas.

    Prova att göra några små egna profiler för att lära dig. Läs i Userguide om du undrar över hur något funkar. Den finns under Menyknapp - Info - Userguide.

    Jag skulle inte rekommendera GPS. Det drar ganska mycket batteri. Själv använder jag Cell Near vid min skola. Det funkar tillräckligt bra för mig :)

    Dina contexts ska nog vara följade:
    Day: de dagar du vill att det ska gälla
    Time: tider
    State - Phone - Cell Near med dina master alternativt Location - GPS eller Net

    Task: Audio - Silent Mode - On eller Vibrate.

    Att slå på bluetooth och starta My Phone Explorer-appen är inga problem. Att få den att synka med My Phone Explorer kanske blir lite svårare om det inte finns någon typ av plugin till Tasker som fixar det eller om My Phone Explorer synkar själv när bluetooth är aktiverat?
     
    Last edited: 29 mar 2012
    Eos95 gillar detta.
  16. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    tackar
    men jag vill att displayen bara ska lysa upp och sen släckas igen :P
    kanske 1-2 sek
     
    Last edited: 29 mar 2012
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Lägg till Wait 2 sec och sedan Display - System lock. För att det ska funka måste du göra Tasker till "device administrator". Detta kommer förhindra avinstallation av Tasker, om du av någon anledning skulle vilja avinstallera det.
    Detta skulle dock stänga av skärmen varje gång du får ett sms, vilket kan vara lite irriterande om man håller på med något. Men som du vet är inget omöjligt med Tasker ;) längst upp i din task, före Turn on, lägger du till:
    Variable Set %variabelnamn To %SCREEN.
    Därefter bockar du för if under din System lock-action och väljer %variabelnamn ~ off.
     
  18. warmiz

    warmiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har nu lyckats gjort en profil som iaf stänger av ljudet enligt ovan, funkar mycket bra!

    Om jag skulle vilja få telefonen att koppla upp mot min dator via buetooth 1 gång om dagen ett visst klockslag, kan jag lägga in det i samma profil då på nåt vis? måste jag göra en ny profil för att få till en ny tidsstyrning?
     
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nu har även jag ICS och det första jag märker när jag har slagit på telefonen är att, precis som tidigare nämnt, Tasker inte kan slå på GPS:en.

    Jag försökte konvertera Tasker till systemapp med Titanium. Efter det funkade några andra nya actions tex Take Call men inte att slå på GPS. Man får bara upp det där meddelandet om att appar inte kan slå på GPS efter Android 2.3. Men visst borde väl en systemapp kunna slå på GPS? Kan det vara så att Tasker bara kollar vilken Android-version man har? Borde man i så fall kontakta utvecklaren och be honom kolla på det så man kanske kan få det att funka om man har Tasker som systemapp?

    Jag skulle göra en ny profil. Det är onödigt att göra det mer avancerat än nödvändigt :)
     
  20. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Ett sätt att komma runt det är att installera securesettings som kan innertakets en plugin som bland annat kan starta gps om du har rootat

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk