Spendability - personlig budget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av babyjet, 18 feb 2012.

  1. dijonken

    dijonken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Xperia S ...
    [​IMG]
     
    babyjet gillar detta.
  2. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för sc!

    Testade att skala ditt sc och ett likartat från min egen lur (arc) till samma fysiska storlek, för att se hur den hanterar densiteten. Mina tecken var något större, men inte kritiskt. Därmed blir din kommentar (att det ser litet ut) giltig även för min telefon. Ska trycka upp storleken lite grand. Vissa texter är ju medvetet små, t.ex. 01,...,31 i grafen, men jag får helt enkelt göra även dem lite större.

    En specifik sak med din sc är dock att de färgglada kategorirektanglarna är för små. Måste ha angett höjd i pixlar istället för dips. Räkna med att diverse saker blir större i nästa release, helt enkelt.

    EDIT: Shit, även staplarna i grafen är jäkligt spinkiga i ditt sc. De kommer bli större (oxå en pixel-miss av mig).

    En fråga dock, är det nåt specifik som är åt helvete litet eller är det generellt? Och brukar du tycka saker är smått när du läser/browsar leker med luren i allmänhet, eller var det specifikt spendability?

    Cheers
     
    Last edited: 28 mar 2012
  3. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Mycket intressant app speciellt då den fungerar tillsammans med bankdroid så man slipper skriva in manuellt :)

    Det enda problemet jag har nu är att jag inte har en aning om hur man sköter sånna här budgetar :P Nån som har nån väldigt kort och enkel beskrivning på hur det fungerar?
     
  4. Pedda74

    Pedda74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag får inte appen att fungera med ICA. Den hämta info om alla transaktioner från Swedbank. Men ICA skippar den. Någon mer med samma problem?
     
  5. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    + 1, en kort guide bara så man kommer igång :)


    Har du ICA Banken eller bara ICA? Fungerar inte ICA Banken är det tyvärr ganska meningslöst för mig :/

    Sent from my NexusHD2 using Tapatalk
     
  6. dijonken

    dijonken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är framförallt rektanglarna för kategorier som jag tycker är för små. Men dina andra ändringar tror jag också blir till det bättre.

    Det mesta skalas ju om så jag upplever sällan att saker är mindre generellt på S.
     
  7. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    OK, jag förstår. Jag ville nog ha det så för att undvika dubletter. Visst, kan ju vara så att importen råkar sakna ett av dina 3 identiska transaktioner du gjorde en viss dag, men antagligen är 999 av 1000 fall oönskade dubletter.

    Men jag kan ha fel. Kan du argumentera för att inte rensa?
     
  8. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Skummt. Har ni båda detta problem?

    Pedda, syns ICA-kontot åtminstone i listan under inställningar? Och, för säkerhets skull, har du i så fall klickat i ditt ICA-konto där?
     
  9. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Bra, tack för feedback!
     
  10. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har ni installerat appen? Det finns en ganska bra (tycker jag) intro i början som hjälper er att komma igång.

    Men jag håller med, jag borde göra nåt utanför appen. Har vaga ideer om ett youtube-klipp för att förklara det hela, men det blir nog längre fram.
     
  11. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja, tyckte också den var bra faktiskt. Kan vara så att jag inte var tillräckligt uppmärksam bara haha :(

    Sent from my NexusHD2 using Tapatalk
     
  12. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt vad jag gör för fel eller vad som är fel, men flera transaktioner visas inte som de ska i Spendability. Den 24:e var jag och handlade lite på IKEA och lite andra butiker i närheten. Dessa transaktioner kommer upp i bankdroid, dvs. det står att jag handlat på IKEA, Intersport osv. Dock så kommer detta inte upp i Spendability. Det står bara Prel. Kortköp. Trots att det på transaktioner senare än den 24:e (i spendability) kommit upp vilka affärer jag har varit på.

    Vad kan det vara?
     
  13. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Trevligt, läste inte de tillräckligt noga :o

    Vore bra om man kunde komma tillbaka till den guiden (sidan 4 och 5 har jag för mig de var) utan att behöva resetta data för appen och starta om all konfiguration (typ meny -> guide).

    EDIT: Har jag missat nått eller varför står det utgifter för April när det är Mars? backar jag ett steg kommer jag till Februari.. var har Mars tagit vägen?
     
    Last edited: 30 mar 2012
  14. Pedda74

    Pedda74 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Japp de syns. Jag ser direktkonton och faktuarkonton från Bankdroid.
    Jag har även provat att kryssa för och ta bort kryss. Starta om applikationen på olika sätt beroende på kryssrutan. Den tar inte rutan i Transaktioner.
    Däremot ser jag ju rätt i översikt.
    Dock redovisas ICA konton dubbelt från Bankdroid enligt nedan. Kan det störa?

    Direktkonto (Disponibelt) xxxxx
    Fakturakonto (Disponibelt) xxxxx
    Direktkonto (Saldo) -xxxxx
    Fakturakonto (Saldo) -xxxxx

    Du läser hela kontonamnet inklusive mellanslag och (Saldo)
    ??
     
  15. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag håller med, borde fixa det.
     
  16. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Märkligt. Hur ser det ut om du går in på perioder under menyn? Finns alla månader med där ordentligt?
     
  17. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    OK, det besvärar mig att många av er har problem som uppenbarligen är databasrelaterade. ICA-issuen är en grej. Att mars månad saknas likaså. Ducken's saknade transaktioner är ytterligare ett.

    För att kunna felsöka måste jag ha tillgång till era databaser, så enkelt är det :(

    Raderna kod nedan scramblar eran databas så att den blir helt anonym så när som på banknamn och belopp. Alla transaktionsnamn och kontonummer blir gibberish. Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde tänka er att exekvera den koden genom att gå in under meny -> debug och köra en rad i taget. Skriv in raden i textfältet och tryck på 'execute sql command'. Ni kommer inte få nån bekräftelse att ni gjort rätt eller fel, förutom att om ni stavar fel så kommer appen att hänga sig.

    Men jag har testat dem på min, det är rättstavade såsom de står nedan iaf.

    Om ni inte orkar detta så förstår jag :) I nästa release tänkte jag automatisera detta så att man kan auto-scrambla databasen, så om ni hellre vill vänta så förstår jag det :)

    Men om ni orkar, så kör raderna nedan och exportera sedan databasen (inställningar -> exportera databas), och på ett eller annat sätt få över filen till mig. (kan man bifoga filer i privata meddelanden?, om inte så skicka en rad så svarar jag med min mailadress så kan ni skicka dit).

    update budgetTransactions set name = 'dummyTrans'
    update new_budgetTransactions set name = 'dummyTrans'
    update budgetAccounts set accountName = 'dummyAcc'
    update budgetAccounts set accountBalance = 10
    update new_budgetAccounts set accountName = 'dummyAcc'
    update new_budgetAccounts set accountBalance = 10
    update budgetBalance set accountBalance = 1
    update budgetPeriods set dailyBudgetAmount = 10
    update budgetVendors set vendorName = lower(hex(randomblob(16)))
    update budgetCategories set categoryName = lower(hex(randomblob(16)))


    Om ni vill försäkra er att allt är scramblat så kan ni dra ner en SQLite browser (länk nedan) och kolla runt i alla tabeller.

    http://sourceforge.net/projects/sqlitebrowser/
     
  18. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Mars finns inte med någonstans där man kan bläddra/se månader
     
  19. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Var nog mest intresserad av att veta om det var tänkt att det skulle vara så.

    Tror nog du har rätt, får helt enkelt döpa om utgifterna.

    Däremot får du gärna lägga in att vissa utgifter rensades, står ju att den importerat allt även när den rensar bort hälften.

    Edit: eller har jag fel nu?
     
    Last edited: 31 mar 2012
  20. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grym app. Dock så är det en liten sak som stör mig. Jag får vanligtvis lön den 25e, men om den 25e infaller på en helg eller helgdag så får jag lönen i förväg. Detta innebär att lönen tillfaller perioden innan i appen, vilket stör budgeteringen något.